67 754 läst · 625 svar
68k läst
625 svar
Laddboxen Easee får försäljningsförbud
Jo det förefaller väl vara så att det inte är så lätt att följa utvecklingen med standarder.useless skrev:
Sen är det nog ännu trögare för myndigheter inkl pandemiåren som nog satt sitt spår.
Lång tråd, så ursäkta att frågan kanske ställs igen.
Vi som har Easee box, får vi pengarna tillbaka (i wish), byter de delar? Troligast så konkar väl skiten men kan ens försäkringsbolag ersätta en? Min box är strax över 1 år gammal och utan att räkna med avdraget pratar vi ändå om ungeför 18.000 kr för skiten
Vi som har Easee box, får vi pengarna tillbaka (i wish), byter de delar? Troligast så konkar väl skiten men kan ens försäkringsbolag ersätta en? Min box är strax över 1 år gammal och utan att räkna med avdraget pratar vi ändå om ungeför 18.000 kr för skiten
Antar att du inte köpt från tillverkaren direkt. Efter 1 år så gäller konsumentköplagen fortfarande så då borde du kunna få pengarna tillbaka från den du köpt laddaren av då produkten uppenbart är felaktig. Gäller att snabba på då flera lär göra det och risken finns ju att säljaren sålt så många att det blir kk där också.Z Zlatje skrev:Lång tråd, så ursäkta att frågan kanske ställs igen.
Njau... "sitt ner i båten", jag kan inte tänka mig att man inte får ihop en lösning på den här röran.Z Zlatje skrev:Lång tråd, så ursäkta att frågan kanske ställs igen.
Nope köpte från en lokal återförsäljare som även gjorde installation.L lbgu skrev:Antar att du inte köpt från tillverkaren direkt. Efter 1 år så gäller konsumentköplagen fortfarande så då borde du kunna få pengarna tillbaka från den du köpt laddaren av då produkten uppenbart är felaktig. Gäller att snabba på då flera lär göra det och risken finns ju att säljaren sålt så många att det blir kk där också.
Jag drog iväg ett mail till dom och frågade om åtgärd, antingen ersättning eller att de fixar den. Se vad de säger
Frågan är ju, "allt" är ju för de flesta klart, att sätta en extra JFB B om det finns plats och byta till en annan laddbox borde bli billigare än att köpa en helt ny installation. Kanske kan man till och med välja en annan box med inbyggd JFB B, då borde det vara gjort på en timme för en elektriker. Om de nu ändrat så man får grönt ROT avdrag för detta så borde vi alla som redan tidigare fått bidrag ändå kunna köra det på ROT? Frågan är nu bara, vilken laddbox ska man välja... och hur är man säker på att nästa box inte heller har samma problem. Känns inte som man ska välja en zaptec även om den ser ut att vara lätt att byta till...Z Zlatje skrev:Lång tråd, så ursäkta att frågan kanske ställs igen.
För mig som elokunnig, hur orolig ska man vara då? Om de nu har x 100.000 installationer och många miljoner utförda laddningar så borde man/nån hört talas om det skulle vara ett problem? Visst, om risken är att man dör så är det förstås bra att minimera, men känns som det är betydligt större risk att öht köra bil i så fall? Eller ens gå utanför huset (kan ju dö i hemmet också för den delen...). I de här trådarna låter det som att helt plötsligt kommer folk dö i tusental och hus och bilar kommer stå i massbrand om man inte slänger boxarna omedelbums.
Nu har vi redan maxat vårt gröna avdrag med solceller i år och har kört easee-boxen nåt år utan problem. Kan inte påstå att jag är jättesugen på att byta och betala fullpris om det inte skulle vara väldigt allvarligt. Alltså på riktigt allvarligt. Inte "skrivit fel standard i ett dokument"-allvarligt eller nåt "teoretiskt testcase som aldrig kommer inträffa i verkligheten"-allvarligt i stil med att stoppa in en gaffel i kontakten samtidigt som blixten slår ner på en skottårsdag
Nu har vi redan maxat vårt gröna avdrag med solceller i år och har kört easee-boxen nåt år utan problem. Kan inte påstå att jag är jättesugen på att byta och betala fullpris om det inte skulle vara väldigt allvarligt. Alltså på riktigt allvarligt. Inte "skrivit fel standard i ett dokument"-allvarligt eller nåt "teoretiskt testcase som aldrig kommer inträffa i verkligheten"-allvarligt i stil med att stoppa in en gaffel i kontakten samtidigt som blixten slår ner på en skottårsdag
Några klipp från NyTeknik. Inget nytt eller någon direkt djupdykande analys.
Efter säljstoppet mot populära laddboxen: Easee överklagar
Låst https://www.nyteknik.se/elbilar/efter-saljstoppet-mot-populara-laddboxen-easee-overklagar/2014126
INs (JFB)expert uttalar sig vad nu det är värt.
”Fredrik Byström Sjödin, som är elsäkerhetsexpert på branschorganisationen Installatörsföretagen, har följt ärendet och får många frågor från elfirmor som installerar Easeeboxar. Han är inte förvånad över säljstoppet.
– Jag tycker att Elsäkerhetsverkets beslut är både välformulerat och genomtänkt. Nu kommer det att bli ett omfattande arbete med att vidta åtgärder för de installerade laddboxarna, säger han till Ny Teknik.”
”Easee tillbakavisar att det finns vare sig teknisk eller juridisk grund för förbudet.
– Våra kunder kan fortsätta ladda säkert som vanligt och behöver inte vidta några åtgärder. Vi kommer att fortsätta att bekämpa detta beslut och att arbeta för en grönare framtid genom innovativa produkter, skriver företagets grundare och vd Jonas Helmikstøl i ett pressmeddelande.”
Förutom de tekniska bristerna, så fallerar Easee grovt på hur de hanterat och dokumenterat överensstämmelse med standarderna. Sånna saker är väldigt formella.
”En tillverkare måste inte följa standarder. Men den som utvecklar egna lösningar måste bevisa att de är minst lika säkra som standarden. Och det anser inte Elsäkerhetsverket att Easee har lyckat bevisa.”
Sen finns det några intressanta artikelkommentarer
Någon jämför med elektroniska dörrlås som Yale som inte godkändes pga fysisk nyckel saknades
Behovet av tesknapp i JFB beror på den elektromekaniska konstruktionen.
det inte går att utföra test från Appen om internetaccess saknas. Om man köper en Easee är man nog inte utan internetaccess i ett halvår som brukar vara kravet för de manuella testerna.
Efter säljstoppet mot populära laddboxen: Easee överklagar
Låst https://www.nyteknik.se/elbilar/efter-saljstoppet-mot-populara-laddboxen-easee-overklagar/2014126
INs (JFB)expert uttalar sig vad nu det är värt.
”Fredrik Byström Sjödin, som är elsäkerhetsexpert på branschorganisationen Installatörsföretagen, har följt ärendet och får många frågor från elfirmor som installerar Easeeboxar. Han är inte förvånad över säljstoppet.
– Jag tycker att Elsäkerhetsverkets beslut är både välformulerat och genomtänkt. Nu kommer det att bli ett omfattande arbete med att vidta åtgärder för de installerade laddboxarna, säger han till Ny Teknik.”
”Easee tillbakavisar att det finns vare sig teknisk eller juridisk grund för förbudet.
– Våra kunder kan fortsätta ladda säkert som vanligt och behöver inte vidta några åtgärder. Vi kommer att fortsätta att bekämpa detta beslut och att arbeta för en grönare framtid genom innovativa produkter, skriver företagets grundare och vd Jonas Helmikstøl i ett pressmeddelande.”
Förutom de tekniska bristerna, så fallerar Easee grovt på hur de hanterat och dokumenterat överensstämmelse med standarderna. Sånna saker är väldigt formella.
”En tillverkare måste inte följa standarder. Men den som utvecklar egna lösningar måste bevisa att de är minst lika säkra som standarden. Och det anser inte Elsäkerhetsverket att Easee har lyckat bevisa.”
Sen finns det några intressanta artikelkommentarer
Någon jämför med elektroniska dörrlås som Yale som inte godkändes pga fysisk nyckel saknades
Behovet av tesknapp i JFB beror på den elektromekaniska konstruktionen.
det inte går att utföra test från Appen om internetaccess saknas. Om man köper en Easee är man nog inte utan internetaccess i ett halvår som brukar vara kravet för de manuella testerna.
V Vortex skrev:Nu har vi redan maxat vårt gröna avdrag med solceller i år och har kört easee-boxen nåt år utan problem. Kan inte påstå att jag är jättesugen på att byta och betala fullpris om det inte skulle vara väldigt allvarligt. Alltså på riktigt allvarligt. Inte "skrivit fel standard i ett dokument"-allvarligt eller nåt "teoretiskt testcase som aldrig kommer inträffa i verkligheten"-allvarligt i stil med att stoppa in en gaffel i kontakten samtidigt som blixten slår ner på en skottårsdag
Ett problem du kanske inte tänker på är att ifall bolaget går i kk så kanske de delar som kräver fungerande app slutar fungera. Möjligt att den går att använda ändå, men starkt begränsad.
Det är just detta som gör produkter av detta slag så känsliga. Samma typ av problem finns med hemautomatisering också, om den inte följer generella öppna standarder. Det är inte heller olikt att köpa strömmad musik från Apple, om Apple går omkull så blir du av med musiken du köpt (nu lär ju inte Apple gå omkull, men principen är densamma).L lbgu skrev:
I det här området finns mängder med online-tjänster som helt plötsligt bara försvinner, exempelvis så kan man inte längre styra/övervaka sin robotklippare, tjänsten lades ned. Eller samma sak med värmepannan. Eller bilen...
I praktiken är det enda sättet att "säkra" sina Internettjänster att köpa dem av väldigt stora företag som skulle drabbas hårt (på aktiemarknaden och försäljningsmässigt) om de inte sköter sig, företag som är så stora att de inte går omkull. De skall dessutom ha kunden i fokus och inte produkten i fokus (som exempelvis bilindustrin har).
Av denna anledning så bygger jag exempelvis mina egna laddboxar och ansluter dem till ett open-source hemautomatiseringssystem. De flesta anslutna apparater som ine bygger på ZigBee (som ju är en öppen standard) bygger jag själv eller flashar med egen mjukvara för att de skall gå att hålla fungerande i framtiden. Jag har iofs en frontend till hemautomatiseringen som är closed source, men den är lätt utbytbar om det skulle krävas. Det blir inte alltid lättare bara för att saker är tillgängliga via Internet...
Moderbolaget norska Easee påbörjar masspermittering av personal.
"Markedsdirektør Tommy Ellingsen i Easee bekrefter til E24 selskapets massepermittering og at det må hente opp mot én milliard kroner."
https://e24.no/naeringsliv/i/O8lVyO/easee-massepermitterer-og-maa-hente-penger
"Markedsdirektør Tommy Ellingsen i Easee bekrefter til E24 selskapets massepermittering og at det må hente opp mot én milliard kroner."
https://e24.no/naeringsliv/i/O8lVyO/easee-massepermitterer-og-maa-hente-penger