Hej!

Har en läckande varmvattenberedare, eller rättare sagt blandarventil som läcker.

Vad tror forumet om detta?

Antar att det blir att investera i en helt ny varmvattenberedare då den är tillverkad 95.

Mvh
Henrik

• Läckande blandarventil med kalkavlagringar på rör, under en uppenbar varmvattenberedare, med tecken på vattenläckage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Inte fel att byta den , har passerat bäst före datum och koppla in med slangar blir lättast då den här är direkt med stumma rör

Om det inte är något fel på beredaren verkar det enklare och billigare att byta bara blandningsventilen som läcker. Men det kan ju delvis bero på om du tänkte göra det själv eller anlita hantverkare.

Tack! Bra idé det där med att ha slangar istället för fasta rör. Rinner på ganska bra så får nog bli att ringa en röris och fixa detta inklusive en ny varmvattenberedare då den ändå är 25 år.

Alltid ska det vara något!

Trevlig valborg på er!

Nu ser det ut som det har varit lite microläckor på fler ställen, men det som står och rinner är vacuumventilen. Den går lätt att byta och kostar ca 150 spänn, om du vill hålla liv i beredaren lite till

S Stegatorparn skrev:
Ser ut att vara vacuumventilen som läcker. [länk].
Går det inte att spola den ren som beskrivs i pdf´n, är den enkel att byta själv.
Tack för tipset! Helt klart är det en sådan ventil vilket inte var helt lätt att se då den sitter riktad innåt. Men tyvärr blir det inte tätt även om jag "spolar rent den", men det var helt klart värt ett försök.

Får försöka byta!

Jag förstår mig inte på demsom rekomenderar att byta allt för att en liten del är trasig. Det finns reservdelar till blandningsventilen också. Byt det som behöver bytas inte allt.

• Gilla
Kjell Hermansson och 1 till
  • Laddar…
Byte av vakuumventil gjort susen!

Stegatorparn, tack för länk till pdf'n, mycket enklare att fixa saker när man vet hur grejerna fungerar!

Tack!!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.