4 502 läst · 11 svar
5k läst
11 svar
Ladda 28 V batteri med 12 V laddare?
Har ett 28 V Li-Ion batteri men endast en 12 V laddare. Fungerar detta? Hur många timmar kan jag i så fall förvänta mig att det tar att ladda upp batteriet?
NEj! För att ladda 28V måste laddarn prestera ett antal volt över batterispänningen.
Hittade nämligen en 24 V laddare, skulle det gå bättre med sådan? Man borde väl få batteriet över halvfullt i så fall? Originalladdaren till batteriet är slut men ska ge ut 24-28 V 1.5 A.Leif i Skåne skrev:
Mäter man strömmen mellan + och - på batteriladdaren så ger den ut 0 A.
Dessutom måste laddaren vara anpassad till Li-Ion med parametrar för max laddström mm. Då Li-Ion är känsligare än Bly/Nicd/Nmh batterier så gäller det att ladda rätt annars så kan du förstöra batterierna eller få en liten fin överhettning med brand på köpet. Finns även Li-ion med inbyggd skyddskrets men vet man inte så är det bäst att ta det säkra före det osäkra.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Har du satt mätinstrumentet på A och mätpinnarna på + och - så har du kortslutit laddaren och förhoppningsvis har den då stängt av sig och skyddat både ditt instrument och sig själv.BengtSpikar skrev:
Li-ion är farliga både för överladdning och djupurladdning, fler än ett batteri som har brunnit.
Protte
För att mäta strömmen måste man ju bryta sig in i kretsen. Om jag vill veta hur mycket ström en laddare ger ut, måste jag först koppla den till ett batteri så den får ett motstånd och sedan mäta strömmen?prototypen skrev:
Vad skulle då hända om laddaren gav ut säg 25 A och batteriet endast är ratat för 1 A laddström?
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Ok, har du mätt strömmen med batteriet inkopplat i serie med instrumentet och det visar noll så ger laddaren för låg spänning och kan inte driva någon ström, dvs fungerar inte.
Hade instrumentet visat 25 A till ett batteri som ska laddas med 1 A så "brinner batteriet upp"
Kan laddaren ge 25 A men den verkliga strömmen till batteriet blir 1 A så funkar det.
Protte
Hade instrumentet visat 25 A till ett batteri som ska laddas med 1 A så "brinner batteriet upp"
Kan laddaren ge 25 A men den verkliga strömmen till batteriet blir 1 A så funkar det.
Protte
Vad är det som bestämmer hur mycket ström laddaren skickar ut till batteriet?prototypen skrev:Ok, har du mätt strömmen med batteriet inkopplat i serie med instrumentet och det visar noll så ger laddaren för låg spänning och kan inte driva någon ström, dvs fungerar inte.
Hade instrumentet visat 25 A till ett batteri som ska laddas med 1 A så "brinner batteriet upp"
Kan laddaren ge 25 A men den verkliga strömmen till batteriet blir 1 A så funkar det.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Strömmen bestäms av hur mycket batteriet "drar" ur laddaren
Eller om laddaren begränsar strömmen.
Laddaren "skickar" inte ut ström, möjligen man kan säga att den skickar ut spänning sedan är det belastningen (batteriet) som drar ström.
Vill batteriet ha mer än vad laddare orkar med så endera begränsar laddaren spänningen så max ström inte överskrids eller så går säkringen eller att laddaren brinner upp.
Jämför att du har ett uttag säkrat med 10A och kopplar in en liten LEDlampa, uttaget skickar inte ut 10 A utan ledlampan drar bara några mA.
Fläskar du på med en vattenkokare på 3kW så drar den mer ström än vad säkringen tål och säkringen löser ut.
Batteri och laddare MÅSTE harmonisera och var försiktig med li-ion, en stor telefontillverkar lär ha lagt ner tillverkningen av en helt ny modell.
Protte
Eller om laddaren begränsar strömmen.
Laddaren "skickar" inte ut ström, möjligen man kan säga att den skickar ut spänning sedan är det belastningen (batteriet) som drar ström.
Vill batteriet ha mer än vad laddare orkar med så endera begränsar laddaren spänningen så max ström inte överskrids eller så går säkringen eller att laddaren brinner upp.
Jämför att du har ett uttag säkrat med 10A och kopplar in en liten LEDlampa, uttaget skickar inte ut 10 A utan ledlampan drar bara några mA.
Fläskar du på med en vattenkokare på 3kW så drar den mer ström än vad säkringen tål och säkringen löser ut.
Batteri och laddare MÅSTE harmonisera och var försiktig med li-ion, en stor telefontillverkar lär ha lagt ner tillverkningen av en helt ny modell.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Inlägget ovan var kanske inte svar på frågan
Strömmen bestäms av skillnaden i laddarens och batteriets spänning OCH om det finns strömbegränsning som kan ta omhand för stora skillnader i spänning.
Spänningen från laddaren måste vara högre än batteriets.
Protte
Strömmen bestäms av skillnaden i laddarens och batteriets spänning OCH om det finns strömbegränsning som kan ta omhand för stora skillnader i spänning.
Spänningen från laddaren måste vara högre än batteriets.
Protte
Det är inte så lätt att svara på då dagens intelligenta laddare har väldigt många tricks för sig.BengtSpikar skrev:
Troligen bestäms laddströmmen dels av temperaturen på batteriet, dels på var i laddförloppet det är. Laddningen styrs av flera olika parametrar och kan ske som pulser, och det mäts troligen dV (och kanske dT och dI) för att utröna var i laddcykeln man befinner sig.
L-ION-celler är otroligt känsliga (och blir farliga) vid både överladdning och djupurladdning, så laddarna till dessa är ett helt teknikområde i sig.
Det var lättare förr.
T.ex. laddströmmen ifrån en vanlig jätteointelligent laddare för bilbatteri styrdes av den spänning som fanns efter likriktarn i laddaren delat med ( kablarnas resistans + den inre resistansen i batteriet + den inre resistansen i laddaren).
Mycket enkelt.
Och laddade man med I < 1/10 C samt med en maximal utspänning ca 14V på laddaren så är det nästan ingen risk att överladda bilbatteriet, men däremot är det inte den snabbaste laddningen och det är lite problem att ladda det allra sista, vilket på sikt kan leda till lite sulfatering.
Så därför är även dagens bilbatteriladdare allt oftare också intelligenta och styr laddförloppet. Men på andra vis än för Li-ION-batterier.