M
Har två st äldre skjutventiler på stigare och retur i pannrummet som läcker vid axeln, har provat att skruva åt yttre mutter men det läcker fortfarande. Kan jag byta packning? Var finns det ett köpa? Kan det göras utan att tömma radiatorkretsen?
 
Staffans2000
Ja.
Använd grafitgarn.

Bort med muttern och fjädern under. Krafsa ut det gamla garnet med en smal mejsel. I med det nya och drag åt lagom så det slutar läcka.

Staffan
 
M
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Ja.
Använd grafitgarn.

Bort med muttern och fjädern under. Krafsa ut det gamla garnet med en smal mejsel. I med det nya och drag åt lagom så det slutar läcka.

Staffan
Tack Staffan! :) Är det alltså garn som man lindar runt eller är det färdiga packningar man kan köpa och trycka dit? Skruvade isär en kran jag hittade liggandes och då såg det ut som någon filtliknande asbest(?)-packning (vitt bomullsliknande) som lätt föll isär. Verkar ju gå att få isär utan att det läcker för mycket ur kretsen sen när jag gör det i skarpt läge...
 
M Muuuuurtin skrev:
Tack Staffan! :) Är det alltså garn som man lindar runt eller är det färdiga packningar man kan köpa och trycka dit? Skruvade isär en kran jag hittade liggandes och då såg det ut som någon filtliknande asbest(?)-packning (vitt bomullsliknande) som lätt föll isär. Verkar ju gå att få isär utan att det läcker för mycket ur kretsen sen när jag gör det i skarpt läge...
Gammalt grafitgarn innehöll asbest, det är inte ofarlig bomull...inte bra att andas in det dammet...fukta och kasta...
 
M
T Torgny B skrev:
Gammalt grafitgarn innehöll asbest, det är inte ofarlig bomull...inte bra att andas in det dammet...fukta och kasta...
Aha, läste på lite nu också. Så då såg jag rätt... Skiter nog I att plocka isär de ventilerna som läcker.


Går det att byta stigare/retur-ventiler på något smart sätt utan att tömma hela radiatorkretsen?
 
Staffans2000
M Muuuuurtin skrev:
Aha, läste på lite nu också. Så då såg jag rätt... Skiter nog I att plocka isär de ventilerna som läcker.


Går det att byta stigare/retur-ventiler på något smart sätt utan att tömma hela radiatorkretsen?
Det smarta sättet, är att packa om dom. Det osmarta, att låta asbestnojan komplicera livet.

Staffan
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
M Muuuuurtin skrev:
Tack Staffan! :) Är det alltså garn som man lindar runt eller är det färdiga packningar man kan köpa och trycka dit? Skruvade isär en kran jag hittade liggandes och då såg det ut som någon filtliknande asbest(?)-packning (vitt bomullsliknande) som lätt föll isär. Verkar ju gå att få isär utan att det läcker för mycket ur kretsen sen när jag gör det i skarpt läge...
Går absolut att packa om...fukta så binder du eventuellt damm, och läcker den så lär det vara fuktigt ändå...:)
 
M
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det smarta sättet, är att packa om dom. Det osmarta, att låta asbestnojan komplicera livet.

Staffan
T Torgny B skrev:
Går absolut att packa om...fukta så binder du eventuellt damm, och läcker den så lär det vara fuktigt ändå...:)
Okej... sant. De är ju ändå sannolikt genomfuktade, tar på mig P3 mask också och ventilerar lite med öppet fönster samt självdraget i pannrummet :) Borde funka med lin och locherpasta va? Bara smeta dit och trycka in så långt det går? Hittar inget grafitgarn att beställa
 
Staffans2000
Det fungerar hjälpligt. Bra mycket bättre än inget.
 
Loctite-snöre funkar också
 
M Muuuuurtin skrev:
Har två st äldre skjutventiler på stigare och retur i pannrummet som läcker vid axeln, har provat att skruva åt yttre mutter men det läcker fortfarande. Kan jag byta packning? Var finns det ett köpa? Kan det göras utan att tömma radiatorkretsen?
En del använder dagens silicon/gängtejp...- har inte provat själv....
 
Staffans2000
T Torgny B skrev:
En del använder dagens silicon/gängtejp...- har inte provat själv....
Det går bra, så länge ventilen inte rörs.
 
Andrews
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Ja.
Använd grafitgarn.

Bort med muttern och fjädern under. Krafsa ut det gamla garnet med en smal mejsel. I med det nya och drag åt lagom så det slutar läcka.

Staffan

Går det att göra med trycksatt system?

Andreas
 
Staffans2000
Ja. Men det läcker en del så trasor och en spann är bra att ha.

Staffans
 
  • Gilla
Andrews
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.