25 303 läst · 8 svar
25k läst
8 svar
lacknafta som rengöringsmedel?
Har lyckats skvätta kallasfallt på utemöbler, fönsterbleck och fönsterkarmar (både trä och målad aluminium).
Små prickar som jag tänkte försöka tvätta bort.
Provade med några olika lösningsmedel och lacknafta verkade bita bra för att få bort fläckarna.
Så till frågan; skadas utemöblerna (trät) av lacknaftan? Kommer olja in möblerna efter tvättandet.
Bör man tvätta hela möbeln eller bara "prickarna"? eller blir det "fläckar" på de ställen man använt
lacknaftan?
Samma frågeställning gäller för:
Målade fönsterkarmar av trä.
Målade aluminiumfönster.
Målade Plåt-fönster-bleck.
Små prickar som jag tänkte försöka tvätta bort.
Provade med några olika lösningsmedel och lacknafta verkade bita bra för att få bort fläckarna.
Så till frågan; skadas utemöblerna (trät) av lacknaftan? Kommer olja in möblerna efter tvättandet.
Bör man tvätta hela möbeln eller bara "prickarna"? eller blir det "fläckar" på de ställen man använt
lacknaftan?
Samma frågeställning gäller för:
Målade fönsterkarmar av trä.
Målade aluminiumfönster.
Målade Plåt-fönster-bleck.
Lacknafta är det du oljar in trämöbler med, eller rättar sagt, det man använder för att späda oljan med till lämplig tjocklek. Fläckar.., det kommer nog att synas där du tvättat, men om det ska kallas fläckar eller rengjort...., upp till dig.
Å glöm inte risken för självantändig av trasor eller söl i porösa material.., allra helst om träolja finns med i bilden.. Blöt upp trasorna med vatten innan du slänger dom.
magentis.
Å glöm inte risken för självantändig av trasor eller söl i porösa material.., allra helst om träolja finns med i bilden.. Blöt upp trasorna med vatten innan du slänger dom.
magentis.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 584 inlägg
Lacknafta självantänder inte trasor. Det är vissa träoljor, speciellt linolja som självantänder i trasor.
Inga problem att rengöra fönsterbleck och karmar med lacknafta. Arbeta inte in det för hårt bara.
Inga problem att rengöra fönsterbleck och karmar med lacknafta. Arbeta inte in det för hårt bara.
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Jo den kan faktiskt självantända, helt enkelt för att den innehåller just linolja.Johan Gunverth skrev:
Produktinformation: http://www.eoc.se/sdatablad/utomhus/Lacknafta.pdf
magentis
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 584 inlägg
Det var ju en udda produkt. Framför allt att man skriver "innehåller linolja" och sedan inte redovisar det under "Sammanfattning"magentis skrev:
http://gm.flugger.com/sv/PRODSIKK.DLL?PRODLIST=---MIN.TERP&SPROD=ON&GO4=Visa+utskrift
http://gm.flugger.com/sv/PRODSIKK.DLL?PRODLIST=---LUGTF.TERP&SPROD=ON&GO4=Visa+utskrift
Nåväl. Om nu lacknaftan man använder råkar innehålla linolja finns en viss risk att trasorna kan självantända.
Ha ha ha, ja så är det med sanningen, den ska man akta sig för att lita påJohan Gunverth skrev:
magentis
Nej, det litar jag inte på. Hur kan lacknafta innehålla 40-60% lacknafta? ....och kallas fortfarande lacknafta?magentis skrev:
Det nämns bara i förbifarten i texten att den innehåller linolja .... hur mycket då? återstående 40-60%?
Det liknar ju mer en produkt som brukar heta träolja som innehåller linolja utspädd med lacknafta ....
Ja jag vet att det är en enda röra, å jag har ingen förklaring eller begriper varför, det inte går att få ett tvärsäkert svar, på hur det förhåller sig.gaia skrev:Nej, det litar jag inte på. Hur kan lacknafta innehålla 40-60% lacknafta? ....och kallas fortfarande lacknafta?
Det nämns bara i förbifarten i texten att den innehåller linolja .... hur mycket då? återstående 40-60%?
Det liknar ju mer en produkt som brukar heta träolja som innehåller linolja utspädd med lacknafta ....
Men, å det "menet" räcker för mig.., risken för självantändning finns, om det finns olja i lacknaftan.
Å är det nåt som jag har respekt för.., nästan lite fånig rädsla t.o.m, så är det självantändning....
Mitt föräldrahem var ytterst nära att brinna ner, p.g.a av en att en linoljekanna tippade obemärkt ner i sågspånet på övervåningen, när farsan höll på att inreda den.
Hade han startat arbetet nästa dag lite senare, så hade elden varit ett faktum. Men som tur var så kolade å rök det bara, när han såg det dan efter.
Men det är sån´t som sätter sig kvar i minnet, å antagligen därför som jag alltid blöter upp trasor, som varit i kontakt med lacknafta, träolja eller linolja.., eller så kastar jag dom direkt i vedpannan...
magentis
Produkter som diskuteras i tråden