Tuthuset
Vi byggde ett nytt hus för 12 år sedan, nu har vi fått läckage i samtliga rörkopplingar både badrum, tvättstuga och kök. Det är kopparrör och kromade rör tror jag, finns det något bra system/lösning eller material man kan välja i stället så man slipper problem i framtiden eller är det VVS-montören som gjort något tokigt? själv tycker jag att det borde hålla lite fler år? Ingenting har frusit sönder eftersom allt är i en uppvärmd bostad. Det verkar däremot vara varmvattenrörens kopplingar som ger sig. Någon som har funderingar att dela med sig av? I morgon måste jag börja beställa nya möbler, beställa VVS montör kolla med försäkringsbolaget osv.
 
  • Wow
Roger Fundin
  • Laddar…
Låter som felaktigt montage i kombination av avsaknad säkerhetsventil på VVBn
 
  • Gilla
Vargulvsson och 2 till
  • Laddar…
Skulle inte överraska mig att det inte finns stödhylsor i rören, dom är säkert av den mjuka typen och då kan det gå att dra muttern 1/8 dels varv till, men hur länge det håller vet man inte, men kan hålla i många är till.
 
  • Gilla
Mikedigitize och 2 till
  • Laddar…
Tuthuset Tuthuset skrev:
Vi byggde ett nytt hus för 12 år sedan, nu har vi fått läckage i samtliga rörkopplingar både badrum, tvättstuga och kök. Det är kopparrör och kromade rör tror jag, finns det något bra system/lösning eller material man kan välja i stället så man slipper problem i framtiden eller är det VVS-montören som gjort något tokigt? själv tycker jag att det borde hålla lite fler år? Ingenting har frusit sönder eftersom allt är i en uppvärmd bostad. Det verkar däremot vara varmvattenrörens kopplingar som ger sig. Någon som har funderingar att dela med sig av? I morgon måste jag börja beställa nya möbler, beställa VVS montör kolla med försäkringsbolaget osv.
Hej
Tråkigt att höra!

Nu blir jag lite nyfiken, har du eget vatten eller kommunalt?
Om det är surt vatten eller saltvatteninträngning så äts ofta godset upp av vattnet.
Det låter helt otroligt att alla kopplingar börjar läcka och bara på varmvattnet utan att det är något lurt med vattenkvaliteten.
Har ni undersökt någon läckande koppling närmare?
/ Björkskär
 
  • Gilla
Björn_54 och 1 till
  • Laddar…
Tuthuset
J jonaserik skrev:
Skulle inte överraska mig att det inte finns stödhylsor i rören, dom är säkert av den mjuka typen och då kan det gå att dra muttern 1/8 dels varv till, men hur länge det håller vet man inte, men kan hålla i många är till.
Ha ha :) vi försökte dra åt och det förvandlades från lite dropp till sprutande, så jag fick stänga huvudkravet imstället.
 
  • Ledsen
Roger Fundin
  • Laddar…
Tuthuset
B Björkskär skrev:
Hej
Tråkigt att höra!

Nu blir jag lite nyfiken, har du eget vatten eller kommunalt?
Om det är surt vatten eller saltvatteninträngning så äts ofta godset upp av vattnet.
Det låter helt otroligt att alla kopplingar börjar läcka och bara på varmvattnet utan att det är något lurt med vattenkvaliteten.
Har ni undersökt någon läckande koppling närmare?
/ Björkskär
Vi har eget vatten men i det gamla huset som står på samma tomt har inget hänt med ledningarna.
 
AJAJ inget bra.
Där det kört med det , kan vara som sägs att rören är uppätna av något eller inga stödhylsor eller att dom inte är intryckta i kopplingen ordentligt så klämringen sitter i ytterkant av röret.. Du får öppna och se hur det ser ut. Normalt brukar det gå att dra till lite och det blir tätt. Oavsett så blir det nog lite svårt att få till med som det är nu. Stödhylsa går inte att sätta i, röret är ihopklämt.
 
  • Gilla
boaps
  • Laddar…
Här är det dags för ett vattenprov asap!
/ Björkskär
 
Tuthuset
Kan vattnet vara för varmt i ledningarna? Vilken temp skall det vara?
 
Har inte med värmen att göra, dom stoppar för 100 C om kopplingarna är rätt monterade.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Om det är klämringskopplingar är det väl det vanliga felet med felaktigt (för dåligt) åtdragna kopplingar.
[länk]
Eller glömt stödhylsor...
inte första kommentaren om stödhylsor, men det är nog det vanligaste felet.
 
  • Gilla
Mikedigitize
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Eller glömt stödhylsor...
Glömt och glömt, en del rörisar eller andra tror sig veta bäst med rörkopplingar.
 
P Peter787 skrev:
Eller glömt stödhylsor...
Om det är glödgade rör, ja. Är det halvhårda rör behövs inga stödhylsor och åtdragningen blir desto viktigare.
 
  • Gilla
Björn_54
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Om det är glödgade rör, ja. Är det halvhårda rör behövs inga stödhylsor och åtdragningen blir desto viktigare.
Det vet ingen om, förrän man knäcker dom över knät.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.