Pannan Perifal Solo kokade för fyra dagar sedan. Mänskliga faktorn hade glömt stänga luckan så det blev för mycket drag. En hel del vatten kokade ur systemet men jag tror inte att pannan kokade torr.
Blev mycket vatten i systemet och har luftat i elementen på övervåningen.
Problemet är nu att det inte går att få värme i tankarna. Övre delen värms upp medan botten-tempen är opåverkad. Pannan når snabbt 90 grader och stängs av.
Har studerat Laddomat 21 och det verkar helt klart som om den inte släpper in något vatten från tank-botten. Trodde termoventilen hade sagt upp sig så jag monterade ur patronen (78-graders) och kokade den i en kastrull tillsammans med en termometer. Det såg ut som om patronen fungerade fint så jag skruvade tillbaka den.
Problemet kvarstår. Kan det bero på luft? Hur luftar jag laddomaten? Ska jag leta andra luftningsställen?
Kan patronen vara felande trots mitt lilla test, dvs att den inte fungerar när den blir belastad?
 
jag gissar på luft... fast det är bara en gissning...
 
Är du säker på att pumpen är ok?

Lossa pumpen och kolla så att impellern är ok och kan snurra.
 
Du kan kolla pumpen genom att skruva ur skruven i änden på pumpmotorn, där ser du motoraxeln. Det läcker bara lite vatten om du lossar skruven. Axeln har ett spår så att man kan vrida lös pumpen om den sitter fast. Man hör om pumpen snurrar också, ta en skruvmejsel mellan ditt öra och pumphuset, vrid på vredet för olika pumphastighet så hör du tydligt varvtalsändringar. Har pumpen ström?

Laddomaten luftar sig själv vid korrekt rördragning, rören ska luta till en punkt där luft kan samlas och gå ut.
 
Pumpen fungerar.
Men kanske hittade jag nyss lösningen. Uppe på pannan finns en luftningsnippel. Jag antar att den ska vara automatluftande, men den var alldeles fastbäckad. När jag pillade där kom en pust vattenånga och sedan tycker jag mig se pyttesmå luftbubblor komma upp ur nippeln.
Termometrarna på Laddomaten visar nu: 88 från panntopp, 30 från tankbotten och 84 till pannbotten.
Inte bergsäker, men jag tror att tempen från panntoppen var identisk med tempen till pannbotten innan jag började trixa med pannans luftning...
 
Inte lika optimistisk nu. Termometrar visar 85/30/85. Pannan går på 90 grader.
Från luftningsnippeln uppe på pannan droppar nu vatten kontinuerligt. Kan inte bedöma om det är luft med.
Jag kan inte täppa till nippeln / stoppa flödet. Har jag förstört nippeln?
Är det någon som vet hur den luftningen på pannan ska fungera? Pannan är en Perifal Solo Plus
Tacksam för goda råd!
 
Perjons skrev:
Inte lika optimistisk nu. Termometrar visar 85/30/85. Pannan går på 90 grader.
Från luftningsnippeln uppe på pannan droppar nu vatten kontinuerligt. Kan inte bedöma om det är luft med.
Jag kan inte täppa till nippeln / stoppa flödet. Har jag förstört nippeln?
Är det någon som vet hur den luftningen på pannan ska fungera? Pannan är en Perifal Solo Plus
Tacksam för goda råd!
Luftnippeln är inte automatisk och behövs inte användas om du anslutit pannan med ett rör upptill/baktill på pannans vänstra sida. Det står expansion på den anslutningen om jag minns rätt. Den anslutningen är i princip lika högt upp som luftnippeln.

Skruva upp luftnippeln så att det sprutar ut vatten och stäng den sedan ev. med en tång så borde den bli tät.

Troligen har du luft i rören mellan panna och tank om pumpen snurrar och inte laddomaten sitter fast. Tryckexpansion och tveksam rördragning gissar jag??
 
Matss skrev:
Skruva upp luftnippeln så att det sprutar ut vatten och stäng den sedan ev. med en tång så borde den bli tät.

Troligen har du luft i rören mellan panna och tank om pumpen snurrar och inte laddomaten sitter fast. Tryckexpansion och tveksam rördragning gissar jag??
Petade i nippeln med en nål och lyckades till slut stoppa flödet. Tack och lov för det.

Ingen tvekan om att det är en hel del luft i systemet. Det skvalar och bubblar. Men var är luften? och hur får jag bort den?


Jag har provat flera åtgärder:

- Stängt av pumpen, då öppnar självcirk.ventilen i botten på laddomaten och vatten från tankbotten kommer mot pannbotten. detta bekräftas av att tempen pannbotten sjunker ner mot 30 grader. Efter några minuter slår jag på pumpen igen. Varje gång jag slår av/på pumpen blir det mycket skvalande och bubbel i systmet. jag har upprepat den här proceduren flera gånger och jag lyckas i alla fall på så vis kyla ned pannan under 90 grader så pass att pann-fläkten går igång.

- Luftat pumpen genom att skruva upp centrumskruven.

- Skruvat ur termostaten igen, konstaterat att det är rent och inga proppar.

- Skruvat ur "påfyllningspluggen" på kalla sidan av Laddomaten. Därifrån har jag tryckt med en skruvmejsel och konstaterat att termostatens kolv inte sitter fast. Fyllde på med vatten innan jag skruvade tillbaka pluggen.

- Luftat Laddomaten genom att lätta på påfyllningspluggen (under drift). jag vet inte om detta är en luftning som fungerar men det sipprar ialla fall vatten och det borde ju innebära att Laddomaten är full av vatten - och om termostaten öppnar som den ska så borde väl det kallare vattnet börja flöda över?? - eller kan luften i systemet ändå förhindra att så sker?

- Öppnat ventilen som sitter uppe på röda kärlet. Där sprutar vatten.

- Öppnat dito ventil som sitter bakom pannan. Där sprutar vattten.

- Satt igång elpatronen parallellt med att jag eldar i pannan. Tänker att systemet lättare luftas ut ju mer man värmer upp.

- Jag har luftat radiatorerna och golvvärmen flera gånger, men där kommer inte mycket luft.

Åtgärder jag funderar på:

- Plocka ur termostaten och köra helt öppet i Laddomaten. Är dock rädd för att det ska leda till tjärbildning i pannan.

- Undersöka tanktopparna. Kan man lufta där?

- Beställa en ny termostat-patron, 72 och/eller 78 graders

- Ringa rörmokare
 
Testa när pannan kommit upp i temp, att stänga den översta skruven på laddomaten, då tvingar du allt vattnet från pannan att gå till acktanken och från botten av tanken till pannan.
 
Det är svårt att veta var luften sitter (om det nu är det som är problemet) utan att se systemet. Men luft sitter högt upp.

Prova att köra utan termostat, det är ingen fara och brukar rekomenderas vid uppstart av rörkrökare som inte kan bygga "luftriktigt". Funkar det så elda upp hela anläggningen till maxtemp innan du sätter i den igen.
 
Tänk på att varje gång du öppnar laddomaten så fyller du luft i systemet om du inte avluftar den på rätt sätt innan du öppnar ventilerna.
 
vedeldaren skrev:
Tänk på att varje gång du öppnar laddomaten så fyller du luft i systemet om du inte avluftar den på rätt sätt innan du öppnar ventilerna.
Hur gör jag för att göra rätt?
 
Perjons skrev:
Hur gör jag för att göra rätt?

Man kan ju tex öppna lite på en av bottenventilerna ( försiktigt ) och fylla upp laddomaten innan man återmonterar termostaten så slipper man den mesta luften.
Man kan ju även öppna den lilla pluggen på tanksidan samt slacka lite på övre unionen och lufta av där.


Har man ett öppet system med bra avluftning så kvittar det om man släpper in denna luft i systemet men med slutet och taskig avluftning skall man ju försöka minimera luften.
 
  • Gilla
Basse13
  • Laddar…
har du några bilder på systemet så vore det lättare att tipsa?
 
Tack för alla synpunkter och tips!
Kan tyvärr inte presentera en bra bild på systemet. Systemet är inträngt bakom vedtraven och det skulle bli alltför många närbilder...
Ikväll har jag ägnat mig åt Baggnars tips att stänga den övre ventilen på Laddomaten. Det var ju både smart och enkelt.
Jag gjorde detta i flera omgångar - öppnade ventilen när pannan var nedkyld, och stängde igen när pannan nådde 90 grader. På så vis kunde jag succesivt ladda hela tankarna.
Varje gång jag stängde ventilen kunde jag höra bubblor i rören bort mot den bortre acc.tanken och därefter pyste luft ur nippeln på tanktoppen.
Jag tänker fortsätta med den här tekniken - så blir jag väl förhoppningsvis av med luften så småningom.
Tyvärr så har inte Laddomaten gått till sig ännu. Den släpper fortfarande inte in vatten från tankbotten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.