Typiskt så har min fjärrvärmeväxlare börjat läcka nu i julhelgen. Det droppar någon droppe varannan sekund från någon av t-rören för utgående varmvatten. (Röret i mitten av bilden)
T-koppling med två avstängningsventiler och röranslutningar, visar slitage och potentiell läcka, mot en gul bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är rätt svårt att se exakt varifrån vattnet kommer, men jag tänkte att det nog är bäst att försöka köpa ett nytt T-kors med lekande mutter på ena sidan (uppåt i bilden).

Mina frågor till forumet är:
1. Är det någon som kan hjälpa att peka ut en lämplig ersättare? (DN20) Jag har sökt och sökt men inte lyckats hitta något med en lekande mutter på ena sidan av T't.
2. Brukar det vara en packning i dessa kopplingar? Och är det då kanske troligt att den är kass? Vi har gäster hemma nu under julen så det är inte läge att stänga av varmvattnet för att undersöka saken om jag inte är säker på att jag kan få ihop det igen.

Så ser T-korset ut från sidan: (Inte det läckande):

T-kors koppling med mässingsmuttrar och kopparrör, installerad mot en gul vägg, sett från sidan. Inga läckor synliga på bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack på förhand för hjälp!

A Anders243 skrev:
Typiskt så har min fjärrvärmeväxlare börjat läcka nu i julhelgen. Det droppar någon droppe varannan sekund från någon av t-rören för utgående varmvatten. (Röret i mitten av bilden)
[bild]

Det är rätt svårt att se exakt varifrån vattnet kommer, men jag tänkte att det nog är bäst att försöka köpa ett nytt T-kors med lekande mutter på ena sidan (uppåt i bilden).

Mina frågor till forumet är:
1. Är det någon som kan hjälpa att peka ut en lämplig ersättare? (DN20) Jag har sökt och sökt men inte lyckats hitta något med en lekande mutter på ena sidan av T't.
2. Brukar det vara en packning i dessa kopplingar? Och är det då kanske troligt att den är kass? Vi har gäster hemma nu under julen så det är inte läge att stänga av varmvattnet för att undersöka saken om jag inte är säker på att jag kan få ihop det igen.

Så ser T-korset ut från sidan: (Inte det läckande):

[bild]

Tack på förhand för hjälp!
Fungerar inte med vulktejp, det är vattenytyck där. Det är lödanslutningar med lin på uppsidan, är det på utgånde värme till huset eller VV. Läcker nog i klämmringskopplingen. Stora skiftnyckeln eller rörtången och dra till 1/8 varv så blir det säkert tätt. Sen rensar du upp med en stålborte

Bästa svaret

• Gilla
Anders243
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Läcker nog i klämmringskopplingen.
Är ingen klämringskoppling, utan det är plantätning.

• Gilla
Håbbe01
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Är ingen klämringskoppling, utan det är plantätning.
OK lite snabb kanske, troligen med en fiberpackning och då brukar det gå att dra till lite.

• Gilla
Anders243 och 2 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det är plana ändar, tätade med planpackning.

Äger du fjv-centralen?
Serviceavtal?
Kolla med fjv-bolaget.

Sök reservdelar här,
[länk]

DN20 = R20 = 3/4"
Kolla in LK 932,
[länk]
Tack så mycket för hjälpen! Jag hade missat LK932. Den ser helt rätt ut.

Jag hoppas att det är en läckande planpackning, jag ska försöka demontera allt idag och rengöra samt byta ev fiberpackning. Hoppas det räcker. Däremot så tänkte jag ta tillfället i akt att försöka beställa en ny mässingsdel också så kanske den kommer lagom till vecka 1 eller 2. :)

Jag äger centralen och har inget serviceavtal, men det var en bra idé att kontakta fjärrvärmebolaget för ev reservdelar.

Jag insåg att jag missat att nämna att centralen är en Cetetherm från 2007. Tyvärr har den tidigare drabbats av en läcka i den medleverererade kulventilen för hetvatten som konstigt nog bara var specad till 95 grader.. :( Den fick fjärrvärmebolaget byta av naturliga skäl, men jag hoppas att jag kan fixa läckan på sekundärsidan själv. :)

Hm, har någon något tips på var man kan köpa LK 932 online? Jag hittar inget när jag söker på de vanliga "ahlsell/dahl/onninen"-proxybutikerna. Jag antar att 090091 är LK Armaturs artikelnummer och inte RSK-numret. Min sökkarma är inte speciellt bra idag :/

Rickard.
Är inte mässingen sprucken är det helt onödigt att köpa nytt T-rör.
Vill du byta något så byter du packningarna, annars kan du prova dra åt lite hårdare eller möjligtvis skruva isär smörja packningen med locherpasta och skruva åt igen.

En del växlare skickas med en uppsättning reserv packningar så med väldigt stor tur så har du redan några hemma.

• Gilla
Anders243
  • Laddar…
Nu har jag tagit isär allt och funnit en trasig planpackning. Jag ersatte alla packningar med liknande jag hade till hands, men jag ska nog försöka ordna nya bättre (tjockare dricksvattengodkända).

Hoppas att det var bara packningen och inte sprucken mässing. :)

Tack för all hjälp!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.