Rörmokaren var här och bytte en koppling som läckte. Den med den röda kranen som de installerade i våras. Efter han åkt så märkte jag att det började läcka tidigare i kröken. Se bild. Jag håller på att jaga dem så att de ska komma tillbaka och fixa.

Är det bara att dra åt de här kopplingarna eller kan de behöva bytas helt?

• Rörinstallation med kopparrör och mässingskopplingar, inklusive en röd kran. Problemet med läckage vid en av kopplingarna visas i detalj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan du inte bara dra åt den lite med en nyckel ? Håll bara emot ordentligt på "knäet" med en rörtång/nyckel. Du ska bara dra åt någon millimeter.

Är du inte bekväm med att fixa det ska du ringa rörmokaren som får komma tillbaka och fixa det där utan kostnad eller knussel. Det är ju inget konstigt i sig, han glömde kontrollera att det blev helt tätt efter att han lossat de där bitarna för att byta kopplingen.

Men, annars så är steg 1 att prova att dra åt dem lite till, utan att dra för kung och fosterland, utan bara dra åt dem något mer.

Om det inte hjälper kan det vara någon skada på klämringen som gör att man behöver byta ut rörstumpen och sätta dit en ny med nya ringar.

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
De har sagt att de ska komma och fixa det men jag börjar bli lite otålig. Som vanligt har de mycket att göra och han som gjorde det har tydligen blivit sjuk. Men jag jagar dem.

Om det bara är att dra åt den så tycker man ju att man borde kunna fixa det själv. Jag är mest nojig att något ska gå sönder om man skulle dra för hårt. Sen är det storlek 32 som behövs och jag har inte det hemma. Men jag kan fixa lite stora skiftnycklar iaf.

Sen är det väl värt att säga att jag är rätt nojig över allt med värmepumpen. Det har varit rätt mycket strul med den så helt bekväm med att fixa med den är jag inte.

FlagganT FlagganT skrev:
De har sagt att de ska komma och fixa det men jag börjar bli lite otålig. Som vanligt har de mycket att göra och han som gjorde det har tydligen blivit sjuk. Men jag jagar dem.

Om det bara är att dra åt den så tycker man ju att man borde kunna fixa det själv. Jag är mest nojig att något ska gå sönder om man skulle dra för hårt. Sen är det storlek 32 som behövs och jag har inte det hemma. Men jag kan fixa lite stora skiftnycklar iaf.

Sen är det väl värt att säga att jag är rätt nojig över allt med värmepumpen. Det har varit rätt mycket strul med den så helt bekväm med att fixa med den är jag inte.
Håller du mot övriga delar ordentligt och bara drar en liten bit så kommer det antingen bli bättre eller ingen skillnad. Men som sagt, dra bara så att muttern roterar några mm, inte flera varv.

Risken i arbetet är egentligen två olika saker:
1: Att du drar åt för hårt och deformerar röret så att ringen tätar mindre än den gör nu.
2: Att du drar i muttern och vrider på övriga röranslutningar i vinkarna runt om så att de börjar läcka.

Håller du koll på de två sakerna är det bara att köra (försiktigt)
Gör du fel behöver du ringa rörmokaren och vara beredd att betala jouravgift. :)

Krilleman
Vad jag kan läsa mig till så är detta en klockren garantifråga.
Det är företaget som varit ute som har orsakat detta.

FlagganT FlagganT skrev:
De har sagt att de ska komma och fixa det men jag börjar bli lite otålig.
Har dom återkopplat med någon åtgärd?

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.