Hej.
Kan någon säga vad denna skruv gör (röd pil)? Pillade på den igår och såklart började det att läcka!
Hatar läckor! Skruvade ut den så långt det gick och då slutade läckan.
Och varför jag skruvade på den? Jo, försökte få igång golvvärmen för den funkar mindre bra. Har ställt termostaten på max och ändå skickas inget varmvatten ut på slingorna, pillade på skruven och då helt plötsligt så gick temp mätaren upp och varmt vatten gick ut i slingorna en liten stund, sen slutade det igen.
Den svarta linjen är någon vajer eller nått från termostaten, antar att den ska känna värmen i toppen och reglera därefter. Men eftersom temorstaten står på max laban så kan det kanske vara den som är paj?!

Men hur som helst, vad gör den lilla skruven? (RÖD PIL)

bild-1.JPG

bild.JPG

Edit : närbild

Redigerat:
Är det någon slags luftskruv? Kanske går att rengöra och smörja upp luftnippeln, annars är det möjligt att lossa den från fördelaren och dra i en metall propp R25 med lin och locherpasta om man inte får det som sitter där tätt.

Mvh

Redigerat:
Har nu letat som en galning på nätet och hittat att det är en blandningsventil/skruv. Den måste bytas iaf. Men var hittar man en som passar? Hittar inget!! Märket är Wirsbo.
Och måste man tappa ur allt vatten innan byte?

Man ställer in hur mycket vatten som skall återcirluleras ett varv till i slingorna, ju mer du skruvar in den ju mer nytt varmt vatten tas ifrån radiatorkretsen/tillopsledningen. Min läcker oxå lite ibland men skruvar man in den helt så håller den tätt, vilket funkar helt ok för mig då jag har en låg framledningstemp från jordvärmepumpen.

Nej du behöver inte tömma systemet, är bara att stänga bort tillopp och returledningar och blocka in den så att säga

Redigerat:
För att få ut mer värme kan du prova att skruva av den vita termostaten och ev motionera det lilla stiftet något, och se så att det inte sitter fast.

Prova även att skruva in den läckande skruven några varv.

Förmodar att du redan kollat så att cirkulationspumpen snurrar?

Tackar för svar!
Pumpen snurrar :D
Så fort jag skruvar in skruven så börjar det läcka, i helt utskruvat läge så är det tätt, än så länge iaf. Har en liten hink under utifall!
Ska försöka få tag på rörkrökaren här på gatan imorrn så får han komma och kika vad jag behöver.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.