Har platt papptak på garage och förrådsdelen som sitter ihop med huset. Nu har jag sett att det läcker in vatten från taket på garagedelen. Vi hade tänkt bygga om just den platta taksdelen nästa år till sluttande tak. Men tills dess vill jag gärna göra någon snabbfix för att stoppa läckaget.

Vad rekomenderas som man kan göra själv omgående? Någon tätningsmassa som man kan kleta på på taket där man ser att läckaget kommer ifrån?

Vad är bäst att använda när taket vid denna årstid är typ konstant fuktigt.

Vad tror ni om något sånt här?
Burk med tätningsmassa för vattentätning, Rust-Oleum Fillcoat Fibres, användbar i alla väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja, det borde väl klara vintern i alla fall.

Någon liknande produkt som säljs på bauhaus man kan använda. Vill gärna åka iväg direkt imorgon och köpa...inte beställa online.

Peter2400 Peter2400 skrev:
[länk]
Tror ni den produkten går att stryka på även om taket är fuktigt? Hittade ingen info om detta. Vill som sagt bara göra en quickfix tills vi byter taket.

A Ace83 skrev:
Tror ni den produkten går att stryka på även om taket är fuktigt? Hittade ingen info om detta. Vill som sagt bara göra en quickfix tills vi byter taket.
Tror inte det är några problem med en fuktig yta, så långe det inte finns stående vatten på ytan.

Magnus E K
Om taket ändå ska byggas om senare kanske man lika gärna kan omfamna läckaget istället för att bekämpa det. Dvs, borra upp en hål där vattnet tränger in, sätt i ett rör och ställ en hink/tunna under. OBS! Otestat och jag tar inget ansvar för om det inte fungerar som avsett.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Om taket ändå ska byggas om senare kanske man lika gärna kan omfamna läckaget istället för att bekämpa det. Dvs, borra upp en hål där vattnet tränger in, sätt i ett rör och ställ en hink/tunna under. OBS! Otestat och jag tar inget ansvar för om det inte fungerar som avsett.
Nja inget jag är sugen på att göra just nu.

Peter2400 Peter2400 skrev:
Tror inte det är några problem med en fuktig yta, så långe det inte finns stående vatten på ytan.
Får se om de på Bauhaus har någon koll på vilken produkt som är lämplig

5
Jag slängde på kallasfalt på samma typ av tak när vi hade inläckage pga felgjord takläggning. Höll sig hela vintern och fram till våren då vi la om det

Mitt garage/förråd låter väldigt lika och läckte sommaren 2018. Vi la på ett par liter av någon liknande produkt som värmdes först. Jag la massan över pappens skarvar och det har hållit sedan dess.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.