Vi har nyligen lagt in ett massivt furugolv i vår kolonistuga som är lutat och vitoljat. Vi känner nu att det blir oerhört lätt smutsigt och ytan känns väldigt känslig och lite ömtålig...

Vi har därför planer på att mattlacka det, men hur funkar det med det förbehandlade golvet (Baseco Classic vit: http://www.baseco.se/golv/classic-vit) ?

Måste oljan bort helt innan vi kan lacka?

Vi har rengjort golvet två gånger med vit golvsåpa efter läggningen.

Tips? Råd? Någon som gjort något liknande?

/Jonas Karlsson, Göteborg

Är det silikon i oljan är det kört. (punkt)
Oljan går inte få bort den sitter inne i trävirket.
Är det mera åt vanlig linolja ska vara möjligt att lacka på.

Protte

Redigerat:
Tja, jag har ingen aning om exakta innehållet. Står heller inget på Baseco's hemsida men jag kan ju försöka kontaka dem och höra.

Tack

Hej

Har du golv bitar kvar från när golvet lades, så kan ni testa på en bit.
Ett alternativ till att matt lacka golvet är Osmo hårdvaxolja matt. Jag har själv Osmo hårdvaxolja sidenmatt på 3 golv, dom är mycket lätta och göra rent. Vi har 4 barn som har spillt det mesta på golvena, efter c:a 1 år har vi ännu inte fått nån fläck som vi inte kunna torka bort d^_^b

mvh Peter

testa lacka en provbit under en möbel eller liknande.
jag rekomenderar Kiltos lack Kalle för offentliga miljöer.

Så att använda en hårdvaxolja är inga problem på det oljade golvet, men att använda lack överlag är uteslutet?

Vill bara få en mer slitstark yta, som inte känns så "ömtålig" och där fläckar från tyst tassande skor inte ska uppstå på nolltid :S

Jag har test lackat en bit Siljans Romance som är vitlutat, vitoljat och vaxat. Det fungerade och vi kommer slipa bort lite av den glatta vaxytan innan vi lägger på lacken på golvet.
Lycka till.
//Arno

hej igen

Gör som jag gjorde, gå runt i några färg butiker och fråga vad dom rekommenderar. Tips skippa k-rauta och den typen av kedjor, vet man vad man ska ha funkar dom. De svar jag fick hos dom läsetes direkt från burken, men läsa kan ju jag med ;-)
När jag började min rund vandring var jag säker på vad jag skulle ha, men efter 3 olika butiker där jag fått samma svar, så vart det Osmos hårdvax olja. Ta en tur och se vad du får för svar.
Osmos hårdvax olja är väldigt dyr per liter, men per kvadratmeter blir den ganska billig :)

mvh
Peter

Redigerat:
Hej!

Ok - stort tack för tips!

Är det någon speciell lack som kan rekommenderas för användning i det här fallet? Hårdvaxolja är ju en sak, men vi skulle helst vilja lacka den i någon typ av matt utförande.

Självklart är det bara att gå runt och fråga som exumed gjorde, men jag tänkte ifall det är någon som redan provat och med vilket resultat?

/Jonas

Mitt vaxade golv är nu lackat, såå nöjd. Vi körde polermaskin för att få bort vaxet innan.
Lack för offentliga miljöer av halvmatt typ rekomenderas av mig iaf.

Aha, vågar man fråga efter bilder före- och efter? :blushing:

Slipar man inte bort lite av pigmenten om man slipar bort översta lagret?

Vårt golv är ju lutat och sedan vitoljat. (Baseco Classic: http://www.baseco.se/golv/classic-vit)

Finns matt lack med pigment?

// Jonas

Får se när jag hinner, lite mycket nu...
har en tråd på tillbyggnad 26 kvm under projekttråden där det kommer bilder sen.
Man slipar inte bort vaxet, utan man kör med typ polertrissan, rengjorde med vatten innan.
Klockrent, golvet är t o m vackrare nu med lyster och lite glans! :)

Jag undrar ändå över varför du inte tar det säkra före det osäkra och kör med Osmo hårdvaxolja? Du får en extremt tålig yta, vår diskbänk som vi hårdvaxoljat med sidenmatt ser ut som ny efter snart 1 1/2 år, fast än det tycks ligga vatten på den mest hela tiden.

Golven har vi behandlat med matt hårdvax nyligen och är helnöjda hittills.

En hårdvaxad yta kan dessutom att bättra på punktvis till skillnad ifrån lack om det skulle behövas.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.