Då jag är på väg att byta ut min laddhybrid (Volvo) mot en elbil, håller jag på och läser på om laddboxar och förbereder för en installation av en sådan här hemma..

När jag läser på om laddboxar och elbilar, inser jag att jag mot bättre vetande har laddat min hybrid i det vanliga väggutaget i carporten. Carporten / förrådet är säkrat med 16A och jag ser att det på kabeln till bilen säger att maxeffekt är 10A och 2,3 KW. Huset i sig är byggt 2017 av Trivselhus och har huvudsäkring på 20A

Jag har gjort detta under det året som jag haft bilen och inte stött på några problem, reagerat på att kontakten på laddkabeln varit varm etc.

Givetvis blir jag en aning nojig såhär i efterhand och känner mig lite dum. Men nu ska Volvon bort nästa vecka och elbil plus laddbox kommer istället..

Min fråga / fundering är på om det kan finnas några faror / risker i efterhand, från att ha laddat i ett vanligt uttag?
Bör man allttså vidta någon åtgärd i efterhand? Eller ska man bara gå vidare med livet och inte tänka mer på det?
 
Öppna uttaget och titta. Är det bränt och luktar illa så byt, annars behöver du inte göra något.

Glöm inte att bryta strömmen först.
 
Troligtvis ingen som helst fara, står det max 10a så är det det den dragit, den drar inte 16a bara för att det är uppsäkrat till det.
Den enda risken är nog att det varit dålig kontakt någonstans (mellan sladd och uttag, internt i uttaget, eventuella kopplingar mellan uttaget och elcentralen eller i elcentralen) vilket skulle kunna resultera i överhettning. Det brukar vara saker som drar mycket el under lång tid (typ elbil, spis, diskmaskin, etc) som skapar överhettning.
Vill du ha hängslen och livrem så stäng av säkringen, öppna upp uttaget och kolla efter tecken på överhettning, att det ser bränt ut helt enkelt.
Men troligtvis är det helt lugnt, du kan nog gå vidare med ditt liv.
 
Ett vanligt vägguttag är godkänt att belastas med 16A. Så det skall inte vara ett problem. Men eftersom saker åldras och ibland inte var väl installerade från början händer det att saker blir varma och förstörs vid belastning. Är vägguttaget monterat nytt 2017 och har tålt laddning av hybridbil i ett år så har du snarast verifierat att det inte var något problem. Om ingenting ser bränt eller smält ut är allt ok.
 
Jag har laddat en hybrid i 5år nu via ett nytt vanligt eluttag nu 🙄
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Om din ”laddkabel” var från samma tillverkare som bilen så gav den troligen bara 10 A oavsett vad som stod i bilen. Jag har också laddat vår hybrid på liknande sätt under över 4 år utan några problem, men då hade jag vår elektriker att besikta den befintliga anläggningen först. Din anläggning är ju relativt ny så det är nog ingen fara.
 
Tack allesammans för era tankar och resonemang.

Jag inser jag troligen jagade upp mig själv mer än nödvändigt, när jag satt och läste på allmänt om laddboxar och laddning av el / hybrider. För även jag vet ju att folk, familj och kollegor landar hemma i sina vanliga uttag..

Det är inte omöjligt att jag skruvar isär uttaget och dubbelkollar hur det ser ut.. Men det finns inga tecken på själva uttaget att det skulle gått "hett" till... Det enda som syns är lite mörka spår / märken av att folk som försökt träffa rätt med kontakten..

Jag har uteslutande använt mig av bilens org.laddare och inte haft varken sig timer eller skarvsladd inkopplat.

Återigen tack för kloka och sansade kommentarer och resonemang.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.