För ett tag sedan fick vi ett brev från VA-syd om att vår konsumtion av vatten hade ökat på ett ovanligt sätt. Efter en del letande är jag ganska säkert att det beror på att det rinner för mycket vatten från varmvattenberedarens säkerhetsventil. Om jag har förstått det korrekt så ska det droppa men i vår fall så rinner det vatten konstant, skulle tro ca 1 liter / time. Jag har bifogat en bild som jag hoppas alla kan se, efter att ha vridit fram och tillbaka på den blå och den ned åt riktade svarta ventilerna så har vattnet minskat betydligt från ventilen men frågan är om ja vågar lämna den så eller påkalla rörmokaren.

säkerhetsventil.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20150522_220821.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

harry73
Om ventilen läcker bör den bytas ut någon gång i alla fall. Så varför inte ta den kostnad direkt och anlita en rörmokare så snart som möjligt.
men eftersom ventilen ska droppa ibland står den säkert i ett våtytrumme ovh skulle jag inte vara rätt för vattenskador.
så åtgärd det inomkort men ta inte en akuttid

Det måste vara något mer som krånglar. Jag kan inte tänka mig att du skulle fått ett brev om ökad konsumtion, för ynka 24 liter/dygn.

S
Kan det inte vara så att dom ser vilken "typ" av konsumtion det är? Vet inte hur smarta mätarna är, men en kontinuerlig förbrukning som pågår dygnet runt är ju aningen suspekt.

Jag tror inte att mätaren är så smart men det kan vara så att det rinner mer än 1 l/t.

Jag tror inte att mätaren är så smart men det kan vara så att det rinner mer än 1 l/t. Jag var kanske otydligt om brevet, det fick vi efter det årliga avläsningen.

Om det rinner 1 l/h, så blir det ju en ökad förbrukning med > 7 m3 på ett år. Det kan ju vara en BETYDANDE ökning jämfört med normalt och då reagerar vattenverkets datorer.
Jag uppfattar det som om det är den blåa, som är säkerhetsventil. De är ofta av typen "vrid upp en halvt varv, så öppnar den - vrid lite till och den stänger helt igen". Motionera den (=vrid mer än ett halvt varv) ett antal gånger och se om det blir ännu bättre. Om du inte tar ut något varmvatten, så ska det ju även sluta droppa efter ett tag (någon timme?).

Tack HasseTeknik!
Jag ska prova att öppna och stänga den men frågan är i vilket läge som jag ska lämna den i. Stänga helt eller delvis?

Krilleman
Säkerhetsventilen ska alltid vara helt nere. Alltså stängd

Kan vara fel i deras system. Håller just på att få min pump installerad och vi pratade just om detta. Är trycket för högt i deras system så släpper ventilen ut det övertrycket eller den kommer försöka ivf. Kan bero på att deras pumpar försöker kompensera för en läcka längre ner på ledningen och det gör att du får ett övertryck

Krilleman
Men TS har ju kommunalt vatten...

Jag har två reservsäkerhetsventiler - kostar ca 100 kr styck ... .
Och har funderat på montera en av dem som "dubblering" av den
ordinarie för ej riskera att det ej släpps ut vad det skall :) ... .
(Eftersom jag listat ut att mitt kommunala vatten inte är så rent
som man skulle kunna tro ... .) Lite T-rör mm fixar ju det ... .

Jag blev av med ca 25 m3 vatten under ett kvartal eller så då
vattnet egentligen skulle vara avstängt pga att jag ej "motione-
rat" mina vetiler/rattar/avstängningar mm tillräckligt så att en
som ej varit stängd på länge pga kalk mm ej slöt helt tätt och
släppte ut nämnda vattenmängd (genom mina öppna avtappn-
ingar) ... .

Bara lärorikt iofs ... . Så vet jag det ... .

krilleman_215 skrev:
Men TS har ju kommunalt vatten...
Presis det har jag med

Krilleman
Men då är ju frågan vilket kommunalt ledningsnät tål 9bar i gatan?

Det finns väl tryckreduceringsventiler?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.