Hej,
Märkte i vintras att nederkant på spegeln i altandörren läcker in kall vinterluft som tusan.
Satte provisoriskt en remsa maskeringstejp för att åtgärda problemet då det var -10 grader ute och jag inte räknade med att kunna täta det ordentligt under vintern.
Nu är det dags att göra något när vädret är kanon!
Frågan är om jag kan täta inifrån med tex silikon, eller om det kan bli problem med fukt i dörren? Jag kan inte se på utsidan att något list på utidan av spegeln är dålig/otät.
Finns det någon med erfarenhet?
Tack!
Märkte i vintras att nederkant på spegeln i altandörren läcker in kall vinterluft som tusan.
Satte provisoriskt en remsa maskeringstejp för att åtgärda problemet då det var -10 grader ute och jag inte räknade med att kunna täta det ordentligt under vintern.
Nu är det dags att göra något när vädret är kanon!
Frågan är om jag kan täta inifrån med tex silikon, eller om det kan bli problem med fukt i dörren? Jag kan inte se på utsidan att något list på utidan av spegeln är dålig/otät.
Finns det någon med erfarenhet?
Tack!
Produkter som diskuteras: "maskeringstejp"
Maskeringstejp
Maskeringstejp är en typ av tryckkänslig tejp som främst används inom målning och byggindustri för att skydda ytor som inte ska målas eller behandlas. Maskeringstejpen är oftast gjord av ett tunt och enkelt rivbart papper, och en mindre
Läs mer
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Jag hade tagit bort listerna och plockat ut spegeln för att se vad som blivit fel, kanske saknas någon list.
När spegeln är lös så kommer du åt att silikona fast spegeln utan att det syns.
Det går kanske inte att sätta tillbaka listerna med befintliga stiften som listerna sitter med och då får du antingen skjuta nya stift eller använda lämplig spik eller skruv för återmontering.
Det går kanske inte att sätta tillbaka listerna med befintliga stiften som listerna sitter med och då får du antingen skjuta nya stift eller använda lämplig spik eller skruv för återmontering.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
[QUOTE="Dan1891, post: 4864825,
Kan man köpa en så'n löst? Tänkte försöka fixa morsans gamla balkongdörr, tror det bara är en tjock typ masonitskiva som isolering i spegeldelen.[/QUOTE]
Nja... jag funderar på att det redan sitter en "kasset" i din dörr uppbyggd i flera skickt. Ibland kan det vara en aluminium skiva för att öka stabiliteten strax innanför ytterskiva. Dörramen kanske tillverkades i olika utföranden, glas eller "trä kasset" med isolering i mellan.
Kan omöjligt bara vara ett lager ute-mdf.
Kan man köpa en så'n löst? Tänkte försöka fixa morsans gamla balkongdörr, tror det bara är en tjock typ masonitskiva som isolering i spegeldelen.[/QUOTE]
Nja... jag funderar på att det redan sitter en "kasset" i din dörr uppbyggd i flera skickt. Ibland kan det vara en aluminium skiva för att öka stabiliteten strax innanför ytterskiva. Dörramen kanske tillverkades i olika utföranden, glas eller "trä kasset" med isolering i mellan.
Kan omöjligt bara vara ett lager ute-mdf.
Nja... jag funderar på att det redan sitter en "kasset" i din dörr uppbyggd i flera skickt. Ibland kan det vara en aluminium skiva för att öka stabiliteten strax innanför ytterskiva. Dörramen kanske tillverkades i olika utföranden, glas eller "trä kasset" med isolering i mellan.G OMathson skrev:
Kan omöjligt bara vara ett lager ute-mdf.[/QUOTE]
OK, jag får kolla bättre hur dörren är uppbyggd.
Dörren är väl sen år 1999 när huset byggdes. Osäkert om den har läckt hela tiden eller på senare tid. Den har i alla fall läckt under de 2 år vi bott här. Men ja, magkänlan säger att den är isolerad.G OMathson skrev:
Det kanske är så enkelt alltså? Klart skönare, men lite mer omständigt att kunna göra det utifrån än att göra det inifrån.1 123abc skrev:Jag hade tagit bort listerna och plockat ut spegeln för att se vad som blivit fel, kanske saknas någon list.
Frågan är hur metallisten sitter fast, om den sitter fast i spegelkasetten eller liknande.
Tack!
Glasningsskenan sitter oftast fast med klipps.P Pierrelu skrev:
Ett exempel på ett klipps:
https://www.leifarvidsson.se/gl-glasningsskena-mont-kloss-120-st-fp
Du kan se ett exempel bland bilderna i denna länken.
https://www.leifarvidsson.se/tatningslist/gl-glasningsskena-36-falsdjup-27-32-mm-l-3-m
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden