L
Jag har ett rör som går från grunden upp och ut genom skorstenen (där även köksfläkt samt badrumsfläkt går ut).

Märkligt är att kök och badrumsfläkt går ut inne i kupolen. Dessa är alltså skyddade mot regn osv. Däremot går ventilationen från grunden upp genom taket av kupolen och är helt öppet. Det kan alltså regna rakt ner i detta rör. Röret har dessutom två börjar inne på vinden och går ner i marken tre meter åt sidan från kupolen sett.

Röret ner från kupolen har suttit lite snett och med stora mängder regn sista dagarna har det läckt ut på vinden.

Jag har lyckats lista ut att lekaget skett i röret uppe i kupolen. Detta har jag åtgärdat.

Min fråga är nu om det finns någon anledning till att detta rör går ut helt oskyddat. Eller kan jag såga av det, sätta igen hålet och låta det gå ut i kupan istället?

Är det inte avloppavluftningen? Är i så fall antagligen gjort så för att lukt inte skall råka leta sig ned i ventilationen.

L
Det skulle det kunna vara och då skulle det vara rimligt som du säger. Dock går röret ner i marken och ansluter inte till avloppet vad jag kan minnas från när vi bilade upp toaletten.

På bilden ser man röret gå ner genom väggen och vi bilade upp alla avlopp utan att hitta den kopplingen men just det hörnet rörde vi inte så du kan ha rött.

Hur som helst kanske man kan sätta på ett lock med ventilation på taket över röret för att slippa få in vatten?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du kan sätta på en kineshatt om du vill men inget man brukar göra på avlopps luftningen.

kineshatt:
Kineshatt-02.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

L
johan ivarsson skrev:
Du kan sätta på en kineshatt om du vill men inget man brukar göra på avlopps luftningen.

kineshatt:
[bild]
Tack för tipset. Det var nog att röret hamnat snett när senaste hantverkaren var där. När det regnade nu kom det in vatten. Har det inte varit ett problem sedan huset byggdes 75 så är det säkert ingen fara att låta det vara.

Tack för hjälpen.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.