Hej,

Behöver lite nog lite experthjälp för att se om jag tänker rätt när det gäller bästa sätt att elda och använda laddomaten.

Har nyligen köpt ett hus med en gammal kombipanna (numera bara ved och inte olja) med en ackumulatortank på ca 750 m3.
I systemet sitter en laddomat 4030, som verkar fungerar som den ska trots lite kasst utseende.
Tyvärr har tidigare ägare inte installerat själva styrreglaget, därav mina funderingar på bästa sätt att ladda och använda ackumulatortanken manuellt.

Tänker jag rätt i att eldning med manuell styrning går till så här:

När jag börjar elda i pannan så har jag laddomatens båda brytare (för laddning och urladdning) avstängda.
När pannan kommit upp till ca 75-90 grader, så slår jag på brytaren för laddning, varpå ackumulatortanken börjar laddas.
Jag fortsätter sen elda tills ackumulatortanken är laddad.
När jag eldat färdigt så stänger jag av brytaren för ladda och slår på brytaren för urladdning. Som sedan får gå tills jag börjar om processen.
Just nu står nedre pumpen (för urladdning) på läge 2 och den övre pumpen (för laddning) på läge 3.

Eller finns det ett bättre sätt?

Infogar en bild på hur det ser ut.
Tacksam för all info och råd :)

• Bild på två cirkulationspumpar och en laddomat installerade vid en vägg med grön dörr och isoleringsmaterial i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Med den kostruktionen så är det säkert varmvatten från pannan och även en shunt i eller ovanför den. Det är 2 pumpar på laddomaten, den ena laddar tanken och den andra laddar på pannan igen. En grön panna. kan vara en CTC. ta några bilder på avstånd på pannan, så alla rör och det som är ovanpå syns. Samt att pannans fabrikat och modell skrivs här.

J jonaserik skrev:
Med den kostruktionen så är det säkert varmvatten från pannan och även en shunt i eller ovanför den. Det är 2 pumpar på laddomaten, den ena laddar tanken och den andra laddar på pannan igen. En grön panna. kan vara en CTC. ta några bilder på avstånd på pannan, så alla rör och det som är ovanpå syns. Samt att pannans fabrikat och modell skrivs här.
Precis. Så är det.
Som man kan se på första bilden så är det 2 pumpar som sitter vid ackumulatortanken och ovanför pannan sitter shunten och en cirk-pump. Allt är kopplat enligt anvisningarna för 4030, förutom att styrningen inte är ikopplad utan bara står helt lös uppe pa pannan. Ska ta en bild.

Här kommer bilder.

• Isoleringsmaterial och rörledning vid en grön dörr, med eldosor på väggen.
    Skapa konto
  • Pannrum med grön panna, rör och mätare på en vägg i en källare.
    Skapa konto
Tillägger att det sitter en givare mellan pannan och urladdning pumpen och en givare mellan tanken och laddningspumpen, men har ju ingen aning vilken temp de går efter.

Jepp det är en styrning för pumparna på vänster sida och den ska styra båda på laddomaten. Hur länge tänker ni har kvar pannan, lite oekonomiskt att elda i den. Sen syns det att shuntventilen inte har någon motor, det blir att kuta upp och ner och ställa om för värmen i förhållande till kvicksilvret. Skulla rekomendera till att få dit en shuntautomatik som reglerar efter utetempen med en givare. Då blir det en besparing som nog kommer att duga. Det är en ESBE -shunt med öron där och scrolla runt på blocket/amazon, det finns dom som säljer begagnat skapligt billigt, när dom kastat ut en panna och satt in en VP. Det behöver inte var en värsting som kostar upp mot 5000 eller mer.
Skriv in "" shuntautomatik värme " vid sökningen, var i landet är du.

J jonaserik skrev:
Jepp det är en styrning för pumparna på vänster sida och den ska styra båda på laddomaten. Hur länge tänker ni har kvar pannan, lite oekonomiskt att elda i den. Sen syns det att shuntventilen inte har någon motor, det blir att kuta upp och ner och ställa om för värmen i förhållande till kvicksilvret. Skulla rekomendera till att få dit en shuntautomatik som reglerar efter utetempen med en givare. Då blir det en besparing som nog kommer att duga. Det är en ESBE -shunt med öron där och scrolla runt på blocket/amazon, det finns dom som säljer begagnat skapligt billigt, när dom kastat ut en panna och satt in en VP. Det behöver inte var en värsting som kostar upp mot 5000 eller mer.
Skriv in "" shuntautomatik värme " vid sökningen, var i landet är du.
Tack för råd.
Det här vet jag dock redan.
Tanken är att uppdatera systemet till sommaren, men tills dess blir det att lära sig hur man gör det på bästa sätt.

Frågan är om jag tänker rätt vad det gäller den manuella styrningen av laddomaten, då styrningen som syns i bilden inte är ansluten till systemet utan bara står löst?

W Wildfrog skrev:
Tack för råd.
Det här vet jag dock redan.
Tanken är att uppdatera systemet till sommaren, men tills dess blir det att lära sig hur man gör det på bästa sätt.

Frågan är om jag tänker rätt vad det gäller den manuella styrningen av laddomaten, då styrningen som syns i bilden inte är ansluten till systemet utan bara står löst?
OK missade lite, då blir det som du gjort tidigare, skifta mellan laddning och återladdning som du måste ha för att få värme och VV. Inget bra direkt eller optimalt, men vad gör man med det man har. Tanken laddar upp pannan med den temp som finns i den och flödet snurrar fritt runt.
Så det blir att elda, kuta och ändra shunten då och då, fördelen med det, är det blir lite gympa varje dag 😎 Lycka till i vinter.

J jonaserik skrev:
OK missade lite, då blir det som du gjort tidigare, skifta mellan laddning och återladdning som du måste ha för att få värme och VV. Inget bra direkt eller optimalt, men vad gör man med det man har. Tanken laddar upp pannan med den temp som finns i den och flödet snurrar fritt runt.
Så det blir att elda, kuta och ändra shunten då och då, fördelen med det, är det blir lite gympa varje dag 😎 Lycka till i vinter.
Tack! Då vet jag att jag tänkt rätt 👍😊
Ja, behöver minsann inget gymkort 😆
Hade prutat ner priset på huset lite mer om jag fattat att systemet funkade så här. 🤷‍♂️

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.