Hej!

Är ute efter tips från kunniga för dessa adaptrar till elementrör som går under marken. Det droppar lite ifrån adaptrarna och jag undrar om det är normalt? De "bronsfärgade" läcker en aning mer än de andra.

Torkar man med papper och sedan väntar en minut och torkar igen så är det väldigt lite blött.

Personen som gjort detta har ej använt tätningstejp och jag vet inte om det är normalt eller icke. Man vill ju inte gjuta det igen förrän det är 100 %. Vi har gjort en tillbyggnad samt renovering och bytt ut ett enda element och två adaptrar som går under marken enligt bild.

Några tips på lösningar?

Väl mött!
 
  • Koppar och vita rör med adaptrar i ett öppnat golv med synligt grus och betong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gängtejp ska inte användas i skruvkopplingar men däremot stödhylsor till prisol eftersom den är mjukglödgad. Sitter det stödhylsor i rörändarna?
Sen är jag tveksam till att gjuta in skruvkopplingar, ska de inte lödas om det ska gjutas?
Redan dold skarv är ju undantag.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Gängtejp ska inte användas i skruvkopplingar men däremot stödhylsor till prisol eftersom den är mjukglödgad. Sitter det stödhylsor i rörändarna?
Sen är jag tveksam till att gjuta in skruvkopplingar, ska de inte lödas om det ska gjutas?
Redan dold skarv är ju undantag.
Tack för snabbt svar,

Så löd om man ska gjuta och adapter så måste man ha lucka?
 
Kolla upp detta med en röris, jag kan löda rör men har inte koll på detaljerna i regelboken.
 
Enligt reglerna spelar det ingen roll om det är en lödskarv eller klämkoppling. Men jag skulle definitivt ha lött om det ska gjutas in. Sen kan man ju fundera på varför man har skarvat där över huvud taget...

Men det bästa är at byta ut kopparrören mot PEX-rör för värme i skyddsrör så får man dels bort skarvarna helt och det går att byta ut rören i framtiden.
 
Om det inte är någon isolering mellan mark och rör så måste ju värmeläckage vara stor från dessa rör.....
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.