M Marcus-AA skrev:
Nej, du kan inte returnera boxen utan deras godkännande i dagsläget. Bara spara ett bevis på att du har reklamerat, på ett sätt som kommit dem tillhanda. De kan inte neka att ta emot den informationen, en kund har alltid rätt att reklamera.

/M
Jag har skrivit i chatten. Kan ta en skärmdump. Men skulle nog föredra ett mer formellt sätt. Någon som har ett förslag?
 
J JohanLun skrev:
Jag har skrivit i chatten. Kan ta en skärmdump. Men skulle nog föredra ett mer formellt sätt. Någon som har ett förslag?
Skriv ett mail eller brev.

Men om de har svarat dig i chatten duger även det som kvitto på att de mottagit meddelandet. Då svarar du bara "Ni är skyldiga enligt lag att ta emot en reklamation och kan ej ställa några specifika formkrav på en reklamation. Nu har ni med ert svar bekräftat at ni mottagit den. Jag dokumenterar detta för framtida bevisning.

Samma text går för övrigt bra att använda för uppsägning av avtal eller bestridande av fakturor, det spelar ingen roll om de hellre vill ha det på ett annat sätt, det gäller om de tagait emot meddelandet (men man måste kunna bevisa det).

/M
 
Redigerat:
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Någon som är insatt i om det finns något konkret krav som kan tolkas som att jordfelsbrytaren måste vara elektromagnetisk? Eller är det ESV som resonerat sig fram till det? Jag menar, även en elektromagnetisk jordfelsbrytare är inte 100% tillförlitlig.
Om man påstår att man följer standarden för elektromekaniska jordfelsbrytare så behöver den vara det.
 
  • Gilla
Marcus-AA
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
90 dagar var det någon som skrev i någon av de andra trådarna på samma ämne, går inte i god för äktheten i det uttalandet.
Försäljningsförbudet gäller direkt i hela EU/EES. Ett förbud i en medlemsstat ger presumtion i alla övriga. Artikel 11 i marknadskontrollförordningen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C
D Daniel 109 skrev:
Om man påstår att man följer standarden för elektromekaniska jordfelsbrytare så behöver den vara det.
Ha ha, ja det låter rimligt. Underförstått var frågan så klart om de relevanta standarderna föreskriver en specifik teknisk lösning eller om de sätter upp abstrakta krav som potentiellt kan implementeras på olika sätt?
Jag var av uppfattningen att standarderna inte föreskriver en specifik teknisk lösning, men det låter som att du är av motsatt uppfattning?
 
C cpalm skrev:
Ha ha, ja det låter rimligt. Underförstått var frågan så klart om de relevanta standarderna föreskriver en specifik teknisk lösning eller om de sätter upp abstrakta krav som potentiellt kan implementeras på olika sätt?
Jag var av uppfattningen att standarderna inte föreskriver en specifik teknisk lösning, men det låter som att du är av motsatt uppfattning?
Du har ju fått svar på exakt den frågeställningen redan på sida 5 i den här tråden tom. Jag har skrivit samma sak, men i den andra tråden.

https://www.byggahus.se/forum/threads/laddboxen-easee-far-foersaeljningsfoerbud.483740/page-5#post-5169875

O
ch sen dessutom själv fortsatt diskussionen;

https://www.byggahus.se/forum/threa...rsaeljningsfoerbud.483740/page-5#post-5169885

/M
 
C
M Marcus-AA skrev:
Du har ju fått svar på exakt den frågeställningen redan på sida 5 i den här tråden tom.
Jepp, för min del anser jag frågan besvarad. Redan innan jag ställde den, i den andra tråden, upptäckte jag sen. Men nu drog ju @Daniel 109 upp den igen...
 
F Fredrik Sjödin skrev:
Försäljningsförbudet gäller direkt i hela EU/EES. Ett förbud i en medlemsstat ger presumtion i alla övriga. Artikel 11 i marknadskontrollförordningen.
Nkom i Norge håller inte med.
Det er ikke umiddelbart grunnlag for å stanse salget av Easee- ladere i Norge slik vi vurderer situasjonen nå. Det kan imidlertid endre seg etter at vi har gjort ytterligere undersøkelser i saken, og vi ser det endelige utfallet av saken i Sverige.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Nkom i Norge håller inte med.
Marknadskontrollförordningen gäller även i Norge. ‍♂️
 
Det finns ett villkor i artikeln:

"9. Utan att det påverkar unionsförfaranden för skyddsåtgärder enligt den tillämpliga harmoniserade unionslagstiftningen, ska produkter som, på grundval av ett beslut som fattas av en marknadskontrollmyndighet i en medlemsstat, inte har ansetts överensstämma med kraven, av marknadskontrollmyndigheterna i en annan medlemsstat presumeras vara icke överensstämmande med kraven, såvida inte en berörd marknadskontrollmyndighet i en annan medlemsstat har tydliga bevis för motsatsen, på grundval av dess egen utredning med beaktande av underlag som i förekommande fall tillhandahållits av en ekonomisk aktör."

Så Nkom (och kanske andra länders motsvarigheter) gör såklart en egen snabbutredning för att se om Elsäkerhetsverkets krav verkar rimliga och väl underbyggda innan de inför samma krav i sina respektive hemländer.
Om dom inte ser något avvikande så införs samma försäljningsförbud överallt inom en snar framtid.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
F Fredrik Sjödin skrev:
Marknadskontrollförordningen gäller även i Norge. ‍♂️
Jag säger inte att du har fel, bara att Nkom gör en annan tolkning än att det börjar gälla direkt.
Enligt vad useless skriver nedan så verkar det ju som att de gör en rimlig bedömning.
 
J JohanLun skrev:
Tibber vill inte ta emot en reklamation, har försökt. Frågan är hur man gör den mer formell? Skickar in boxen?
Visar bara att Tibber är ett oseriöst företag som medvetet bryter mot konsumentköplagen. De är inom 3år skyldiga att acceptera reklamation ifall det finns fel på produkten. Att produkten enligt ESV inte uppfyller CE märkningen är ju beviset för att produkten är felaktig.
 
L lbgu skrev:
Visar bara att Tibber är ett oseriöst företag som medvetet bryter mot konsumentköplagen. De är inom 3år skyldiga att acceptera reklamation ifall det finns fel på produkten. Att produkten enligt ESV inte uppfyller CE märkningen är ju beviset för att produkten är felaktig.
Och jag tycker att du är lika oseriös som maler på med dessa uppmaningar och anklagelser utan att ens äga ett exemplar denna laddstation eller ens veta vad du pratar om för "felaktigheter". Låt nu Easee få en chans att reda upp detta. Laddstationen är inte direkt farlig att använda, den har ingen användningsförbud.
 
  • Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Och jag tycker att du är lika oseriös som maler på med dessa uppmaningar och anklagelser utan att ens äga ett exemplar denna laddstation eller ens veta vad du pratar om för "felaktigheter". Låt nu Easee få en chans att reda upp detta. Laddstationen är inte direkt farlig att använda, den har ingen användningsförbud.
Så du tycker uppenbarligen det är ok av Tibber att strunta i konsumentköplagen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.