Hej!
Mycket tacksam för råd/tips ang. nedanstående.
Hus enligt principskiss. Upptäckte fukt på betongplattan, på avloppets avluftningsrör. Hittade blöt isolering på vinden.
Fuktigt där röret går igenom innertaket. Röret är av eternit.
Det mest sannolika tror de jag pratat med, är en läcka i yttertaket runt röret, så att fukt rinner ner där längs röret.
Jag ska upp och täta med massa så fort vädret tillåter. Tycker inte att röret var fuktigt precis under yttertaket.
I röret kommer varm, fuktig, luft från avloppet. Har någon varit med om att dåligt skarvade avluftningsrör orsakar vattenbildning? När jag tittar ner i röret från taket ser man att rören är lite förskjutna.
Mycket tacksam för råd/tips ang. nedanstående.
Hus enligt principskiss. Upptäckte fukt på betongplattan, på avloppets avluftningsrör. Hittade blöt isolering på vinden.
Fuktigt där röret går igenom innertaket. Röret är av eternit.
Det mest sannolika tror de jag pratat med, är en läcka i yttertaket runt röret, så att fukt rinner ner där längs röret.
Jag ska upp och täta med massa så fort vädret tillåter. Tycker inte att röret var fuktigt precis under yttertaket.
I röret kommer varm, fuktig, luft från avloppet. Har någon varit med om att dåligt skarvade avluftningsrör orsakar vattenbildning? När jag tittar ner i röret från taket ser man att rören är lite förskjutna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Om inte annat så lär det läcka i en dålig skarv. Oavsett om det letar sig in fukt/vatten uppifrån eller kommer ånga nerifrån så lär den kunna sippra ut och orsaka fukt på de ställen du markerat.M massatätningsmassa skrev:
Så att täta skarven lär väl vara prio 1.
Tack för input! Vet du något bra (gärna enkelt) sätt att täta ett skarvar rör? Gärna inifrån då åtkomsten är bedrövlig.O skrev:
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 716 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 716 inlägg
Hej! Det är en bit tjockare rör som satt som en över. Den var packad med isolering. Jag lyfte bort den när jag felsökte/fotade.
Menar du inifrån röret?M massatätningsmassa skrev:
Bara man hittar stället det läcker borde man kunna täta med nästan vad som helst. Men det finns mänger av tätningsmedel. Så det är inte dumt att fråga närmaste VVS-firma vad de rekommenderar, som oxo går att få tag på i närheten.
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 716 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 716 inlägg
De jag sett var drevade med lin eller bomullsgarn. Att använda dom som luftare är nytt för mig.Krilleman skrev:
Mina asbestventilationsrör tätade jag med silikon. Bäst vore nog något cementbaserat.
Besserwisser
· östergötland
· 2 181 inlägg
Vet inte om det är värt energin att försöka laga om det är sprucket.. bara att byta en bit
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 613 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 613 inlägg
Snabbcement förslagsvis:Krilleman skrev:
https://www.clasohlson.com/se/Quick...F3X2wR0aEdAdhXVI_WaNniNxna6HKeJ0aAow3EALw_wcB
Det hugger snabbt som sjutton. Var beredd med redskapen när det blandas.
Intressant fråga. Och relevant.Krilleman skrev:
Problemet här verkar dock främst vara att
Dvs rören verkar inte ens vara skarvade. Av ritningen att döma sitter skarven (som inte sitter ihop) inne i vindsgolvet/bjälklaget. En sk dold skarv. Kan man inte få dem att sitta ihop ordentligt i skarven är nog enda lösningen att ta bort så mycket att man kan dra igenom ett nytt rör och helt slippa den dolda skarven.M massatätningsmassa skrev:
Och skall man vara seriös är det väl vad man bör göra helt oavsett om det går att skarva inne i bjälklaget eller inte...
När det gäller val av lämpliga produkter kan rimligen VVS-butiken svara på vad som är lämpligt och som de kan leverera för att klara av hela jobbet.
Liknande trådar
-
Hur byter eller fixar man läckande avluftning av denna ovanliga sort?
Vatten & Avlopp -
Läckande säkerhetsventil Nibe Fighter 1230. Byta själv?
Värmepumpar -
Läckande T-rör i Cetetherm FJVX - ersättningsdel?
Vatten & Avlopp -
Täta läckande vask kök
Kök -
Vem ansvarar för följdskador? Läckande tak BRF.
Bostadsrätt