1 696 läst · 14 svar
2k läst
14 svar
Kyla huset om primär värmekälla är fjärrvärme?
Hej.
Har ett hus med fjärrvärme som uppvärmningssystem så på vintern fungerar allting bra, men nu under sommaren håller vi på att smälta bort då det är 30 grader inomhus även med markiser nerdragna.
Vi funderar därför på någon typ av köldsystem, och då är det väl luft/lut pump och AC man väljer mellan.
Om man inte har behov av värme från luft/luft, finns det då någon anledning att välja detta framför en ren AC?
Sen en tillhörande fråga, behöver man söka bygglov/göra en bygganmälan för sådan installation?
Tacksam för svar.
Har ett hus med fjärrvärme som uppvärmningssystem så på vintern fungerar allting bra, men nu under sommaren håller vi på att smälta bort då det är 30 grader inomhus även med markiser nerdragna.
Vi funderar därför på någon typ av köldsystem, och då är det väl luft/lut pump och AC man väljer mellan.
Om man inte har behov av värme från luft/luft, finns det då någon anledning att välja detta framför en ren AC?
Sen en tillhörande fråga, behöver man söka bygglov/göra en bygganmälan för sådan installation?
Tacksam för svar.
Du behöver inte bygglov för att montera en l/l pump.A Afterquake skrev:Hej.
Tacksam för svar.
Blir en ren AC billigare än en luftvärmepump?
Vi kör med julas lilla pump som ac och så kan man köra lite värme på hösten om det skulle behövas.
Vi köpte på kampanj som dom brukar ha och då blev det cirka 7500kr för pump,markstativ och kanalplastpaket.
Tror inte det går att komma undan billigare för att få ac
Vi köpte på kampanj som dom brukar ha och då blev det cirka 7500kr för pump,markstativ och kanalplastpaket.
Tror inte det går att komma undan billigare för att få ac
Svårt att veta om det blir billigare, det är just det jag funderar lite på. Priserna för en l/f verkar variera kraftigt mellan typ 7-20 000 kr. Som en ren amatör är det ju då svårt att veta om jag behöver gå upp i priser när den endast kommer användas under sommarens varmaste dagar.FredrikR skrev:
Kollar på Jula nu och de verkar ha två ordentligt rabatterade luftvärmepumpar. Installerade du själv eller tog du hjälp av deras installationspartner INSELO? Om du valde deras partner vad kostade det ungefär?L Lutte skrev:
Själv får man ju inte installera numer. Tror tom att de kräver att du uppger certifkatsnummer på din installatör om du inte använder deras.A Afterquake skrev:Svårt att veta om det blir billigare, det är just det jag funderar lite på. Priserna för en l/f verkar variera kraftigt mellan typ 7-20 000 kr. Som en ren amatör är det ju då svårt att veta om jag behöver gå upp i priser när den endast kommer användas under sommarens varmaste dagar.
Kollar på Jula nu och de verkar ha två ordentligt rabatterade luftvärmepumpar. Installerade du själv eller tog du hjälp av deras installationspartner INSELO? Om du valde deras partner vad kostade det ungefär?
Sen kan det säkert finnas vägar runt det iaf
Såg nu att de L/L som Jula säljer kräver jordfelsbrytare vilket vårt hus inte har (ska installeras under hösten är tanken då vi ser över elen). Är detta något som samtliga l/l och AC kräver? I sådana fall fr vi nog pausa detta ett tag
Ja precis, vet att man inte får men jag vet inte vad Lutte har gjortklaskarlsson skrev:
Tänkte mestatt det är intressant att veta ungefärlig kostnad om han använt Julas egen partner, så kan man jämföra mot de lokala talanger som man har i området och vad de tar betalt.
Här ser du priserna.A Afterquake skrev:Svårt att veta om det blir billigare, det är just det jag funderar lite på. Priserna för en l/f verkar variera kraftigt mellan typ 7-20 000 kr. Som en ren amatör är det ju då svårt att veta om jag behöver gå upp i priser när den endast kommer användas under sommarens varmaste dagar.
Kollar på Jula nu och de verkar ha två ordentligt rabatterade luftvärmepumpar. Installerade du själv eller tog du hjälp av deras installationspartner INSELO? Om du valde deras partner vad kostade det ungefär?
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...g/varmepumpar-luft-luft/luftvarmepump-008297/
Klicka på specifikation sedan under dokument.
Ser ut som jag lyckades bifoga pdfen också.
Bra framforskat! Tänk att den infon borde jag också kunnat hittaFredrikR skrev:
2000 efter ROT var inte farligt! Tyvärr måste vi ju också använda ett markstativ verkar det som så där tillkommer det ju lite arbete oh kostnader. Men då vet jag ungefär var det ligger i alla fall.
Och eftersom vi inte har jordfelsbrytare får vi väl vänta till nästa år oavsett.
Ja hade vi haft berg-/markvärme så hade vi nog gjort liknande. Men då vi har fjärrvärme så har vi inte det alternativet tyvärr.V vanpire skrev:
Det är detta som gör att jag är lite fundersam om det är värt att installera l/l när jag inte behöver den för värmen. Känns som att det borde vara mer ekonomiskt att köpa ren AC när det endast är kyleffekten man vill åt. Men var jag än läser så hittar jag mest folk som gillar l/l just för att man då får värmemöjlighet också.
Tänker att jag inte kan vara enda personen med fjärrvärme som även vill ha kyla i huset så jag hoppas på att det finns någon här med liknande förutsättningar som kan dela med sig av lösningar.
Min svägerska/Svåger har fjärrvärme i sitt hus, dom har också en LLVP.A Afterquake skrev:Ja hade vi haft berg-/markvärme så hade vi nog gjort liknande. Men då vi har fjärrvärme så har vi inte det alternativet tyvärr.
Det är detta som gör att jag är lite fundersam om det är värt att installera l/l när jag inte behöver den för värmen. Känns som att det borde vara mer ekonomiskt att köpa ren AC när det endast är kyleffekten man vill åt. Men var jag än läser så hittar jag mest folk som gillar l/l just för att man då får värmemöjlighet också.
Tänker att jag inte kan vara enda personen med fjärrvärme som även vill ha kyla i huset så jag hoppas på att det finns någon här med liknande förutsättningar som kan dela med sig av lösningar.
Dels kan den stötta, om det blir ritkigt kallt och fjärrvärmen inte "hänger med" - som ju kan hända ibland. Och dels kan den användas för kyla på sommaren.
Nu fanns den iofs i huset när dom köpte, så dom har inte tagit beslutet, men ändå
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 753 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 753 inlägg
Jordfelsbrytare eller inte, oavsett ska du väl ha en egen grupp den ligger på så elektriker behöver du väl ändå, så varför inte peta i JFB direkt?
Jag hade nog slagit till för att överleva sommaren, men det förutsätter ju att inte tidigaste installation är i september. Helst vill man ju ha den installerad "igår", men trycket är nog rätt högt nu, kombinerat med semestrar.
Jag hade nog slagit till för att överleva sommaren, men det förutsätter ju att inte tidigaste installation är i september. Helst vill man ju ha den installerad "igår", men trycket är nog rätt högt nu, kombinerat med semestrar.
Vi installerade luftvärmepump, och har fjärrvärme, nästan enbart för kyla på sommaren. Tänkte att det kan vara bra för värme på vintern om fjärrvärmen av någon anledning skulle lägga av. Bra med redundans.
A Afterquake skrev:Svårt att veta om det blir billigare, det är just det jag funderar lite på. Priserna för en l/f verkar variera kraftigt mellan typ 7-20 000 kr. Som en ren amatör är det ju då svårt att veta om jag behöver gå upp i priser när den endast kommer användas under sommarens varmaste dagar.
Jag gjorde så att jag tog del av deras installationserbjudande för att få ut pumpen tidigt i våras medans snön fortfarande låg tjock. När inselo eller vad dom nu heter ringde bad jag bara dom ringa senare, men då hade jag inte tid med dom och nu har jag inte hört av dom på ett tag.
Sen anlitade jag en egen installatör, han var mycket billig! Enda nackdelen är att han ligger med min fru och har sina arbetskläder bredvid mina.