IMG_7010.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur tusan får man denna gamla kran att sluta läcka? Snälla hjälp?
 
  • Gilla
johanpelle
  • Laddar…
Har du tur räcker det med att byta gummit i botten på käglan. I värsta behöver sätet fräsas.
Då är det antagligen lättare att byta kran.

Ny kran tex, finns på "alla" byggställen (utom byggmax ;)
http://www.rinkabyror.se/artikel/tappkran-15r/
 
  • Gilla
QueenLoo
  • Laddar…
Och rent praktiskt går det som corre tipsat om till så här:
1. Stäng av inkommande vatten.
2. Lossa hela kranens övre del, det som kallas kranbröst, genom att vrida på den sexkantiga delen under kranens vred. Det kommer bli ganska blött när du gör detta eftersom du är i källaren och allt vatten i huset kommer rinna ut genom kranen.
3. Lyft ur kranbröstet och titta på packningen längst ner. Troligen är det en mässingspinne med en hatt på med en gummipackning runt kanten. Den kallas kägla och oftast byter man hela. Exempel på krankägla, se http://www.rinkabyror.se/artikel/fmm-krankagla-3-8/.
4. Titta ner i hålet där kranbröstet satt. Käglan ska täta mot en mässingsyta som kallas säte. Den ska vara slät och jämn. Det kan bildas spår i sätet om kranen droppat länge. Är det spår så måste sätet brotchas med specialverktyg. I så fall är det som sagt enklare att byta kran.
Montera ihop allt i omvänd ordning om det räckte att byta käglan.
 
  • Gilla
QueenLoo och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar! Låter som ett lättare projekt att byta kran. Den är ju ändå ganska gammal, man kanske ska kosta på sig;). Ännu en fråga då... Den kranen som du tipsa om Corre. Men det är ju inte säkert den passar i fästet från den gamla kranen??? Eller är det samma storlek på alla de kranar som ser ut så?

/Lena
 
Den han länkade till finns både med gänga R15 och gänga R20. Gängbetckningar är lite snåriga att förstå.

De förklaras i någon mån på den här sidan: http://www.dahl.se/ggcarat/guider/innan_du_borjar.pdf

Om din kran har en diameter på 21mm på gängorna, så är det en R15 gänga, har de 26mm diameter så är det en R20 gänga. Det är inte så lätt att mäta gängorna innan du skruvat bort kranen. Röret som går till kopplingen bör ha samma diameter som gängorna, så om du mäter röret borde du få rätt.

Att döma av bilden så gissar jag på R20, men det kan vara fel.

Om du byter kranen så måste du även täta gängorna. Det traditionella är Lin och gängpasta, finns att köpa som "kit" (medföljande instruktioner) på byggmarknader. Det är lättast att få det tätt med lin. Annars finns det gängtape som inte är lika kladdigt, men då brukar man få göra om 3 4 gånger innan det blir tätt. Lin har fördelen att det sväller av vatten, så det blir självtätande.

Finns några trådar här om hur man bäst gör med lin och pasta.
 
  • Gilla
QueenLoo
  • Laddar…
Det finns två storlekar som är vanliga. R15 och R20.
Om du har möjlighet att stänga vattnet, skruva loss kranen och åka till bygghandlen så får du garanterat rätt.
Jag tror du har R20 baserat på bilden

För att monterna en ny kran behöver lin+tätpasta, brukar finnas i liten "presentförpackning" :p
Man lindar lin medurs, ca 3varv och sen på med tätpastan, skruvar dit kranen. Om allt är rätt så orkar du inte handvrida kranen mer än typ 2varv, sen ytterligare ett varv tills den pekar rätt med skiftnyckel.
På med vattnet, läcker det kan du efterdra ytterligare ett varv.
 
  • Gilla
QueenLoo
  • Laddar…
Tada!!!!:)

IMG_7018.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tjusigt va? Tack så mycket för all hjälp!! Det enda jag behövde hjälp med var att stänga av vattnet. Vredet satt som berget. Ja jösses ni besparade mig en stor peng antar jag. Hade vart surt att kalla in firma för detta.

(det enda ni hade fel var att det var en R15 kran:p) men annars gjorde jag precis som ni ovan beskrev.

/Lena
 
  • Gilla
hempularen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.