Det droppar lite under handfatet mellan den vita ringen och porslinet. Den vita ringen verkar vara av något mjukt material och det ser ut som att det finns en packning mot porslinet. På vänster sida. Men hur får jag bort den vita ringen och eventuella packningen? Det går att vrida hela men då följer allt med.
Det lilla utloppet till vänster är från en del där man stänger och öppnar proppen.

• Närbild av handfatets avlopp med vit ring och kromdetaljer, potentiellt problem med packning och läckage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utlopp under handfat med vit ring och metallanslutning, fokus på packning som orsakar mindre läckage, och en ventil till vänster för proppen.
    Skapa konto
Gummiringen kan hårdna med åren, eller så är det skräp som smugit emellan. Skruva upp den och ta ur avloppet och gör rent. Inspektera ringen om den är skadad.
Du kan lägga lite fett, t.ex. Klövervaselin, för att få det tätt temporärt om du behöver köpa en ny tätning.

Tack, problemet är hur jag skruvar upp den?

O olotor skrev:
Tack, problemet är hur jag skruvar upp den?
Den undre delen är troligen gängad på den övre så testa vrida upp den undre.
Om det inte finns någon skruv eller mutter inuti den förstås, men ser inte så ut...

I bland finns det en insex skruv som
du kommer åt uppifrån.

Finns skruv eller liknande uppe.
Jag har kommit fram till att det är en Hafa bottenventil med lyftspak. Frågan kvarstår; hur får man bort den?

Skrev fel, det finns ingen skruv uppe.

Det är en gammal modell där hela röret är gängat. Extremt svårt att skruva upp om det har satts igen och rostat ihop. Problemet är att hålla emot delen uppe, inne i handfatet samtidigt som man skruvar runt den nedre. Har du en liten snabbtving kan du försöka med att vända på käftarna och använda den. Risken är dock att du skadar handfatet.

Jag har demonterat två dylika och det har alltid slutat med att de gått sönder. Eller egentligen var det så att en av gångerna ruttnande jag och tog en tigersåg med blad för metall och sågade sönder ventilen med flit. En ny bottenventil är relativt billig.

Tack.
Om jag sågar av röret några cm nedanför den vita ringen går det då lyfta upp resten uppåt? Som du säger ett nytt kostar inte mycket, upp emot 300 kronor.
Helst vill jag slippa lyftstången, passar vanliga bottenventiler?

Och den vita ringen som sitter närmast handfatet, går den att pilla loss när röret är kapat?

O olotor skrev:
Och den vita ringen som sitter närmast handfatet, går den att pilla loss när röret är kapat?
Ja. Det är en packning som sitter runt röret. Men du behöver nog kapa röret rätt högt upp för att kunna lyfta allting uppåt. Det sitter som en liten fläns undertill som trycker packningen uppåt och du måste kapa ovan den.

Var försiktig. Det är lätt att slå små flisor ur handfatet och har man otur lossnar en bit som gör att det inte går att få tätt runt ventilen. (Man kan använda ohemula mängder silikon, men det är inte snyggt. Fråga mig inte hur jag vet och jag tänker inte heller ladda upp bilder).

Man kan skita i lyftarmen och bara sätta en vanlig bottenventil. Kostar kanske 150-200 kronor.

O olotor skrev:
Hej, troligen är det fel tätning på undersidan, en mjuk vit ska sitta på ovansidan handfat och en hårdare svart på undersidan, obs den vita på översidan har ej tätande funktion, endast emalj skydd. För demontering av den gamla krävs det ökat våld eller såga bort den

• Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Kanske, men den har suttit där sedan 1999 utan problem förutom det senaste året.

O olotor skrev:
Kanske, men den har suttit där sedan 1999 utan problem förutom det senaste året.
Hej, du får se mitt inlägg som info när du monterar nya bottenventilen

Nu har jag fått bort den. Jag började med att ta bort den vita packningen som syns på bilden. Sen tog jag en rörtång och satte en stor mejsel på ovansidan. Utan den snurrade ventilen bara.
Genom att vrida med rörtången och hålla emot med mejseln lyckades jag få upp gängorna. Bifogar en bild så ser ni hur det ser ut. Nu är det bara att sätta dit en ny!

• En borttagen ventil med vit packning på ett bord med färgglatt blommönster.
    Skapa konto
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.