Det droppar lite under handfatet mellan den vita ringen och porslinet. Den vita ringen verkar vara av något mjukt material och det ser ut som att det finns en packning mot porslinet. På vänster sida. Men hur får jag bort den vita ringen och eventuella packningen? Det går att vrida hela men då följer allt med.
Det lilla utloppet till vänster är från en del där man stänger och öppnar proppen.
Det lilla utloppet till vänster är från en del där man stänger och öppnar proppen.
Gummiringen kan hårdna med åren, eller så är det skräp som smugit emellan. Skruva upp den och ta ur avloppet och gör rent. Inspektera ringen om den är skadad.
Du kan lägga lite fett, t.ex. Klövervaselin, för att få det tätt temporärt om du behöver köpa en ny tätning.
Du kan lägga lite fett, t.ex. Klövervaselin, för att få det tätt temporärt om du behöver köpa en ny tätning.
I bland finns det en insex skruv som
du kommer åt uppifrån.
du kommer åt uppifrån.
Renoverare
· Uppsala
· 1 812 inlägg
Det är en gammal modell där hela röret är gängat. Extremt svårt att skruva upp om det har satts igen och rostat ihop. Problemet är att hålla emot delen uppe, inne i handfatet samtidigt som man skruvar runt den nedre. Har du en liten snabbtving kan du försöka med att vända på käftarna och använda den. Risken är dock att du skadar handfatet.
Jag har demonterat två dylika och det har alltid slutat med att de gått sönder. Eller egentligen var det så att en av gångerna ruttnande jag och tog en tigersåg med blad för metall och sågade sönder ventilen med flit. En ny bottenventil är relativt billig.
Jag har demonterat två dylika och det har alltid slutat med att de gått sönder. Eller egentligen var det så att en av gångerna ruttnande jag och tog en tigersåg med blad för metall och sågade sönder ventilen med flit. En ny bottenventil är relativt billig.
Tack.
Om jag sågar av röret några cm nedanför den vita ringen går det då lyfta upp resten uppåt? Som du säger ett nytt kostar inte mycket, upp emot 300 kronor.
Helst vill jag slippa lyftstången, passar vanliga bottenventiler?
Om jag sågar av röret några cm nedanför den vita ringen går det då lyfta upp resten uppåt? Som du säger ett nytt kostar inte mycket, upp emot 300 kronor.
Helst vill jag slippa lyftstången, passar vanliga bottenventiler?
Renoverare
· Uppsala
· 1 812 inlägg
Ja. Det är en packning som sitter runt röret. Men du behöver nog kapa röret rätt högt upp för att kunna lyfta allting uppåt. Det sitter som en liten fläns undertill som trycker packningen uppåt och du måste kapa ovan den.O olotor skrev:
Var försiktig. Det är lätt att slå små flisor ur handfatet och har man otur lossnar en bit som gör att det inte går att få tätt runt ventilen. (Man kan använda ohemula mängder silikon, men det är inte snyggt. Fråga mig inte hur jag vet och jag tänker inte heller ladda upp bilder).
Man kan skita i lyftarmen och bara sätta en vanlig bottenventil. Kostar kanske 150-200 kronor.
Hej, troligen är det fel tätning på undersidan, en mjuk vit ska sitta på ovansidan handfat och en hårdare svart på undersidan, obs den vita på översidan har ej tätande funktion, endast emalj skydd. För demontering av den gamla krävs det ökat våld eller såga bort denO olotor skrev:
Nu har jag fått bort den. Jag började med att ta bort den vita packningen som syns på bilden. Sen tog jag en rörtång och satte en stor mejsel på ovansidan. Utan den snurrade ventilen bara.
Genom att vrida med rörtången och hålla emot med mejseln lyckades jag få upp gängorna. Bifogar en bild så ser ni hur det ser ut. Nu är det bara att sätta dit en ny!
Genom att vrida med rörtången och hålla emot med mejseln lyckades jag få upp gängorna. Bifogar en bild så ser ni hur det ser ut. Nu är det bara att sätta dit en ny!
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Vatten och avlopp - i vilken ordning kan vi göra saker?
Vatten & Avlopp -
Radonsug - Koppla avloppsrör till ventilationsfläkt!?
Miljö & Hälsa -
Köpt hus med läckande avlopp - dolt fel?
Frågor om juridik och fastighetsrätt -
Läckande avlopp under handfat - hur fixar jag?
Vatten & Avlopp -
Läckande avlopp i skarv rör-muff
Vatten & Avlopp