Hej,
bytte radiatorrör vid cirkulationspumpen och det räckte tydligen för att pumpen skulle börja läcka. Den läcker någon droppe ibland vid tätningen i ringen på bilden.
Ska tillägga att pumpen är upphängd i röret där.
Bara ta loss och lägga i nytt lin?

Gängar man loss genom att snurra pumpen?
Cirkulationspumpsidaringforlacka.jpg

bild?
vilken bild!

Är det verkligen en gängtätning där? Tycker det ser ut som att muttern löper fritt och helt enkelt ska klämma in delen som sitter i röret så den tätar mot pumpen (alltså utan att själva muttern i sig behöver täta något).

det kanske är möjligt! Dock är det lin på båda sidor, har man verkligen lin om det är så?

dalaerik skrev:
det kanske är möjligt! Dock är det lin på båda sidor, har man verkligen lin om det är så?
Nej, givetvis inte, men jag såg inget lin i ringen på bilden, utan bara i de gängtätningar som finns utanför ringen.

så det kanske är en kona, klämring eller något sådant som skall täta och muttern i grönt trycker det hela mot pumpen?

dalaerik skrev:
så det kanske är en kona, klämring eller något sådant som skall täta och muttern i grönt trycker det hela mot pumpen?
Ja, det skulle jag gissa.

låter som man ska prova med att dra åt lite och se om det slutar läcka...

dalaerik skrev:
låter som man ska prova med att dra åt lite och se om det slutar läcka...
Precis, det är nog ett bra sätt att börja på.

verkade hjälpa! Tackar! Dock följde nästa mutter med när jag drog åt. Verkar dock inte börja läcka. Är det meningen att man ska hålla i den med annan nyckel?

dalaerik skrev:
verkade hjälpa! Tackar! Dock följde nästa mutter med när jag drog åt. Verkar dock inte börja läcka. Är det meningen att man ska hålla i den med annan nyckel?
Ja, det är vettigt att hålla emot någonstans så man inte vrider allting.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.