pacman42 pacman42 skrev:
Laddboxen är i praktiken en cpu som genererar en PWM-signal på 12V, en JFB och en kontaktor.
Jo, men är det kontaktorn dom är fancy , jfb eller vad ör det som ör fancy ?
 
E Elajomannen skrev:
Jo, men är det kontaktorn dom är fancy , jfb eller vad ör det som ör fancy ?
Det är väl mjukvaran på CPUn som gör den fancy. Så är det på de jag gjort till mig och min fru.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Det väsentliga är snarare om de har ett korrekt jordfelsskydd DC > 6 mA och AC 30 mA trip < 300 ms. Slika tingestar behöver inte kristnas till JFB och den till dessa kopplade standarder.

Som sagt kan jag rekommendera dig att kolla hur detta kan lösas av andra tillverkare än Easee och då menar jag inte tex Garo eller Eldon som du med din hemmabyggda redan konkurrerat ut bara du fixar moln, app osv.

Obs ingen ironi jag uppskattar verkligen ditt bygge och beskrivningarna du gett i olika trådar.
Problemet är ju fortfarande att reglementet för installation av laddbox är att den måste ha en extern separat JFB typ A eller B om den inte innehåller en JFB. Det blir en extern JFB typ B om boxen inte innehåller likströmsdetektering på jord enligt din spec ovan. Och eftersom inte Easee innehåller någon JFB (pga flera orsaker, bla 2,3 mm och inte mekaniskt kopplad från slag på alla faser samtidigt) så måste en extern JFB installeras.

Min ytterst amatörmässiga bedömning är att typ A räcker då säkerligen likströmsdetekteringen räcker.

Sedan så måste också all dokumentation uppdateras.
 
E Elajomannen skrev:
Jo, men är det kontaktorn dom är fancy , jfb eller vad ör det som ör fancy ?
En laddbox sköter egentligen ingen laddning, den slår till kontaktorn och skickar en 12V-signal på en pinne för att berätta hur mycket ström bilen får dra.
 
  • Gilla
Fideliox och 2 till
  • Laddar…
E
Danskarna godkände den:


Nu till frågan, är danskar inkompetenta?
 
  • Haha
  • Gilla
Patrik V. och 2 till
  • Laddar…
E enoch85 skrev:
Danskarna godkände den:

[media]
Nu till frågan, är danskar inkompetenta?
Nä, ett dylikt test visar bara att nån form av jordfelsövervakning finns. Inte att den är godkänd.
 
  • Gilla
Patrik V. och 3 till
  • Laddar…
E enoch85 skrev:
Danskarna godkände den:

[media]
Nu till frågan, är danskar inkompetenta?
Jag var tvungen att kolla om de hade några Easee nyheter men det verkar tomt.
Hursomhelst så måste även Sik ta ställning till ESV's beslut.

https://www.sik.dk/

 
E
S swirve skrev:
Nä, ett dylikt test visar bara att nån form av jordfelsövervakning finns. Inte att den är godkänd.
På vilket sätt är den inte godkänd om den passerade alla tester?

Hela frågan handlar om att jordfelsbrytare inte fanns. Flera videor på YouTube visar på liknande tester, just detta test visar hur man verifierar att den löser ut korrekt och att laddaren fungerar som den ska. Tycker det lutar åt just "godkänd".

Mer går att läsa här: https://www.sik.dk/erhverv/elinstal...r/elinstallationer/elbiler/opladning-el-biler
 
  • Haha
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
E enoch85 skrev:
På vilket sätt är den inte godkänd om den passerade alla tester?

Hela frågan handlar om att jordfelsbrytare inte fanns. Flera videor på YouTube visar på liknande tester, just detta test visar hur man verifierar att den löser ut korrekt och att laddaren fungerar som den ska. Tycker det lutar åt just "godkänd".

Mer går att läsa här: [länk]
Suuuuuuuuuuuuck... Har förklarat en miljard gånger och ESV skriver klart och tydligt varför.
 
  • Gilla
  • Älska
Patrik V. och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
En laddbox sköter egentligen ingen laddning, den slår till kontaktorn och skickar en 12V-signal på en pinne för att berätta hur mycket ström bilen får dra.
Nej såklart vet jag att det inte är någon laddare. Det fick jag lära mig redan 2014 när jag installerade min första laddbox. Sedan har det blivit ca 300 st för mig. Ja jag vet mycket väl hur en box fungerar, och hur laddning av elbil fungerar . Har även skrivit lite utbildning I ämnet för mina kollegor.

Det var bara fancy som jag inte förstod mig på, ja jag tolkar det som något " flummigt" , förstår hag rätt?
 
  • Gilla
Patrik V.
  • Laddar…
E Elajomannen skrev:
Nej såklart vet jag att det inte är någon laddare. Det fick jag lära mig redan 2014 när jag installerade min första laddbox. Sedan har det blivit ca 300 st för mig. Ja jag vet mycket väl hur en box fungerar, och hur laddning av elbil fungerar . Har även skrivit lite utbildning I ämnet för mina kollegor.

Det var bara fancy som jag inte förstod mig på, ja jag tolkar det som något " flummigt" , förstår hag rätt?
Fancy - "fin", någon annan kanske bättre kan förklara uttrycket.

Det är en jävligt dyr kontaktor skulle jag säga iaf, elektronik för en 5-700kr som säljs för det tiodubbla.
 
  • Gilla
Mikael Karlsson4999 och 3 till
  • Laddar…
E Elajomannen skrev:
Nej såklart vet jag att det inte är någon laddare. Det fick jag lära mig redan 2014 när jag installerade min första laddbox. Sedan har det blivit ca 300 st för mig. Ja jag vet mycket väl hur en box fungerar, och hur laddning av elbil fungerar . Har även skrivit lite utbildning I ämnet för mina kollegor.

Det var bara fancy som jag inte förstod mig på, ja jag tolkar det som något " flummigt" , förstår hag rätt?
Sminkad eller uppiffad skulle jag säga om fancy.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
Sminkad eller uppiffad skulle jag säga om fancy.
Okej, jag fattar (y) Brudarna på lokal är fancy.
 
  • Gilla
TeroM
  • Laddar…
E enoch85 skrev:
På vilket sätt är den inte godkänd om den passerade alla tester?

Hela frågan handlar om att jordfelsbrytare inte fanns. Flera videor på YouTube visar på liknande tester, just detta test visar hur man verifierar att den löser ut korrekt och att laddaren fungerar som den ska. Tycker det lutar åt just "godkänd".

Mer går att läsa här: [länk]
Det är som att säga att det finns godkänt avlopp i ett hus som säljs. Sedan visar det sig att skiten rinner ut i diket utanför. "Men avloppet fungerar ju". Jo, iofs det tar ut skiten ur huset, men det innebär inte att det är ett godkänt avlopp...
 
  • Haha
enoch85
  • Laddar…
E
pacman42 pacman42 skrev:
Det är som att säga att det finns godkänt avlopp i ett hus som säljs. Sedan visar det sig att skiten rinner ut i diket utanför. "Men avloppet fungerar ju". Jo, iofs det tar ut skiten ur huset, men det innebär inte att det är ett godkänt avlopp...
Gotcha!

Det är ju tydligt hur regelverket inte hänger med i teknikutvecklingen. Det är min take iaf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.