Hej,

vi skulle reparera en vägg i ett rum på ovanvåningen som vi rev ner för att det var fuktskada i den. Vi tänkte tapetsera om. Hålet som blivit efter väggen lät vi vara bara för att se om fuktskadan hade blivit åtgärdat av förra ägaren. Vi tog alltså ner gips, ångspärr, isolering och vindpapp för att se spånten.

Vi märkte ingen ny fukt under hela tiden (ca 2 månader) tills idag 2014-0707 då det droppade vatten från taket från ena spånten när det regnade som häftigast - läckaget varade inte länge dock. Det slutade droppa efter ett tag fastän det var häftigt regn utanför och det har regnat rätt häftigt några gånger innan med.

Vad jag förstår är det inte trivialt att hitta läckaget fastän det droppar från ett visst ställe.
Tror ni att jag kan lägga tillbaka allting - dvs, vindskydd, isolering, ångspärr, gips och låta luftspalten ta hand om den fukt/vätska som kommer in i träet? Och om jag skall reparera det så är det väl utifrån då vi gissar på att det är takpappen som inte är tätt någonstans.

Tacksam för förslag - för om läckaget måste repareras inifrån så behöver jag riva bastun som ligger intil....om läckaget repareras utifrån så tror vi att vi kan fixa insidan och sedan be en fackman fixa taket då vi inte har en aning om hur man tar bort takpannor etc.
 
Takpappet går att repa utifrån.
Frågan är bara om vattnet runnit hur mycket "skada" har det blivigt på vägen?
Jag skulle nog inte bygga igen på ett ställe där det läcker utan försöka hitta läckan först.
Lyfta på takpannor och inspektera är inte svårt och nog nått man får ta och lära sig när man bor i hus :)
 
Kan man kliva på takpannor eller måste man ta loss dem för att sen gå på pappen? Jag har betongpannor. Får hålla med om att jag bör lära mig lite grann 😳
 
Klättrade upp på taket med stege men sen tog det slut - det är ju jättehögt haha nä jag blev för knäsvag för att våga gå på taket
 
Takteglet i sig skall hålla tätt, och pappen är sedan ett extra skydd. Vid stark vind och regn kan det däremot krypa in lite vatten.

Du verkar alltså ha två problem: takteglet håller inte tätt (sprucken panna eller kanske dålig tätning vid ngn genomförning?). Sen läcker också takpappen.

Hur gammalt är taket? Är det lite äldre är det bara att lägga om rubbet...
 
Hej Larsa,
taket är 45 år gammalt. Vi märkte att en panna glidit ner nära där vi såg läckaget så vi ska börja med att lägga tillbaka den och sedan hitta lämplig takläggarfirma för att lägga om allt tror vi.
Först får vi köpa en säkerhetssele och lite linor - det kändes faktiskt rätt obekvämt om man inte är van att vistas uppe på tak. Pannorna verkar också "fastnat" pga smuts och mossa. takpanna.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Låter som en bra plan!

Tycker också det är obehagligt med höjder, för ett antal år sen var det inga problem. Mitt hus är 12m till nock, och där uppe är man inte kaxig :-D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.