Hej!

Håller på och tilläggsisolerar utvändigt och byter fasad, och har därmed flyttat ut 6st fönster. Häromveckan låg vinden på med 22m/s i byarna och kraftigt regn. Jag har inte satt salning på insidan, och såg då att två fönster på samma fasad var blöta i klossen de ligger på och i drevningen bredvid. Har inte sett något problem vid tidigare regn.

Fönster ett i köket var blött i vänster nedre hörn, och fönster två i sovrummet var blött i högre nedre hörn.

Så då kommer ju funderingarna om vad jag har gjort för fel...

Det är mekanisk frånluft, så alltid ett undertryck i huset.

Båda fönstren är monterade, drevade, och sedan tejpade på framsidan, mot hålet. Det fick bli så då det skulle dröja några veckor innan jag kunde få dit salningen. Enligt Träguiden ska det dock vara en luftningsspalt längst fram, ingen tejp och drevningen ska sitta lite längre in i stället.

Teknisk ritning av en byggkonstruktion med numrerade delar och en blå pil som pekar mot ett element.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På dessa två fönster är även fönsterbleckena i kortaste laget, så de sticker knappt ut framför fodret.

Det är inte heller fogat mellan salning och fönsterkarm. Brukar man göra det?

Tanken från min sida är att byta fönsterbleck till djupare variant så man får rätt utstick, och foga mellan karm och salning. Sen även titta på nedre hörn inne i karmen och foga där.

Men borde man gå längre och plocka ner salningen, ta bort tejpen, och trycka in drevningen så man får rätt luftspalt i stället?
Då kan man ju med gott samvete sätta bottningslist och foga på insidan och få det lufttätt där. I dagsläget vågar jag inte göra det för jag misstänker att tejpen på utsidan inte andas.

Borde man ta bort träklossarna som fönstret står på och ersätta med plastkilar? Det känns som att de har hjälpt till att leda in vattnet till insidan.

Någon som har några tips?

Ett fönster på ett hus under konstruktion med byggställning och isoleringsmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hus under konstruktion, byggställning, isoleringsmaterial, fönster, tegeltak, klarblå himmel, solljus, andningsbar fasadfilm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggarbetsplats med isolering och fönster, troligtvis fasadrenovering eller utbyggnad på en byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vit hörnskyddsprofil på åldrat trägolv; detaljbild av materialkontrast och konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggarbetsplats med isolermaterial, radiator, skugga och delvis täckt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fönsterkarm som möter golv, med isolering, träkonstruktion och skruv synlig, inomhus hemmaförbättring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Metallfäste på vit fönsterkarm, trädetaljer synliga, fönstret verkar delvis öppet, dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vit yta med vattendroppar, blå märkning, del av fönster och struktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
Har du lagt en silikon mellan fönsterbleck och karm innan du skruvade in den?

Sedan ser du att dina salningar på utsidan inte ansluter tätt mot gaveluppviket på fönsterblecket..

När det regnar och blåser så trycks vattnet in i minsta otäthet man har..

Sedan invändigt hade jag inte mjukfogat mellan karm och stomregeln förrän man är säker på att det är tätt utifrån, ta gärna bort lite drev vid dom blöta ställerna s att det kommer åt att torka bättre…
 
  • Vit fönsterkarm och vått grått underlag med vattendroppar. Blått band i hörnet. Delvis suddig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Edvuld
  • Laddar…
Nej, jag har inte tätat med någon byggfog mellan bleck och fönsterkarm. Trodde det skulle räcka med att det sitter innanför droppnäsan på karmen.

Nu har jag alltid avslutat med att sätta blecket sist, men som du skriver så kan man ju få blecket helt under salningen och därmed helt utan glapp om man sätter fönsterbleck först, sedan salningar och foder.
 
Dina salningar är som sagt för korta. Dom skall gå förbi gaveln på underblecket.
Det är viktigt att du får helt tätt på insidan mellan karm och vägg när du har mekanisk frånluft. Du har med detta som du själv säger ett undertryck som suger in fukten genom minsta springa eller hål.
 
  • Gilla
Edvuld och 1 till
  • Laddar…
R
E Edvuld skrev:
Nej, jag har inte tätat med någon byggfog mellan bleck och fönsterkarm. Trodde det skulle räcka med att det sitter innanför droppnäsan på karmen.

Nu har jag alltid avslutat med att sätta blecket sist, men som du skriver så kan man ju få blecket helt under salningen och därmed helt utan glapp om man sätter fönsterbleck först, sedan salningar och foder.
Ja du behöver göra om salningar och foder så att det blir tätt, utefog duger bra emellan bleck o karm..
Mjukfoga invändigt är viktigt som @Matti_75 förklarar men inte innan det är tort och åtgärdat utvändigt..
Turen i detta är att du inte hunnit färdigt innan läckaget upptäcktes så det inte har blivit större och värre skada..
 
  • Gilla
Edvuld
  • Laddar…
Ta gärna fler bilder där man ser runt hela fönstret. Vattnet kan komma in högre upp och rinna nedåt tills det stannar på regeln under fönstret och rinner in.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Man bör även få till en sekundär tätning under fönstret och uppvikt minst 100 mm på sidorna. Samt att det ligger ett fall ut från under fönstret för att kunna leda ut inträngande vatten.
Sektionsritning visar fönsterinstallation med etiketterade komponenter för isolering och tätning.
Byggdetalj med sekundär tätning under ett fönster, visas med pilar och beskrivande texter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Edvuld
  • Laddar…
Uppifrån är jag tveksam til ändå. Förvisso inget långt takutsprång längre, men det ska fixas till sommaren så det sticker ut mer. Men blåser det horisontellt kan väl vad som helst hända.

Röd stuga under renovering med byggmaterial och stegar på trädäck, omgivet av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fönster i röd trävägg, vit karm, gröna krukväxter, spegling av träd, del av stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett fönster på en rödmålad trävägg med vita omfattningar under en blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tycker det är tråkigt när det inte funkar trots att t.ex. Fiskarhedenvillan och Plannjas Youtubevideos visar på samma eller större slarv än vad jag har åstadkommit.

I plannjas film limmar de mot fönsterkarmen, men struntar i att skära ut i salning och foder så kortsidorna är helt exponerade. I fiskarhedenvillans film tätar de inte mot fönsterkarmen, men har i alla fall sågat ut för kortsidorna. Jag har följt deras videos främst.
 
R
Centano Centano skrev:
Man bör även få till en sekundär tätning under fönstret och uppvikt minst 100 mm på sidorna. Samt att det ligger ett fall ut från under fönstret för att kunna leda ut inträngande vatten.
[bild]
[bild]
Sekundärtätning absolut på träfasader..
Men den andra bilden du har är till putsade fasader med dubbla plåtar…
 
R
E Edvuld skrev:
Uppifrån är jag tveksam til ändå. Förvisso inget långt takutsprång längre, men det ska fixas till sommaren så det sticker ut mer. Men blåser det horisontellt kan väl vad som helst hända.

[bild]
[bild]
[bild]

Tycker det är tråkigt när det inte funkar trots att t.ex. Fiskarhedenvillan och Plannjas Youtubevideos visar på samma eller större slarv än vad jag har åstadkommit.

I plannjas film limmar de mot fönsterkarmen, men struntar i att skära ut i salning och foder så kortsidorna är helt exponerade. I fiskarhedenvillans film tätar de inte mot fönsterkarmen, men har i alla fall sågat ut för kortsidorna. Jag har följt deras videos främst.
Det är dina korta salningar som ställer till det för dig..
 
  • Gilla
Edvuld
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Sekundärtätning absolut på träfasader..
Men den andra bilden du har är till putsade fasader med dubbla plåtar…
Stämmer, blev kanske lite otydligt. Tänkte framförallt lyfta behovet av sekundärtätningen.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Duken från taket hänger ner precis i ovankant på dina fönster. Det vatten som letar sig in på taket kan rinna in över dina fönster.
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Duken från taket hänger ner precis i ovankant på dina fönster. Det vatten som letar sig in på taket kan rinna in över dina fönster.
Det är insektsnätet som ska fästas upp när jag har förlängt takfoten, så det är iaf inte ett problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.