1 268 läst · 4 svar
1k läst
4 svar
Läckande utloppsventil Ifö-toalett
Jag har en toalett där utloppsventilen läcker lite irriterande smått. Uloppsventilen är butt nyligen och det verkade först få bukt med problemet, men icke.
Jag har haft isär hela spolmekanismen och rengjort allt jag kommer åt, inklusive utloppet som hade lite gunk där ventilringen tätar men det rinner fortfarande.
Har försökt avgöra om det är packningen under utloppet (där ventilen ligger mot porslinet) och lyckats utesluta det genom att tömma så mycket söm möjligt och hälla karamellfärg i resterande för att se om det rinner trots att vattnet inte når över kanten av ventilen.
Som det ser ut lyfter spolmekanismen något snett när man kör full spolning, men jag har inte märkt någon skillnad i läckage oavsett om man använder hel eller halv spolning.
Nån som har varit med om liknande och har vettiga tips?
Jag har haft isär hela spolmekanismen och rengjort allt jag kommer åt, inklusive utloppet som hade lite gunk där ventilringen tätar men det rinner fortfarande.
Har försökt avgöra om det är packningen under utloppet (där ventilen ligger mot porslinet) och lyckats utesluta det genom att tömma så mycket söm möjligt och hälla karamellfärg i resterande för att se om det rinner trots att vattnet inte når över kanten av ventilen.
Som det ser ut lyfter spolmekanismen något snett när man kör full spolning, men jag har inte märkt någon skillnad i läckage oavsett om man använder hel eller halv spolning.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 608 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 608 inlägg
Vilken modell av Ifö är det du har?S Sstridsberg skrev:Jag har en toalett där utloppsventilen läcker lite irriterande smått. Uloppsventilen är butt nyligen och det verkade först få bukt med problemet, men icke.
Jag har varit rätt säker på att det är en Ifö aqua 21, men när jag säker efter spolmekanismer stämmer de inte överens med den jag har. Denna är vad jag kan se samma modell, vilket innebär en Ifö Cera: https://www.vvsochbad.se/ifo-cera-u...dOXrTuHy5f0ARPfRUxC4FBTJoZz1zIthoCnroQAvD_BwEN Nalleman64 skrev:
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 608 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 608 inlägg
Det är modernare modeller än den jag har men det finns säkert någon/några på forumet som kan bistå med idéer.S Sstridsberg skrev:
Löste problemet med denna: https://www.proffsmagasinet.se/vvs-.../ifo-z96191-utloppsventil-for-wc-cera-2818068