Hej!
Fick idag inhandla en ny tvättmaskin lite akut då den gamla gick sönder. Normalt sett hade jag inväntat leverans och installation, men vi har svårt att klara oss upp till en vecka utan tvättmaskin. Hur svårt kan det vara att göra själv, tänkte jag...
Allt gick smidigt fram tills jag kopplade på maskinen på avloppet och testkörde, då visar det sig att det läcker. Har provat att fästa om den flera gånger, med samma resultat. Har spänt slangklämman för kung och fosterland, men det gör ingen skillnad.
Förra maskinen satt på samma sätt, och med samma dimension på slangen (såvitt jag kan se och mäta), och där höll det tätt.
Är det någon som kan tipsa om vad jag gör fel och hur jag kan åtgärda problemet?
Fick idag inhandla en ny tvättmaskin lite akut då den gamla gick sönder. Normalt sett hade jag inväntat leverans och installation, men vi har svårt att klara oss upp till en vecka utan tvättmaskin. Hur svårt kan det vara att göra själv, tänkte jag...
Allt gick smidigt fram tills jag kopplade på maskinen på avloppet och testkörde, då visar det sig att det läcker. Har provat att fästa om den flera gånger, med samma resultat. Har spänt slangklämman för kung och fosterland, men det gör ingen skillnad.
Förra maskinen satt på samma sätt, och med samma dimension på slangen (såvitt jag kan se och mäta), och där höll det tätt.
Är det någon som kan tipsa om vad jag gör fel och hur jag kan åtgärda problemet?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Moderator
· Stockholm
· 52 423 inlägg
Det verkar väldigt konstigt att du inte får tätt där. Är det stopp i avloppet, så att trycket blir högt dör vid kopplingen? Normalt så är det inget tryck alls där, vatten ”rinner” ner i röret.
Jag har lyckats med mästerverket att sätta diskaskinslangen på fel nippel, som inte var öppen, det fanns två på röret under diskbänken. Då läckte det, och vatten tömdes inte ur maskinen.
Jag har lyckats med mästerverket att sätta diskaskinslangen på fel nippel, som inte var öppen, det fanns två på röret under diskbänken. Då läckte det, och vatten tömdes inte ur maskinen.
Moderator
· Stockholm
· 52 423 inlägg
Var är vattenlåset? Kopplingen ser ut att vara efter vattenlåset, det ger risk för lukt.
Röret går nog ner till en golvbrunn.
Testa att dra på en o-ring på flänsen och lite silikonfett.
Testa att dra på en o-ring på flänsen och lite silikonfett.
Slogs av samma tanke, men det ser inte ut att vara något som bromsar flödet. Dock så är där en skarp krök nästan direkt efter inloppet från tvättmaskinen, misstänker att det blir lite "flaskhals" där.H hempularen skrev:Det verkar väldigt konstigt att du inte får tätt där. Är det stopp i avloppet, så att trycket blir högt dör vid kopplingen? Normalt så är det inget tryck alls där, vatten ”rinner” ner i röret.
Jag har lyckats med mästerverket att sätta diskaskinslangen på fel nippel, som inte var öppen, det fanns två på röret under diskbänken. Då läckte det, och vatten tömdes inte ur maskinen
H hempularen skrev:
Ja precis, det går direkt ner till golvbrunnen. Sen om det är rätt eller fel vet jag inte, men just den installationen gjordes av vvs:are.S Spikrätaren skrev:
En o-ring på flänsen låter inte dumt, ser ju onekligen ut som att där borde sitta något sådant.
Prova att flytta slangklamman lite längre fram/åt vänster på första bilden, vänd den ev så skruven kommer neråt.
Stort tack för alla tips! Blev till slut en kombination av flera, men nu funkar det!
Satte en o-ring i änden på nippeln samt byggde på den med gängtejp, sen satt avloppslangen bättre på. Bytte dessutom slangklämman mot en mindre (den jag använde tidigare var från föregående installation och visade sig vara i största laget) som jag satte längre in mot stammen. Nu håller det tätt!
Satte en o-ring i änden på nippeln samt byggde på den med gängtejp, sen satt avloppslangen bättre på. Bytte dessutom slangklämman mot en mindre (den jag använde tidigare var från föregående installation och visade sig vara i största laget) som jag satte längre in mot stammen. Nu håller det tätt!
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Säkerställde även att där inte satt någon skit i röret 🙂
Produkter som diskuteras i tråden