Upptäckte en roströd fläck på golvet.
Konstaterade snabbt att det droppar vatten längst ner på ett av mina gamla vattenburna element.
Vad göra? Elementet verkar ha rostat sönder.
Går det att smeta dit något material som tätar där det läcker eller måste jag snabbt se till att byta element?
Vet inte hur gammalt elementet är, men det är gammalt.
Skulle helst vilja behålla det, det är vackert, men kanske inte funkar...
Tacksam för goda råd!
Konstaterade snabbt att det droppar vatten längst ner på ett av mina gamla vattenburna element.
Vad göra? Elementet verkar ha rostat sönder.
Går det att smeta dit något material som tätar där det läcker eller måste jag snabbt se till att byta element?
Vet inte hur gammalt elementet är, men det är gammalt.
Skulle helst vilja behålla det, det är vackert, men kanske inte funkar...
Tacksam för goda råd!
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 496 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 496 inlägg
Det går att svetsa igen hålet. Det har jag gjort åt många kunder. Tyvärr ringer dom ofta tillbaka senare och berättar att det läcker på ett nytt ställe men på samma element.
Mitt råd, byt.
Mitt råd, byt.
Det måste slipas plåtrent på ett område som iaf är 1-2cm runtom, och gärna borra upp eller slipa upp hålet lite så att guckan kan tränga in lite så den blir tjockare över själva lagningen.Stina71 skrev:
Det kan fungera, men jag tror att jobbet involverat kräver samma förberedelser i form av att tömma elementet och att lyfta ned det, som röris behöver. Röris svets behöver nästan ingen förberedelse, ett par drag med stålborsten och sen värme med gassvetsen.