Det läcker vatten från min vattenpump där axeln går in. Det är en Grundfos CPES 3-80. Går det att åtgärda? Frånsett att pumpen inte ser ut att vara mycket att satsa på så hittar jag inte mycket till delar. Men det skulle ju kunna vara en vanlig packbox. Är det någon som öppnat sådana pumpar?
Om man i stället går på spåret att byta den mot en djupbrunnspump. Vilket flöde behöver man? En snabb test med trädgårdsslangen gav ungefär 23 liter per minut. Är det bara att satsa på samma, eller vad är normalt?
Om man i stället går på spåret att byta den mot en djupbrunnspump. Vilket flöde behöver man? En snabb test med trädgårdsslangen gav ungefär 23 liter per minut. Är det bara att satsa på samma, eller vad är normalt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När man skurat bort all rost så ser den förmodligen inte så farlig ut - det handlar tillgången på reservdelar (packbox) om den är reparerbar eller inte, annars är det förmodligen inte så där jättekomplicerad att plocka isär och sätta ihop igen om man mekat med bil tidigare och hanterat saker som rostat ihop typ - eller så kanske man kan hitta firma som renovera sådana pumpar...
---
23l i minuter är 1380 l/h och då skulle danfoss enfas-pump djuphålsbrunn i näst minsta klassen (2 m³/h) klara det bra.
hur djupt ned är det där ejektorn sitter ??
Skulle tro att varianten med 8 impellrar för runt 10 bars topptryck (hålets höjd med 1 bar per 10 meter + maxtrycket du vill ha i hydroforen)
Danfoss SQE 2 85 (ger 2 m³/h vid 8.5 bars tryck och toppar vid runt 10-11 Bar, har inte hittat länken igen där allt stod utan bara taget ur minnet) skulle nog fungera för de flesta - den är enfasdriven 230 Volt, mjukstart/invertertedriven, har många inbyggda skydd och kan drivas av en 2kW sinusinverter i lägen när det är strömlöst och man måste fixa vattnet själv (har provat själv)
Danfoss själv tycker att 2m³/h pump är minimumkravet för hushåll där man duschar/badar, är det fastighet med mer än 1 bostad med boende så kanske man skall titta på en storlek större.
---
23l i minuter är 1380 l/h och då skulle danfoss enfas-pump djuphålsbrunn i näst minsta klassen (2 m³/h) klara det bra.
hur djupt ned är det där ejektorn sitter ??
Skulle tro att varianten med 8 impellrar för runt 10 bars topptryck (hålets höjd med 1 bar per 10 meter + maxtrycket du vill ha i hydroforen)
Danfoss SQE 2 85 (ger 2 m³/h vid 8.5 bars tryck och toppar vid runt 10-11 Bar, har inte hittat länken igen där allt stod utan bara taget ur minnet) skulle nog fungera för de flesta - den är enfasdriven 230 Volt, mjukstart/invertertedriven, har många inbyggda skydd och kan drivas av en 2kW sinusinverter i lägen när det är strömlöst och man måste fixa vattnet själv (har provat själv)
Danfoss själv tycker att 2m³/h pump är minimumkravet för hushåll där man duschar/badar, är det fastighet med mer än 1 bostad med boende så kanske man skall titta på en storlek större.
Redigerat:
Packboxen i översta plattan har sagt upp sig, utsliten. Går att byta, men axeln kan ha fått stryck och vara lite så där. Injektormodell du har, tvä slangar till hålet. En ejektor brukar indikera att det är djupt som ejektorn sitter på, för att kanske vattennivån är låg i hålet. Med en dränkbar så är det bara en slang, då går det att använda den andra slangen till elkabeln för en dränkbar. Sen det med 1-fas eller 3-fas är en smaksak och hur djupt den ska sitta, ca 4 meter från botten är lagom. Det finns redan 3-fas på väggen, så varför inte en sådan och mindre total belastning på huvudsäkringarna. Med tanke på det som kommer om effektavgifter.
Enligt ett gammalt papper jag har är brunnen 78 m djup. Frånslagstrycket på tryckströmbrytaren är 4,5 bar. Tänker jag då rätt om jag antar att pumpen måste ha ett maxtryck på runt 12-13 bar? Jag vet inte hur djupt ejektorn sitter. Men det verkar konstigt om den satt långt från botten. När det sedan gäller vid vilket tryck man vill ha nominellt flöde kanske man kan räkna med både ett lägre tryck och en högre vattennivå.
Jag hittar ingen märkplåt på motorn till nuvarande pumpen. Men det står 2 hk på pumphusets märkplåt. Jag har fått intrycket att djupbrunnspumpar är effektivare än ejektorpumpar. För mig känns det som en nivå på effekt där det inte finns så mycket att vinna på trefas.
Jag hittar ingen märkplåt på motorn till nuvarande pumpen. Men det står 2 hk på pumphusets märkplåt. Jag har fått intrycket att djupbrunnspumpar är effektivare än ejektorpumpar. För mig känns det som en nivå på effekt där det inte finns så mycket att vinna på trefas.
Om du skall ha 12-13 bar så blir det nog att titta på Danfoss SQE 2 100 (enfas 230V) om jag minns rätt.A Avemo skrev:Enligt ett gammalt papper jag har är brunnen 78 m djup. Frånslagstrycket på tryckströmbrytaren är 4,5 bar. Tänker jag då rätt om jag antar att pumpen måste ha ett maxtryck på runt 12-13 bar? Jag vet inte hur djupt ejektorn sitter. Men det verkar konstigt om den satt långt från botten. När det sedan gäller vid vilket tryck man vill ha nominellt flöde kanske man kan räkna med både ett lägre tryck och en högre vattennivå.
Motorerna ligger runt 1.1 kW i dessa och verkar inte ändra sig mycket mellan modellerna med olika tryckhöjd.
och ja, dessa pumpar effektivare per mängd ström än vad en ejektorpump kan åstadkomma då det är rätt mycket pumpförluster för att hålla igång ejektorn och trycka upp vattnet.
effektavgifterna påverkas inte om effektlasten är helt på 1 fas eller på 3 faser - det är totala effektförbrukningen som räknas.
Nu spelar det inte så stor roll då den typen av pump går bara några och 10 sekunder för en 30-liter hydropress - lite längre om det är en 200 Liters hydrofor som skall fyllas men väldigt långt från hel timme i stöten - kanske enstaka minut som mest om inte vattenuttaget är stort.
Enfas om man tänker sig kunna driva pumpen med en 12V/230V 2 kW sinusinverter i framtiden och pumpen är väl skyddad för olika driftfelfall.
---
3-fas har man i princip ingen skydd alls utan allt hänger på motorskydd är väldigt snävt satt att lösa ut vid minsta överlast (tex. blockerad slang pga. frysning uppe vid hålet etc.) och slår av direkt vid saknad fas - somliga 3-faspumpar har i kabeln pt-100 givare ner till pumpmotorn som kan kopplas till Danfoss egna manöverbox och stänger av pumpen om den blir varm (tex. av torrkörning).
Skall man köra 3-fas pumpen vid längre strömlöshet så måste man i princip ha elverk med 3-fas elgenerator med tillräckligt strömkapacitet för start (dvs. att generatorn inte slår av sig för fort och slutar ge spänning pga. överström och strömrusningen när pumpen varvar upp)
Är det mer modesta krav för en bostad och inte en lösning för djurhållning och ladugård med stor vattenförbrukning - så skulle jag nog hålla mig vid en 230V 1-faspump - speciellt de redan nämnda då de är inverterdrivna och är mjukstartande och inte 2-fasmotor med kondensator som hinkar i sig 4-8 ggr normala drivströmmen vid start - som man kan finna med de billigare djuphålspumparna - och dessa kan du glömma att starta på en 2 kW sinusväxelriktare och behöver betydligt större och mer strömstarka omvandlare för att klara starten.
Som jag förstår det så tål pumparna att gå kontinuerligt. Så man dimensionerar främst efter två förutsättningar.
1. Den skall orka pumpa från botten av brunnen och övervinna tryckströmbrytarens frånslagstryck. Här är det maxtryck som är intressant. Orkar den inte detta så kommer den att gå oavbrutet tills vatten runnit till i brunnen och det blir en massa el som slösas bort.
2. Den skall vid något slags uppskattat normalläge ge ett rimligt flöde. Detta flöde måste inte kunna upprätthållas i extrempunkten nästan tom brunn och tryckströmbrytarens frånslagstyck.
https://product-selection.grundfos....53?pumpsystemid=2501869714&tab=variant-curves
Tittar man i diagrammet till SQE 2 85 på flödet 25 l/min så kan lyfthöjden vara runt 100m. Och det kan väl aldrig vara otillräckligt. Vid 3 bar i hydropressen kan den pumpa stipulerat flöde från 70m djup.
Tittar man sedan på max lyfthöjd så är det runt 110 m. Med ett frånslagstryck på 4,5 bar skulle den då kunna pumpa från maximalt 65m djup. Det är möjligen lite klent vilket innebär att man inte kan utnyttja hela brunnens djup. Alternativt kan man ställa ner tryckströmbrytaren om man inte väljer nästa storlek på pump.
Har jag förstått dimensioneringen korrekt eller är det mer att tänka på?
1. Den skall orka pumpa från botten av brunnen och övervinna tryckströmbrytarens frånslagstryck. Här är det maxtryck som är intressant. Orkar den inte detta så kommer den att gå oavbrutet tills vatten runnit till i brunnen och det blir en massa el som slösas bort.
2. Den skall vid något slags uppskattat normalläge ge ett rimligt flöde. Detta flöde måste inte kunna upprätthållas i extrempunkten nästan tom brunn och tryckströmbrytarens frånslagstyck.
Är Grunddfos och Danfoss samma sak?X xxargs skrev:
https://product-selection.grundfos....53?pumpsystemid=2501869714&tab=variant-curves
Tittar man i diagrammet till SQE 2 85 på flödet 25 l/min så kan lyfthöjden vara runt 100m. Och det kan väl aldrig vara otillräckligt. Vid 3 bar i hydropressen kan den pumpa stipulerat flöde från 70m djup.
Tittar man sedan på max lyfthöjd så är det runt 110 m. Med ett frånslagstryck på 4,5 bar skulle den då kunna pumpa från maximalt 65m djup. Det är möjligen lite klent vilket innebär att man inte kan utnyttja hela brunnens djup. Alternativt kan man ställa ner tryckströmbrytaren om man inte väljer nästa storlek på pump.
Har jag förstått dimensioneringen korrekt eller är det mer att tänka på?
Det med 78 meter är ingenting, har ett hål på 72 meter och min pump 3 fas, hänger på ca 66 meter med ett kärl på 100 liter och klarar att ge 6 bar, har man då liten tillrinning, så behövs ett lite större kärl, min 60 liter.
Nu har jag haft ejektorn uppe ur brunnen. Det är 11 m sugslang på ejektorn och hela slangpaketet sträcker sig 71 meter ner i brunnen. Vill man suga från samma djup lär man behöva 69 meter slang på pumpen. Och då får man antingen skarva eller byta hela. Kan man ha skarvar på slangen nere i brunnen?
Du har en s.k 11 metersbit sittande under ejektorn, den är för att inte luft ska kunna sugas om nivån sjunker under ca 8 meter. Ska vara så om risk finns med dålig tillströmning i hålet. Vattnet snurrar då bara runt och ger lika med vad som kommer in, trycket är lika. Nu svårt att få grepp om nivån som blir vid större uttag, gentemot när inget uttag sker. Det går att skarva slangen, men man bör inte göra det. Vilken nivå tror du att det blir om du skulle ta en dränkbar, pumpen kopplas direkt på en av slangarna. Angående kopplingar så finns det BEULCO och EZZE som är säkra. Pumpen ska ju hänga i slangen och då viktigt att det håller, samt att det blir en stadig rostfri vajer, minst 4 mm eller en rostfri lina 3 mmA Avemo skrev:
Som ett tillägg i det stora hela, vet du hur hålet har har borrats, stöt eller avanti. Med stöt skulle inte jag våga sätta en pump i håler, många flisor i väggarna som kan lossna och falla ner till pumpen, som är konisk i topp, då kan en sådan kila fast och pumpen går inte mer att få upp. Har man tur så kan det gå att dra av slnagn vid pumpen och knuffa ner en ny ovanpå. Men det brukar inte bli så, utan slangen går av en bit upp. lika med en vajjer som ska vara som en säkerhet om pumpen lossnar från slangen. Så det blir att tänka till om det med ejektor som aldrig fastar i ett hål eller en dränkbar som kan kila fast.
Då hamnar förstås pumpens överkant på 60 m djup. Det kanske inte är större skillnad än acceptabelt.J jonaserik skrev:
Alltid lär man sig något nytt. Jag har ingen aning om vad stöt eller avanti är. Men det står "Borrbevis över utförd brunnsborrning enligt system avanti" på pappret från 1981 som jag har.J jonaserik skrev:
Står avanti, då är det runt hål som borras. ( Typ stöt är kantiga orunda ock akan vara av oliks dim på vägen ner) dom trycker ett sådant hål på en dag, exkl etablering. Det sämsta md dessa hål är att dom trycker hårt i berget och blåser med kanske 10 bar för att få upp kaxet. men det ingen talar om är att i vattnförande sprickor so kommer det finaste kaxet att tryckas in och täta dessa. Kaxet blir som cement i sprickorna, på många av dom blir det tvärstopp. Hade lika med Avantiborrning för mina hål 100 meter stuck för VP. tog hem en spolbil med högtfycksslang som gick till botten. I början kom det upp som en svamp ca 20 cm hög med en välling. som bilen sög upp. Sen helt plötsligt så försvan vattnet, det spolade inte över. På en fråga då. Hur mycket kan du ge hålet. Svaret blev 300 l/t, så nu är det ren till 70 % i alla sprickor och det blir en genomströmning hos dig blev svaret.A Avemo skrev:
Detta är kontentan av Avantiborrning som ska gå så snabbt som möjligt, då dom tar betalt per meter.
Sen har jag även varit på Avantiborrade hål, som även där en flisa ramlat ner och satt fast pumpen. det beror på hur berget är, stumt eller spruket. Så för att få mycket vatten ska hål spolas rena med högtryck och då om det finns lösa flisor så åker dom till botten av hålet. Många faktorer som påverkar.
Som ytterligare info om dim på stötborrade, så har det varit omöjligt att få ner en dränkbar, när dom ville byta från ejektortyp.
EDIT Stöt är ungefär som när dom slår ner stolp i marken med en stor kran med dunk, Avanti som att borra med en slagborrmaskin.
Nu har jag en ny pump hemma och står i begrepp att får dit den. Då funderar jag på en annan fråga med anledning av inkopplingen. Hur brukar man göra med jordfelsbrytare? Med fast anslutning är det väl inget krav. När pumpen ligger nere i brunnen ser jag inte riktigt var man skyddar genom att ha jordfelsbrytare. Och det borde vara en ganska elak miljö med risk för jordfel. Brukar djupbrunnspumpar läggas över jordfelsbrytare?
Att sätta den över en JFB, Tja det går, men allt vad dränkbara pumpar heter, så börjar kabeln och pump, få liksom gemomslag av fukt/väta i sig och kan då lösa en JFB, utan att det något alvarligt fel. Så försök att få den utanför husets JFB. Inget kan hända med pumpen, mer än att kabel och pump säger upp sig. En lite klassiker är att när pumpen startar så gör den ett ryck. Vill skruva sig, så se till att kabeln är fäst med ca 0,5 mellanrum upp till ca 4 - 5 meter, annars kan det bli en båge på den som skaver sönder kabeln mot borrhålsvägen. Sen uppåt räcker det 2 meter mellan. kabeln ska inte sträckas utan ha lite slack, för att inte sträckas av. Nu är det en ny pump i hålet och slangen har nog töjts ut bra och är så lång som den kan bli.A Avemo skrev:Nu har jag en ny pump hemma och står i begrepp att får dit den. Då funderar jag på en annan fråga med anledning av inkopplingen. Hur brukar man göra med jordfelsbrytare? Med fast anslutning är det väl inget krav. När pumpen ligger nere i brunnen ser jag inte riktigt var man skyddar genom att ha jordfelsbrytare. Och det borde vara en ganska elak miljö med risk för jordfel. Brukar djupbrunnspumpar läggas över jordfelsbrytare?
Såhär i efterhand förstår jag ju att det hade varit bra att fästa ihop kabel och slang. Men det gjorde jag inte. Det blev en SQE2-100 och den är varvtalsreglerad. Så det borde kanske inte vara så stort ryck i starten? Det blev att jag bytte slangen också för att komma till samma djup utan skarv.
Nu behöver jag inte förlita mig på den här längre.
Nu behöver jag städa, korta kabeln och torka allt vatten som läckt. Eventuellt blir motorskyddet ett problem. Det går att ställa på högst 5A. Det återstår att se om det räcker. Men pumpen behöver inget motorskydd.
Flödet kommer garanterat att räcka. När jag fått ihop alla rör kopplade jag in pumpen provosoriskt med stickpropp utan tryckströmbrytaren och öppnade fullt flöde på trädgårdsslangen. När jag sedan tittade på manometern stod den på 0. Fast med nålen på fel sida om stoppet så att det var minst 8 bar.
Nu behöver jag inte förlita mig på den här längre.
Nu behöver jag städa, korta kabeln och torka allt vatten som läckt. Eventuellt blir motorskyddet ett problem. Det går att ställa på högst 5A. Det återstår att se om det räcker. Men pumpen behöver inget motorskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Flödet kommer garanterat att räcka. När jag fått ihop alla rör kopplade jag in pumpen provosoriskt med stickpropp utan tryckströmbrytaren och öppnade fullt flöde på trädgårdsslangen. När jag sedan tittade på manometern stod den på 0. Fast med nålen på fel sida om stoppet så att det var minst 8 bar.