Medlem
· Västra Götaland
· 1 633 inlägg
Tveksam fråga för ett byggahus-forum kanske, men försvarar mig med att bilen används till stor del för husbyggen 😜
Bilen är en Skoda superb från 2018 som förlorar mycket kylarvätska. Fyller på kanske 1 liter/vecka eller mer.
Som förare är upplevelsen att det inte sker hela tiden. Ibland kan jag köra flera dagar utan problem. Även vid kontroll av nivån på expansionskärlet så är det bra. Men så plötsligt är kärlet tomt och jag fyller på en knapp liter.
Oljan ser fin ut, avgaserna likaså.
En provtryckning gjordes med tryckfall. När EGR-kylaren som sitter framtill på motorn kopplades bort så blev det bättre varför verkstaden trodde det var fel på EGR-kylaren i fråga. Den är nu bytt och kanske det är ngt bättre men tyvärr kvarstår problemet.
Det sitter en "värmefilt" på oljetråget som är mättat med fukt, troligen spolarvätska. Som sen rinner vidare ner på plastskyddet som sitter under hela motorrummet, också med lite sugande material på sig. Så båda dessa är rejält blöta och det känns som smutsig glukol när det får rinna av i en behållare. Så det borde komma nånstans där.
På tomgång inne i garaget så droppar det sakta enligt filmen. Det är alltså svänghjulet på motorn man ser. Väldigt trångt att se bra ovanifrån, men tycker inte det finns nåt läckage ovanifrån, funderar på om det kan vara via själva svänghjulet, men har ingen aning om det går nån kyl-kanal där?
Skulle tro att det läcker lite mer när man kör ute på vägarna, men svårare att dokumentera och se så klart.
Alla tips tas tacksamt emot. Både mer eller mindre troliga. Interna läckage ska inte uteslutas (till olja eller avgaser) men det är inte huvudspåret just nu.
Bilen är en Skoda superb från 2018 som förlorar mycket kylarvätska. Fyller på kanske 1 liter/vecka eller mer.
Som förare är upplevelsen att det inte sker hela tiden. Ibland kan jag köra flera dagar utan problem. Även vid kontroll av nivån på expansionskärlet så är det bra. Men så plötsligt är kärlet tomt och jag fyller på en knapp liter.
Oljan ser fin ut, avgaserna likaså.
En provtryckning gjordes med tryckfall. När EGR-kylaren som sitter framtill på motorn kopplades bort så blev det bättre varför verkstaden trodde det var fel på EGR-kylaren i fråga. Den är nu bytt och kanske det är ngt bättre men tyvärr kvarstår problemet.
Det sitter en "värmefilt" på oljetråget som är mättat med fukt, troligen spolarvätska. Som sen rinner vidare ner på plastskyddet som sitter under hela motorrummet, också med lite sugande material på sig. Så båda dessa är rejält blöta och det känns som smutsig glukol när det får rinna av i en behållare. Så det borde komma nånstans där.
På tomgång inne i garaget så droppar det sakta enligt filmen. Det är alltså svänghjulet på motorn man ser. Väldigt trångt att se bra ovanifrån, men tycker inte det finns nåt läckage ovanifrån, funderar på om det kan vara via själva svänghjulet, men har ingen aning om det går nån kyl-kanal där?
Skulle tro att det läcker lite mer när man kör ute på vägarna, men svårare att dokumentera och se så klart.
Alla tips tas tacksamt emot. Både mer eller mindre troliga. Interna läckage ska inte uteslutas (till olja eller avgaser) men det är inte huvudspåret just nu.
Verktygstokig
· Norrbotten
· 842 inlägg
Vattenpumpen är min första misstanke, drivs troligast av samma rem och sitter lite högre upp.
Är den bytt på någon service?
Hur långt har bilen gått?
Är den bytt på någon service?
Hur långt har bilen gått?
Medlem
· Västra Götaland
· 1 633 inlägg
Aldrig bytt vattenpump. Tyckte inte jag såg ngn heller igår när bilen var upphissad. Bara: fyra enheter på remmen: 1. svänghjul 2. startmotor-3. generator-4. spännrulle (om nu inte det är en vattenpump)K_arlstrom skrev:
Bilen har väl gått 12-15000 mil nånting, minns inte exakt.
Skulle också gissa på att vattenpumpen är boven i dramat..
Medlem
· Stockholm
· 4 228 inlägg
Håller med tidigare inlägg.
Har dock råkat ut för kompression som går in i kylsystemet och spräckt expansionkärlet. Lukta i expansionkärlet om det luktar avgaser.
Håller tummarna att det räcker med att byta vattenpump.
/W
Har dock råkat ut för kompression som går in i kylsystemet och spräckt expansionkärlet. Lukta i expansionkärlet om det luktar avgaser.
Håller tummarna att det räcker med att byta vattenpump.
/W
Medlem
· Västra Götaland
· 1 633 inlägg
Jag vet inte heller vilken motor det är exakt, hur ser jag det?Isakare skrev:
Men jag fick denna filmen från en god vän
Medlem
· Västra Götaland
· 1 633 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 1 633 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 1 633 inlägg
Tack för snabba och relativt samstämmiga 😜 svar.
Funderar på om ngn av er som säger att det är fel på vattenpumpen, också vet vad som då är själva felet?
Spricka i pumpens hölje eller är det tätningen i axeln som drivs av kamremmen? Kanske slangklämmor som inte längre är åtdragna?
Funderar på om ngn av er som säger att det är fel på vattenpumpen, också vet vad som då är själva felet?
Spricka i pumpens hölje eller är det tätningen i axeln som drivs av kamremmen? Kanske slangklämmor som inte längre är åtdragna?
Medlem
· Västra Götaland
· 1 633 inlägg
Ja så kan det vara så klart. Ska in på verkstad efter nyår, troligen för att byta just vattenpump och kamrem.C capture skrev:
Klicka här för att svara