Hej,
Upptäckte igår att det hängde ett par droppar på ena sidan av skorstenen inne på vinden. Jag funderar på om det dels är fogarna som läcker då det är lite sprickor i dem eller om det är den snea betongpannan som påverkar. På samma sida som det läcker sitter den övre betongpannan snett samt att regn/blåst alltid kommer från det hållet. Kan jag klippa ett veck i plåten för att få ner pannan så den sluter tätt mot intilliggande eller hjälper det föga då plåten ändå leder ner vatten? Hjälp tips och råd önskas. Jag vill helst göra en lösning själv som håller några år då jag planerar takbyte om ca 4-5 år.

Kan tillägga att jag tog bort fogen där den var lös i anslutning mot skorstensplåten och fyllde springan med byggsilikon.

• Röda tegelstenar med murbruk, silverfärgad metallkant och mossa på ytan, makrofoto utomhus i dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd tegelvägg, silvertakränna, tegelpannor täckta med frost, skymt av skog.
    Skapa konto
  • En trappa med gråa steg, vita sidor och en sko synlig överst.
    Skapa konto
  • Takmöte, tegelsten, plåt, färgskada, mossa, hörn, arkitektonisk detalj, utomhus, dagtid.
    Skapa konto
  • Isolerat metalliskt föremål med mögelväxt och spindelnät mot blå texturerad yta.
    Skapa konto
En droppe vatten? Ser ganska bra ut på bilderna iallafall. helt 100% tätt blir det sällan men en normal konstruktion klarar ganska mycket "läckage" innan det blir tokigt.
Står jag på min vind så ser jag typ ut vid skorstenens sidor och det har inte påverkat nå speciellt....

S Stefan1972 skrev:
En droppe vatten? Ser ganska bra ut på bilderna iallafall. helt 100% tätt blir det sällan men en normal konstruktion klarar ganska mycket "läckage" innan det blir tokigt.
Står jag på min vind så ser jag typ ut vid skorstenens sidor och det har inte påverkat nå speciellt....
Skorstenen var fuktig/blöt på ena sidan, samt att det hängde ett par droppar mellan råspont och skorsten så det är ett uppenbart inläckage som jag behöver åtgärda.

MekPappa MekPappa skrev:
Skorstenen var fuktig/blöt på ena sidan, samt att det hängde ett par droppar mellan råspont och skorsten så det är ett uppenbart inläckage som jag behöver åtgärda.
Var det på sidan mot nock som det var fuktigt så kan det bero på att underlagspappen inte är uppvikt mot skorstenssidan och därmed kommer eventuellt kondensvattnet att blöta ner teglet under taket. Alternativt att det är en panna spräckt och det läcker med samma resultat som ovan. Egentligen bör det finnas ett underbeslag av plåt som leder vattnet åt sidan, och detta beslag ska också helst gå upp över nederkanten på bakstyckesbeslaget. Allt för att minimera skadorna vid läckage från trasigt takmaterial.

MekPappa MekPappa skrev:
jo men frågan är ju mer vad för slags läckage, kan man anta att det bara är kondens eller hade du kraftigt slagregn eftersom skorstenen verkar ha varit väldigt blöt?
De flesta byggmaterial hanterar normala saker utmärkt. Minsta lilla droppe behöver inte föranleda nå våldsamma tätningsförsök för så tätt finns det inget behov att ha. Det kan ju nästan bli åt andra hållet istället att alla ihärdiga tätningsförsök orsakar annan skada istället..........
Dessutom låter det som skorstenen inte används? Är ju bra om även den blir varm ibland.

S Stefan1972 skrev:
jo men frågan är ju mer vad för slags läckage, kan man anta att det bara är kondens eller hade du kraftigt slagregn eftersom skorstenen verkar ha varit väldigt blöt?
De flesta byggmaterial hanterar normala saker utmärkt. Minsta lilla droppe behöver inte föranleda nå våldsamma tätningsförsök för så tätt finns det inget behov att ha. Det kan ju nästan bli åt andra hållet istället att alla ihärdiga tätningsförsök orsakar annan skada istället..........
Dessutom låter det som skorstenen inte används? Är ju bra om även den blir varm ibland.
Jag eldar nästan varje dag med dessa elpriser.. Skorstenen var blöt och med det även isoleringen som ligger runt skorstenen på vinden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.