Har ett landställe med plåttak, taket sattes för ca 25-30 år sedan, känns som det varit tätt och bra i 20+ år fram till gissningsvis 1-5 år sedan, då det börjat läcka på ett ställe (syns/känns tydliga tecken på fukt på undersidan av takutsprånget med en bredd av ca 1 meter).

Inspekterat plåttaket från utsidan och ser inga skador där (och går inte att komma åt att inspektera undersidan på yttertaket). Däremot ser tätnings-brickorna under/runt skruvskallarna som fäster plåten (och typiskt sitter i dalarna av plåten) relativt slitna ut.

Min amatör-hypotes är därför att det är dessa tätningsbrickor som har blivit för gamla/ev läcker, och att en första åtgärd skulle vara att skruva loss skruvarna, byta tätnings-brickorna och skruva fast samma skruvat igen; detta i första hand på ett område ovanför läckan och med ca 3 meters "bredd" centrerat kring läckan, och sedan se om detta hjälper.

Eller hur bör man tänka i detta fall? Brukar det bli problem med skruvgenomföringar/tätnings-brickorna efter 20-30 år? Andra inspel/hypoteser? Kan det vara en typ dold skada/fel som funnits där typ sedan länge/från början, men att det "märks" först nu 10-20 år senare?

Tack på förhand!
 
  • Rödbrunt takpannor i förgrunden, bultar fastsatta, suddig naturbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Del av kropp med navel piercing, oskarpt foto, vattendroppar eller svett syns på huden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser väldigt flackt ut. Vad är godkänd lutning på det taket?

Är det i alla väder som det läcker? Om det ligger snö på och taket är dåligt isolerat kan det bildas isbarriärer så att det rinner in vatten i skarvarna.

Om det verkligen är vid skruvarna som det läcker kan det vara att träet som skruven sitter i är ruttet. Då kan du inte dra i en ny skruv om du tar bort befintlig.
 
  • Gilla
Henke2024
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det ser väldigt flackt ut. Vad är godkänd lutning på det taket?

Är det i alla väder som det läcker? Om det ligger snö på och taket är dåligt isolerat kan det bildas isbarriärer så att det rinner in vatten i skarvarna.

Om det verkligen är vid skruvarna som det läcker kan det vara att träet som skruven sitter i är ruttet. Då kan du inte dra i en ny skruv om du tar bort befintlig.
Yes, det är ganska flackt, denna del av huset byggdes för 60+ år sedan så vet ej vad som gällde då, så kan nog understiga godkänd lutning.

Tror i alla väder, men inte säker. Ligger definitivt snö på vintern, och huset är ouppvärmt på vintrarna (sedan minst 30 år tillbaka). Kan det påverka isbarriärer så att det rinner in via skarvarna?

Mkt bra input att det inte går att återinskruva skruv om "träet som skruven sitter i är ruttet". Finns det ngt knep att detektera om träet är ruttet från ovansidan av yttertaket på ngt enkelt sätt?

Tack för input!
 
R
H Henke2024 skrev:
Yes, det är ganska flackt, denna del av huset byggdes för 60+ år sedan så vet ej vad som gällde då, så kan nog understiga godkänd lutning.

Tror i alla väder, men inte säker. Ligger definitivt snö på vintern, och huset är ouppvärmt på vintrarna (sedan minst 30 år tillbaka). Kan det påverka isbarriärer så att det rinner in via skarvarna?

Mkt bra input att det inte går att återinskruva skruv om "träet som skruven sitter i är ruttet". Finns det ngt knep att detektera om träet är ruttet från ovansidan av yttertaket på ngt enkelt sätt?

Tack för input!
Skruven ser inte ut att vara 60pr gamla, du får helt enkelt skruva loss några skruv och ersätta dessa med nya för att få veta om dessa drar eller inte..Drar dom inte så behöver du lyfta plåten för att se underlaget (läkten och pappen om det nu finns under)för att få stopp på läckaget…
 
  • Gilla
Henke2024
  • Laddar…
Detta med isvallar har jag sett en gång och det var min tolkning av varför det läckte. Jag tror att det är kombinationen uppvärmt hus, snö på taket och dåligt isolerat tak som är problematiskt. Hur som helst kan du nog avskriva den förklaringen om det läcker även när det regnar på sommaren.

Hur stort är överlappet i vinkeln? Det är en känslig punkt. I synnerhet när utbyggnaden har flackt tak.
 
  • Gilla
Henke2024
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Detta med isvallar har jag sett en gång och det var min tolkning av varför det läckte. Jag tror att det är kombinationen uppvärmt hus, snö på taket och dåligt isolerat tak som är problematiskt. Hur som helst kan du nog avskriva den förklaringen om det läcker även när det regnar på sommaren.

Hur stort är överlappet i vinkeln? Det är en känslig punkt. I synnerhet när utbyggnaden har flackt tak.
Vinkeln är alltså där lutningen i taket går från kanske 25 grader -> 16 grader och överlappet är hur långt övre plåten går ut över den undre? Måste kolla detta på plats så har inget svar idag, men detta skulle kunna vara den läckande punkten i synnerhet om överlappet är litet då om jag förstår dig rätt?

P.S. Inser att bilden på taket överdriver flackheten en del, lutningen är nog några grader större än bilden ser ut som.
 
H Henke2024 skrev:
Vinkeln är alltså där lutningen i taket går från kanske 25 grader -> 16 grader och överlappet är hur långt övre plåten går ut över den undre? Måste kolla detta på plats så har inget svar idag, men detta skulle kunna vara den läckande punkten i synnerhet om överlappet är litet då om jag förstår dig rätt?
Precis. Är det inga uppenbara läckor får man leta vid de känsliga ställena först.
 
  • Gilla
Henke2024
  • Laddar…
Jag har ett tak i ungefär samma lutning, alu-plåten byttes senast på 80 talet.
Hade läckor som ja inte förstod var de kom från, förän jag hittade i brytningen mellan den brantare lutningen och den flackare delen, där hade plåten nött hål precis i övergången mellan de olika lutningarna. Så hålen syntes inte då den övre plåten täckte hålet, men när det regnade så kröp vatten in i de småspringgorna
 
  • Gilla
Henke2024
  • Laddar…
L LantbrukarN skrev:
Jag har ett tak i ungefär samma lutning, alu-plåten byttes senast på 80 talet.
Hade läckor som ja inte förstod var de kom från, förän jag hittade i brytningen mellan den brantare lutningen och den flackare delen, där hade plåten nött hål precis i övergången mellan de olika lutningarna. Så hålen syntes inte då den övre plåten täckte hålet, men när det regnade så kröp vatten in i de småspringgorna
Ah, stort tack för mkt bra input, känns då som det kan vara precis på samma sätt i mitt case. Hur åtgärdade du detta?
 
jag har korrugerat tak, så ja kapade några korta bitar som jag skjöt in emellan och skruvade fast, sen blir det takbyte till våren här.

Har du smma fel går det säkert att kapa till några korta bitar av likadan profilplåt och skjuta in mellan den branta och flacka plåten
 
  • Gilla
Henke2024
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.