4 801 läst · 13 svar
5k läst
13 svar
Läckande skjutventil, byta packning?
Har två st äldre skjutventiler på stigare och retur i pannrummet som läcker vid axeln, har provat att skruva åt yttre mutter men det läcker fortfarande. Kan jag byta packning? Var finns det ett köpa? Kan det göras utan att tömma radiatorkretsen?
Tack Staffan! Är det alltså garn som man lindar runt eller är det färdiga packningar man kan köpa och trycka dit? Skruvade isär en kran jag hittade liggandes och då såg det ut som någon filtliknande asbest(?)-packning (vitt bomullsliknande) som lätt föll isär. Verkar ju gå att få isär utan att det läcker för mycket ur kretsen sen när jag gör det i skarpt läge...Staffan2000 skrev:
Gammalt grafitgarn innehöll asbest, det är inte ofarlig bomull...inte bra att andas in det dammet...fukta och kasta...M Muuuuurtin skrev:Tack Staffan! Är det alltså garn som man lindar runt eller är det färdiga packningar man kan köpa och trycka dit? Skruvade isär en kran jag hittade liggandes och då såg det ut som någon filtliknande asbest(?)-packning (vitt bomullsliknande) som lätt föll isär. Verkar ju gå att få isär utan att det läcker för mycket ur kretsen sen när jag gör det i skarpt läge...
Aha, läste på lite nu också. Så då såg jag rätt... Skiter nog I att plocka isär de ventilerna som läcker.T Torgny B skrev:
Går det att byta stigare/retur-ventiler på något smart sätt utan att tömma hela radiatorkretsen?
Det smarta sättet, är att packa om dom. Det osmarta, att låta asbestnojan komplicera livet.M Muuuuurtin skrev:
Staffan
Går absolut att packa om...fukta så binder du eventuellt damm, och läcker den så lär det vara fuktigt ändå...M Muuuuurtin skrev:Tack Staffan! Är det alltså garn som man lindar runt eller är det färdiga packningar man kan köpa och trycka dit? Skruvade isär en kran jag hittade liggandes och då såg det ut som någon filtliknande asbest(?)-packning (vitt bomullsliknande) som lätt föll isär. Verkar ju gå att få isär utan att det läcker för mycket ur kretsen sen när jag gör det i skarpt läge...
Staffan2000 skrev:
Okej... sant. De är ju ändå sannolikt genomfuktade, tar på mig P3 mask också och ventilerar lite med öppet fönster samt självdraget i pannrummet Borde funka med lin och locherpasta va? Bara smeta dit och trycka in så långt det går? Hittar inget grafitgarn att beställaT Torgny B skrev:
En del använder dagens silicon/gängtejp...- har inte provat själv....M Muuuuurtin skrev:
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Läckande tappventil byta/laga
Tvättstuga -
Läckande säkerhetsventil och trött expansionskärl, bör vi byta akut eller kan vi vänta till i vår?
Värme allmänt -
Läckande VVB från tubrör, värt att byta?
Vatten & Avlopp -
Byta läckande termostat - vad byta och hur mycket?
Värme allmänt -
Byta ventil på läckande element
Värme allmänt