10 304 läst · 7 svar
10k läst
7 svar
Laddspänning på kontaktbleck Automower 230 ACX
Hej,
Jag har en Husqvarna 230 ACX och jag undrar om det finns någon som vet vilken spänning det ska var mellan blecken på laddstationen där klipparen ansluter sig?
Jag vet att trafon är på 27 VAC men frågan är vad det ska vara på blecken.
Tack på förhand
Marcus
Jag har en Husqvarna 230 ACX och jag undrar om det finns någon som vet vilken spänning det ska var mellan blecken på laddstationen där klipparen ansluter sig?
Jag vet att trafon är på 27 VAC men frågan är vad det ska vara på blecken.
Tack på förhand
Marcus
Jag har samma problem. Kan någon vänlig skäl mäta spänningen över kontakterna? Jag har nya batterier i maskinen men ingen laddning......I IronG skrev:
Hans
Bästa svaret
Jag har en 220 och på den har jag samma spänning på blecken som på trafon dvs. Ca 27-30 V ac obelastad. Mätte nu när klipparen var ute.I IronG skrev:
Är det spänning på stiften i laddstationen så kolla då kontakten på laddkablen i klipparen. Följ kablen ifrån kåpan. Den går in i klipparens chassi i framkant. Pilla ur kabelgenomföringen och dra ut sladden så kommer det fram en kontakt. Händer ibland att den blir bränd och dålig kontakt.
Jag har en gammal Automower G2 som börjat bete sig likadant. Den laddar men sen när den går ut så indikerar den fullt batteri men när den startat så stannar den nästan omgående och säger "Måste laddas manuellt". Bör inte vara batteriet för det byttes förra året. När den laddar står det "Laddspänning 0.4A" vilket jag misstänker är alldeles för lågt. Ska putsa upp blecken, kolla kontakterna och mäta mellan blecken och återkommer.
Jag gissar på att batteriet är slut då det inte längre vill ta laddning. Fick liknande problem efter att ha glömt klipparen på utan laddning under några månader i vintras. Jag bytte till ett nytt batteri och då steg laddningen från 0,4A till mer normala 1,8A igen.M jonasba skrev:Jag har en gammal Automower G2 som börjat bete sig likadant. Den laddar men sen när den går ut så indikerar den fullt batteri men när den startat så stannar den nästan omgående och säger "Måste laddas manuellt". Bör inte vara batteriet för det byttes förra året. När den laddar står det "Laddspänning 0.4A" vilket jag misstänker är alldeles för lågt. Ska putsa upp blecken, kolla kontakterna och mäta mellan blecken och återkommer.
Var det batteriet eller hur gick det för er?M MikaelJones skrev:Jag har en gammal Automower G2 som börjat bete sig likadant. Den laddar men sen när den går ut så indikerar den fullt batteri men när den startat så stannar den nästan omgående och säger "Måste laddas manuellt". Bör inte vara batteriet för det byttes förra året. När den laddar står det "Laddspänning 0.4A" vilket jag misstänker är alldeles för lågt. Ska putsa upp blecken, kolla kontakterna och mäta mellan blecken och återkommer.