5 714 läst · 4 svar
6k läst
4 svar
Kvitta vinst mot förlust vid försäljning av två fastigheter
Hej
Har sökt efter detta i forumet men inte hittat svar på exakt detta.
Jag har sålt en fastighet med vinst i år. Jag skall i år också sälja en fastighet till där jag kommer få en förlust. Får jag kvitta vinsten mot förlusten rakt av och skatta för endast den reella vinsten som jag faktiskt får?
Finns det någon fördel eller nackdel med att sälja förlustfastigheten nästa år istället, skattemässigt alltså?
Vad händer om jag sammantaget gör en förlust? Kan jag dra av det på nåt sätt? kvitta mot ränte- eller kapitalinkomster etc.
Jag affärerna i egenskap av privatperson.
//Jocke
Har sökt efter detta i forumet men inte hittat svar på exakt detta.
Jag har sålt en fastighet med vinst i år. Jag skall i år också sälja en fastighet till där jag kommer få en förlust. Får jag kvitta vinsten mot förlusten rakt av och skatta för endast den reella vinsten som jag faktiskt får?
Finns det någon fördel eller nackdel med att sälja förlustfastigheten nästa år istället, skattemässigt alltså?
Vad händer om jag sammantaget gör en förlust? Kan jag dra av det på nåt sätt? kvitta mot ränte- eller kapitalinkomster etc.
Jag affärerna i egenskap av privatperson.
//Jocke
Moderator
· Stockholm
· 52 274 inlägg
Bra fråga. Jag saknar helt källa för minaantaganden.
men jag har uppfattningen att vid försäljningar samma år, så går det att fullt ut kvitta förlust mot vinst.
Gör du totalt sett förlust, så är det avdragsgillt på liknande sätt som ditt underskott av ränteutgifter. men jag är väldigt osäker på om det då blir 30% eller 22% som skatten på överskott skulel blivit.
jag kan ha jättefel.
Jag tror att du kan göra en "provdeklaration" på skatteverkets hemsida, där bör du kunna se var förlusten kommer in för avdrag, och om den där går att dra rakt av mot reavinsten, och hur stor del av en slutlig förlust som slår igenom på slutskatten.
För länge sedan vet jag att man dessutom kunde skjuta en förlust framför sig och dra den mot senare vinster efter några år, men att avdragsrätten skalades ner då. Jag tror att den möjligheten numera är borta.
men jag har uppfattningen att vid försäljningar samma år, så går det att fullt ut kvitta förlust mot vinst.
Gör du totalt sett förlust, så är det avdragsgillt på liknande sätt som ditt underskott av ränteutgifter. men jag är väldigt osäker på om det då blir 30% eller 22% som skatten på överskott skulel blivit.
jag kan ha jättefel.
Jag tror att du kan göra en "provdeklaration" på skatteverkets hemsida, där bör du kunna se var förlusten kommer in för avdrag, och om den där går att dra rakt av mot reavinsten, och hur stor del av en slutlig förlust som slår igenom på slutskatten.
För länge sedan vet jag att man dessutom kunde skjuta en förlust framför sig och dra den mot senare vinster efter några år, men att avdragsrätten skalades ner då. Jag tror att den möjligheten numera är borta.
Hej Jocke! Det här är en intressant fråga med reaförlust och avdragsrätt. Många har säkert gamla reavinster, som man vill kvitta mot en eventuellt framtida reaförlust. Nu är ju reaförluster ganska ovanligt, men det kan ju hända. Möjligheten att så att säga få tillbaka en tidigare års skatt som du är inne på förekommer utomlands, exempelvis i Amerika, men inte i Sverige vad jag vet. Utan det tidigare årets skatt står kvar och kommer aldrig igen. Huvudregeln är att man får snällt dra av förlusten mot andra inkomster aktuellt år. Om det uppkommer underskott det året kan man få spara underskottet och kvittta mot framtida vinster. Men jag vet inte hur länge man kan spara ett underskott. Hoppas jag har fel. Säkrast är nog att ringa skatteverket och fråga. MVH, PerOF.
Jag talade med Skattemyndigheten som hävdade att jag INTE fick kvitta även om jag gjorde affärerna under samma år. Detta eftersom det var "två separata händelser". Det låter helknäppt tycker jag.
Jag får väl kontakta någon expert på privatdeklarationer.
Jag får väl kontakta någon expert på privatdeklarationer.
Liknande trådar
-
Kvitta husvinst med värdepappers förlust
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Kvitta reavinst mot ränteavdrag
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Kvitta reavinst mot jordbruksfastighet
Juridik -
Vilka renoveringar/förbättringar är avdragsgilla mot skatten efter vinst på bostad?
Juridik -
Skatt på tomt, kvitta mot förlust?
Juridik