Läckande papptak på fastighet från 60-talet. Lutningen på taket är låg och är inåt(!) från långsidorna. Oklart om avrinning sker ut mot kortsidorna eller via någon typ av avrinningsbrunnar centralt på taket. Principskiss på taket  \ - /. Renovering av firma gjordes för ca 15 år sedan då nya pappbitar "värmdes på".

Taket är täckt med snö/is och det syns klart läckage inne i rum i huset. Vad göra nu akut i höst/vinter? Måste omläggning väntas med till sommaren? Kostnad? Göra själv? Tacksam råd/tips.  /Johan

Jag skulle skotta fram läckan och se hur omfattande den är, om du är lite händig så köper du en takmassa som är gjord för att laga läckor inte, inte en som är tänkt att stryka på hela taket.

Om felet är för omfattande för att du klarar av det så är det bara att kontakta en takfirma, det går att lägga om hela taket fast det är snö, kostnaden blir däremot högre.

Om du har invändiga takbrunnar så se till att få nya insticksbrunnar när du lägger om taket.

Eftersom taket är från 60-talet så är det dags att lägga om det.
Kostnaden ligger från 120:- / m2 + moms inkl arbete.
Har du mycket hinder och höga kanter så blir det mer arbete och därför dyrare.

/Pär

Tack för svar.

Problemet är väl att det kommer vara svårt att se läckan ovanifrån även om jag får bort snön/isen (begränsad mängd). Borde ju knappast vara ett hål rakt in? Måste jag riva ned hela innertaket o isolering för att se varifrån läckan kommer? Den här takmassan som man lagar med var hittar jag den och till vilket pris? Kan jag använda den även runt ventiler etc? Hur skulle vanlig våtrumssilikon fungera?

Vad menas med insticksbrunnar?

/Johan

Asfaltsklister,takklister.
Kan den ha som benämning.

Mvh Putte

Finns på de flesta byggmarknader.
Tror våtrumssilikonet har svårare att
fästa.

Mvh Putte

Men använder jag samma produkt för att laga taket (om jag nu ser sprickor etc) som för att täta runt ventiler etc? Kan jag köpa några rullar papp och rulla över det skadade området? /Johan

Jag råkade ut för samma sak på ett hus från 1966. Takvinkel 5° lutande utåt. Läckage på senhösten, ingen snö. Takläggaren rekommenderade mig att lägga en presenning över läckan och upp över nock. Denna fick ligga fram till sommaren då taket lades om med ny papp. Kostnad 43000:- för 230 m².

/m

Insticksbrunn är en brunn som man sticker in i den gamla för att få ett bättre resultat vid brunnen.

/Pär

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.