Hej,
Jag har haft en hantverkare över som har slipat, laserat och oljat mitt golv. Men jag känner mig inte så nöjd med resultatet. Golvet känns obehandlade och "naket".

Jag frågade då om han kan lacka golvet med matt golvlack för att få en mer skyddad/behandlad yta. Fick svar att det inte går, men jag fick aldrig något bra svar på varför. Vet ni? Är det kanske så att man måste slipa om för att lacka?

Tacksam för svar,
/Sofie

Det stämmer. Vill du byta behandling så måste den gamla slipas bort först.

Tack för svar!

Har en till kanske lite dum fråga! Efter lite googling så får jag rätt mycket varningar på att olja kan självantända. Gäller det bara under själva påstrykningen när oljan oxiderar eller kan det även ske spontant i sprickor i golvet efter en tid?

S SofieTW skrev:
Tack för svar!

Har en till kanske lite dum fråga! Efter lite googling så får jag rätt mycket varningar på att olja kan självantända. Gäller det bara under själva påstrykningen när oljan oxiderar eller kan det även ske spontant i sprickor i golvet efter en tid?
Lägg gärna upp en bild på golvet, blir mycket roligare att hjälpa till när man får se hur det ser ut!

Oljar man in med t.ex en trasa så bör man inte låta den ligga i solen precis innanför ett fönster för den kan självantända även om man ska ha ganska otur för att det ska ske.
Efter inoljning av golvet så är det ingen fara, inte ens om det runnit ned lite olja mellan brädorna på golvet.

Som någon annan svarat på så går det inte att lacka ett oljat golv utan att slipa först.
Jag skulle välja oljat golv alla dagar i veckan men det är enbart min åsikt och andra kan föredra lack. Lack är egentligen ett tunt lager genomskinlig plast och är mindre kul att slipa bort, svårt att punktreparera, blir ljusa repor som man råkar dra något på golvet. Men är väldigt lättskött om man t.ex spiller för golvet kommer inte suga åt sig något.

Med olja så mättar man träet, dvs oljan åker in i golvet och lägger sig inte som en skyddande beläggning ovanför såsom lack gör.
Oljan sugs in i träet tills det är mättat, man liksom fyller porerna i träet så vid spill så vill träet inte suga åt sig som obehandlat gör.
Oljan är inte lika motståndskraftig som lacken men det är mycket enklare att reparera ett oljat golv.
Med oljan så behåller man även en viss känsla som går förlorat med lack. Går man barfota på ett oljat trägolv så känner man en helt annat känsla mot ett lackat golv. Ett oljat golv kan gå att slipa om med endast 1 varv med maskin.
Ett lackat golv kräver nog 3 varv.
Mellantinget mellan lack och olja kan vara hårdvaxolja och är också mycket trevligt.
Man kan lacka ett oljat golv om man slipar om det först och givet att det finns material kvar att slipa, varje slipning avverkar ju endel. Hade jag slipat och oljat ett golv och kund frågat mig om det går att lacka istället hade ja nog ljugit och sagt nej det går inte för lite trisst att göra om något man precis gjort och som ändå tycks ha blivit bra.

Tack för utförligt svar! Jag valde att lägga på ett lager hårdvaxolja idag. Ska bli spännande att se hur det känns när det torkat.

Alltså: Först slipades golvet, sedan ett lager lasyr 3111+olja. Här var jag missnöjd och då slipades allt igen med 150 sandpapper och sist ett lager hårdvaxolja 3041 med lite vit pigment.

Här är före/efter bild:

• Trägolv före och efter behandling, först mörkare lasyr sedan ljusare med hårdvaxolja.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Före och efter bild av ett trägolv behandlat med lasyr och hårdvaxolja, visa rummet och golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
husfrid
  • Laddar…
S SofieTW skrev:
Tack för utförligt svar! Jag valde att lägga på ett lager hårdvaxolja idag. Ska bli spännande att se hur det känns när det torkat.

Alltså: Först slipades golvet, sedan ett lager lasyr 3111+olja. Här var jag missnöjd och då slipades allt igen med 150 sandpapper och sist ett lager hårdvaxolja 3041 med lite vit pigment.

Här är före/efter bild:
På bild nummer 2 är golvet riktigt tjusigt.
Det är gran eller furu golv och dom gör sig väldigt bra med 3041 (osmo natur) har samma hemma.
Rätt val helt klart

Ett tips ifall du har ett rum med ekgolv ( brukar vara lagt i mönster) så kan ja tipsa om att osmo 3041 inte alls passar på det utan man gör bäst i att ta osmo 3032 matt.

• Gilla
husfrid
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.