Hej!
Har en läckande varmvattenberedare, eller rättare sagt blandarventil som läcker.
Vad tror forumet om detta?
Antar att det blir att investera i en helt ny varmvattenberedare då den är tillverkad 95.
Mvh
Henrik
Har en läckande varmvattenberedare, eller rättare sagt blandarventil som läcker.
Vad tror forumet om detta?
Antar att det blir att investera i en helt ny varmvattenberedare då den är tillverkad 95.
Mvh
Henrik
Om det inte är något fel på beredaren verkar det enklare och billigare att byta bara blandningsventilen som läcker. Men det kan ju delvis bero på om du tänkte göra det själv eller anlita hantverkare.
Tack! Bra idé det där med att ha slangar istället för fasta rör. Rinner på ganska bra så får nog bli att ringa en röris och fixa detta inklusive en ny varmvattenberedare då den ändå är 25 år.
Alltid ska det vara något!
Trevlig valborg på er!
Alltid ska det vara något!
Trevlig valborg på er!
Ser ut att vara vacuumventilen som läcker. https://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/523.pdf.
Går det inte att spola den ren som beskrivs i pdf´n, är den enkel att byta själv.
Går det inte att spola den ren som beskrivs i pdf´n, är den enkel att byta själv.
Tack för tipset! Helt klart är det en sådan ventil vilket inte var helt lätt att se då den sitter riktad innåt. Men tyvärr blir det inte tätt även om jag "spolar rent den", men det var helt klart värt ett försök.S Stegatorparn skrev:
Får försöka byta!
Jag förstår mig inte på demsom rekomenderar att byta allt för att en liten del är trasig. Det finns reservdelar till blandningsventilen också. Byt det som behöver bytas inte allt.
Byte av vakuumventil gjort susen!
Stegatorparn, tack för länk till pdf'n, mycket enklare att fixa saker när man vet hur grejerna fungerar!
Tack!!
Stegatorparn, tack för länk till pdf'n, mycket enklare att fixa saker när man vet hur grejerna fungerar!
Tack!!
Liknande trådar
-
Läckande varmvattenberedare 8 år (Nibe compact 300 cu)?
Vatten & Avlopp -
Problem med läckande varmvattenberedare (pga rost)?
Badrum -
Läckande varmvattenberedare kopplad till IVT aw290
Värmepumpar -
Läckande varmvattenberedare
Vatten & Avlopp -
Svetsa läckande varmvattenberedare i bergvärmepump
Värmepumpar