Jag har en Thermia SVR E50 R varmvattenberedare som stått oanvänd i två år. Nu när jag installerat den kommer det vattendroppar runt plåtluckan undertill. Kan det vara packningen för elpatronen som läcker? Var kan jag köpa en packning som passar? Eller kan det räcka att dra åt muttern för elpatronen? Är det någon risk för muttern/tätningen med att dra åt muttern? Eller är det troligare att det är något annat som läcker eftersom den är 20 år gammal? Jag har tagit en bild där man ser två vattendroppar på muttern för elpatronen. Jag bifogar även manualen.
Redigerat:
Är det i infästningen av elpatronen, så tömmer du VVB, gängar ur patronen, skapar på gängorna med ett bågfilsblad, lindar på lin med lite extra på slutet mod anslaget och tätpasta. Då behövs inga O-ringar eller packningar. Pass på med tömningen, det sista kommer inte ut, utan en större kastrull under när patronen tas bort.
Vilken nytta gör det att skrapa på gängorna med ett bågfilsblad?
Det är trångt och en stor mutter/hylsa för elpatronen. Jag testade med en plygrip men det var för trångt. Vilken typ av verktyg kan jag använda för muttern/hylsan?
VVB sitter i en ouppvärmd sommarstuga så jag planerar att tömma den inför vintern. Du skriver att det sista inte kommer ut. Betyder det att det inte går att tömma den så att sönderfrysning förhindras?
Det är trångt och en stor mutter/hylsa för elpatronen. Jag testade med en plygrip men det var för trångt. Vilken typ av verktyg kan jag använda för muttern/hylsan?
VVB sitter i en ouppvärmd sommarstuga så jag planerar att tömma den inför vintern. Du skriver att det sista inte kommer ut. Betyder det att det inte går att tömma den så att sönderfrysning förhindras?
Jepp brukar sitta hårt. De är en hylsa på 42 mm som passar. Det blir att försöka med en stor skiftnyckel raktt på sexkanten och enn stor mejsel genom hålet på dn och vrida. Kanske en mindre rörtång som greppar. Det med att raffsa på gångan gör att det blir grader på den och linet fastnar och följer ite med runt när du drar till. Det med att tömma den genom säkergetsventilen, så blir det vatten kvar i den. Det blir att lossa kopplet så röret för kallvattenet i så fall. Nu när det blir en skvätt kvar, så ligger det i botten och då är det fritt uppåt i VVB och någon sprängverkan blir inte. Det är hur man vill göra själv och tankar på det med tömmning, men hur som helst så blir det vatten kvar i blandarröret som kan frysa och det går knappt att blåsa ur med kompressor. Så rekomnderar att ta bort blandarröret och in i värmen över vintern. Det är säkert klämringskopplingar och lätt att monera bort och vara lätt att sätta tillbaka på våren.R raindance skrev:Vilken nytta gör det att skrapa på gängorna med ett bågfilsblad?
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur tömmer och fyller jag på gammal Thermia varmvattenberedare?
Vatten & Avlopp -
Läckande varmvattenberedare 8 år (Nibe compact 300 cu)?
Vatten & Avlopp -
Problem med läckande varmvattenberedare (pga rost)?
Badrum -
Läckande varmvattenberedare kopplad till IVT aw290
Värmepumpar -
Varmvattenberedare 200L, Nibe eller Thermia
Värme allmänt