Hej!
Totalt okunnig när det gäller vvs osv. Det läcker från vår vattenutkastare vid rödmarkeringen (bild 2). Har försökt att både spänna och lossa den med skiftnyckel, men sitter stenhårt. Är lite osäker och vågar inte ta i. Är det något som kan bytas ut? Tar gärna emot tips ❤️

• Vattenkran och rörledning vid husvägg som läcker vid anslutningen markerad med röd färg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenutkastare med en röd markering som pekar ut läckageplatsen på en kopplingsdel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som om det frusit sönder.
Har du tappat ur vattnet ur röret på vintern?

GoC GoC skrev:
Ser ut som om det frusit sönder.
Har du tappat ur vattnet ur röret på vintern?
Hej! Insåg precis att vi missade att göra det. Trodde att allt vatten tappades när vi öppnade kranen inför vintern (vi köpte huset i höstas och hade dålig koll på detta). Så det är garanterat att det frusit sönder :(

Det är egentligen inte vattenutkastaren/vattenkranen som läcker utan en vanlig klämringskoppling.

Finns risk att kopplingen har frusit sönder.

Demmpa Demmpa skrev:
Det är egentligen inte vattenutkastaren/vattenkranen som läcker utan en vanlig klämringskoppling.

Finns risk att kopplingen har frusit sönder.
Så jag ska med med kraft försöka skruva loss där jag har rödmarkerat och byta ut en klämringskoppling som sitter där?

Martinhar Martinhar skrev:
Så jag ska med med kraft försöka skruva loss där jag har rödmarkerat och byta ut en klämringskoppling som sitter där?
Ser ut som om isen bara tryckt upp röret.
Skruva loss mutter, tryck ner röret och dra åt muttern igen.
Är det inte rätt efter den manövern så behöver du köpa en ny koppling.
Har du kollat så inte röret frusit sönder, syns dåligt på bilden.

GoC GoC skrev:
Ser ut som om isen bara tryckt upp röret.
Skruva loss mutter, tryck ner röret och dra åt muttern igen.
Är det inte rätt efter den manövern så behöver du köpa en ny koppling.
Har du kollat så inte röret frusit sönder, syns dåligt på bilden.
Vad jag kan se så har röret inte frusit sönder. Men tusen tack för tips!! Jag testar 😀

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.