Tveksam fråga för ett byggahus-forum kanske, men försvarar mig med att bilen används till stor del för husbyggen 😜

Bilen är en Skoda superb från 2018 som förlorar mycket kylarvätska. Fyller på kanske 1 liter/vecka eller mer.
Som förare är upplevelsen att det inte sker hela tiden. Ibland kan jag köra flera dagar utan problem. Även vid kontroll av nivån på expansionskärlet så är det bra. Men så plötsligt är kärlet tomt och jag fyller på en knapp liter.

Oljan ser fin ut, avgaserna likaså.

En provtryckning gjordes med tryckfall. När EGR-kylaren som sitter framtill på motorn kopplades bort så blev det bättre varför verkstaden trodde det var fel på EGR-kylaren i fråga. Den är nu bytt och kanske det är ngt bättre men tyvärr kvarstår problemet.

Det sitter en "värmefilt" på oljetråget som är mättat med fukt, troligen spolarvätska. Som sen rinner vidare ner på plastskyddet som sitter under hela motorrummet, också med lite sugande material på sig. Så båda dessa är rejält blöta och det känns som smutsig glukol när det får rinna av i en behållare. Så det borde komma nånstans där.
På tomgång inne i garaget så droppar det sakta enligt filmen. Det är alltså svänghjulet på motorn man ser. Väldigt trångt att se bra ovanifrån, men tycker inte det finns nåt läckage ovanifrån, funderar på om det kan vara via själva svänghjulet, men har ingen aning om det går nån kyl-kanal där?
Skulle tro att det läcker lite mer när man kör ute på vägarna, men svårare att dokumentera och se så klart.

Alla tips tas tacksamt emot. Både mer eller mindre troliga. Interna läckage ska inte uteslutas (till olja eller avgaser) men det är inte huvudspåret just nu.
 
  • Gilla
Toppalua
  • Laddar…
Vattenpumpen är min första misstanke, drivs troligast av samma rem och sitter lite högre upp.
Är den bytt på någon service?
Hur långt har bilen gått?
 
K_arlstrom K_arlstrom skrev:
Vattenpumpen är min första misstanke, drivs troligast av samma rem och sitter lite högre upp.
Är den bytt på någon service?
Hur långt har bilen gått?
Aldrig bytt vattenpump. Tyckte inte jag såg ngn heller igår när bilen var upphissad. Bara: fyra enheter på remmen: 1. svänghjul 2. startmotor-3. generator-4. spännrulle (om nu inte det är en vattenpump)

Bilen har väl gått 12-15000 mil nånting, minns inte exakt.
 
Nu vet vi inte vilken motor du har, men vattenpumpen på många motorer drivs av kamremmen som sitter bakom denna rem på filmen.
 
  • Gilla
martinradbo och 1 till
  • Laddar…
Skulle också gissa på att vattenpumpen är boven i dramat..
 
Håller med tidigare inlägg.
Har dock råkat ut för kompression som går in i kylsystemet och spräckt expansionkärlet. Lukta i expansionkärlet om det luktar avgaser.
Håller tummarna att det räcker med att byta vattenpump.
/W
 
Isakare Isakare skrev:
Nu vet vi inte vilken motor du har, men vattenpumpen på många motorer drivs av kamremmen som sitter bakom denna rem på filmen.
Jag vet inte heller vilken motor det är exakt, hur ser jag det?

Men jag fick denna filmen från en god vän
, visserligen för en Passat men det ser väldigt likt ut och hela den koncernen har väl mer eller mindre samma grejer i bilarna numera?
 
via regnr och biluppgifter.se eller i regbeviset
 
MathiasS MathiasS skrev:
via regnr och biluppgifter.se eller i regbeviset
Är det motorkoden ni har hjälp av så är det en DFCA.
 
Isakare Isakare skrev:
Nu vet vi inte vilken motor du har, men vattenpumpen på många motorer drivs av kamremmen som sitter bakom denna rem på filmen.
Så är det säkert, nu klarnar det lite för mig ;-)
 
Tack för snabba och relativt samstämmiga 😜 svar.
Funderar på om ngn av er som säger att det är fel på vattenpumpen, också vet vad som då är själva felet?
Spricka i pumpens hölje eller är det tätningen i axeln som drivs av kamremmen? Kanske slangklämmor som inte längre är åtdragna?
 
På vår golf hade vi en spricka i vattenpumpen. Den var tvungen att gå ett tag och bli varm innan kylarvätskan började försvinna. Så kylarvätska försvann inte lite hela tiden utan först efter ett tag
 
  • Gilla
martinradbo
  • Laddar…
C capture skrev:
På vår golf hade vi en spricka i vattenpumpen. Den var tvungen att gå ett tag och bli varm innan kylarvätskan började försvinna. Så kylarvätska försvann inte lite hela tiden utan först efter ett tag
Ja så kan det vara så klart. Ska in på verkstad efter nyår, troligen för att byta just vattenpump och kamrem.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.