9 067 läst · 6 svar
9k läst
6 svar
Lackfräs eller speedheater?
Husägare
· västra götaland
· 100 inlägg
Hej
Ska fortsättaoch måla om huset. Såg att en del har använt en lackfräs när dom ska ta bort den gamla färgen
Gjorde en gavel förra året och körde med speedheater och fråga är nu ska man testa med en lackfräs från Metabo istället för speedheater?
Vad är nackdelarna med lackfräs?
Tack för tips råd och förslag
Ska fortsättaoch måla om huset. Såg att en del har använt en lackfräs när dom ska ta bort den gamla färgen
Gjorde en gavel förra året och körde med speedheater och fråga är nu ska man testa med en lackfräs från Metabo istället för speedheater?
Vad är nackdelarna med lackfräs?
Tack för tips råd och förslag
Produkter som diskuteras: "speedheater"
Speedheater
Speedheater System - använder infravärme så att du bara efter några sekunder kan skrapa bort gammal färg som mjukas upp utan att skada underlaget. Inga giftiga ämnen frigörs, inga kemikalier behövs – Speedheater är en miljövänlig metod
Läs mer
Husägare
· västra götaland
· 100 inlägg
Hej
Träpanel stående med locklist, ca 0,5 kmv2/h med speedheater. Då var det ca 4 lager färg och jag gjorde det trärent.
På vilket sätt blev din panel förstörd?
Oki, då kör jag nog vidare på speedheater tycke det bara såg ut och vara en väldigt trevlig maskin för att få bort färgen på ett snabbare sätt.
Träpanel stående med locklist, ca 0,5 kmv2/h med speedheater. Då var det ca 4 lager färg och jag gjorde det trärent.
På vilket sätt blev din panel förstörd?
Oki, då kör jag nog vidare på speedheater tycke det bara såg ut och vara en väldigt trevlig maskin för att få bort färgen på ett snabbare sätt.
Lackfräsen är ett grovt verktyg som sliter av fibrerna och blir fula märken. Inga plankor är helt plana = Fula plana sår.
Är din panel ex 22x170 + 22x45 locklist (profilerad?) Eller 170 som botten och 120 ytterst?
Är din panel ex 22x170 + 22x45 locklist (profilerad?) Eller 170 som botten och 120 ytterst?
Lagavulin skrev:Lackfräsen är ett grovt verktyg som sliter av fibrerna och blir fula märken. Inga plankor är helt plana = Fula plana sår.
Det verkar tyda på att du hade för stor avverkning inställd. Jag upplevede samma sak när den stod på 0,2mm men när jag drog ner det till 0,07mm så vart det bra.
[länk]
om du kan göra 80% av ytan på 5% av tiden så är det kanske värt och testa o hyra. Funkar det bra så gör du ju ett hus eller 2 per hyresdag
.
Husägare
· västra götaland
· 100 inlägg
Hej
Paneln är ca 22*170 + locklist och vet inte riktigt än vad jag väljer för mskn.
Låter som det kan funka med lackfräsen också på husväggen och om det inte går så har jag ju två trappor som i framtiden ska slipas och lackas.
Se vad man kan hitta för begagnade maskiner.
Tack för tipsen.
Paneln är ca 22*170 + locklist och vet inte riktigt än vad jag väljer för mskn.
Låter som det kan funka med lackfräsen också på husväggen och om det inte går så har jag ju två trappor som i framtiden ska slipas och lackas.
Se vad man kan hitta för begagnade maskiner.
Tack för tipsen.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Vilken speedheater rs eller standard
Fasad -
Lackfräs, Rotex och/eller Speedheater för mina färgborttagningsbehov?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Slipa trappa med planslip, excenterslip eller lackfräs
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Infravärmare från Jula speedheater eller spotheater
Färg, Måla & Tapetsera -
Speedheater eller Spotheater?
Färg, Måla & Tapetsera