Takpannor nära en skorstensgenomföring med synlig skadad tätningsplåt och murstock i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
vid kraftigt regn har jag läckage vid min skorstensgenomföring. Rinner ned längs med murstocken och kan bli ganska mycket vatten. Jag tänker mig att jag skulle behöva ta bort pannorna under plåten vid skorstenen, täta med någon sorts manschett och sen lägga tillbaka? någon som har tips på material?
 
Redigerat:
Vet du vart det läcker? Antar att det är en murad skorsten med plåt där den går igenom taket, den är inte helt plåtklädd över tak? Sitter den i nock eller kan det vara vatten som rinner längs med pannorna som letar sig in?

Jag hade samma problem, det läckte då mellan skorsten och plåt eftersom plåten inte var "inhuggd" i skorstenen. Dessutom var det en rätt stor glipa mellan pannor och plåtarbetet vilket gjorde att det kunde blåsa in vatten vid extremt regn.

Hade hit en plåtslagare som fixade detta temporärt (vi skulle byta tak inom 2 år vilket är gjort nu). Han monterade även en skorstenshuv och det kostade totalt 6000kr efter ROT.

Vet inte vilket tätningsmedel han använde mellan plåt och murstock men om du talar om mer exakt vart du ska täta så får du nog snart bra svar :D

Edit: Nu fanns det en bild. Lite taskig passform på plåten som ska passa mot pannorna. Frågan är om det är största problemet eller om det läcker mellan plåt och murstock.
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
Det är sannolikt inte mellan plåt o skorsten utan mellan pannor och plåt. Och vid extremt regn. Ska upp dit till helgen o kolla närmare och ta fler bilder. Är oxo på gång med takbyte, sannolikt nästa år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.