Hej,

Jag strök ett av våra tidigare vitlaserade innertak med vitpigmenterad Jotun Panel, eller Panellack som den heter nu, i samband med byte av golv och omtapetsering för drygt ett år sedan. Ca. 50% av kvistarna i panelen har nu gett genomslag vilket gör att dessa kvistar är gulaktiga.

Ska man använda kvistlack/shellack innan man målar med panellack eller blir det kanske än värre då kvistlacken skapar en "egen" fläck under panellacken? Någon som vet?

Ingen kvistlack behövs när man använder panellack. Det kommer synas igenom ändå och lägger du på kvistlack innan du använder panellack kommer det synas att du använt kvistlack på dom ställena... Stryk ut lite mer panellack istället när det börjar bli genomslag och se om det blir bättre. Annars låt bara vara eller täckmåla.

Fast om du ska täckmåla och så får du kvistlacka TVÅ gånger, slipa lätt, annars kommer kvistarna att slå igenom ändå.

Att kvistlacken skall ge värre fläckar var väl det jag förmodade. Jag kör nog på med laserade tak ett tag till. Blir inte blödningen av kvistarna värre står jag ut. Det gula syns (än så länge...) bara i dagsljus om man studerar kvistarna. Kanske skall prova med en strykning till och se om det blir bättre. Troligtvis inte.

Täckmålning är nog sista utvägen... Jag är inte sugen på att täckmåla taken i hela huset. Visserligen bara 120kvm tak men ändå.

Tack för svaren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.