Hej allihopa!

Satte upp pärlspontpanel i två rum förra sommaren. Färgaffären, som vi för övrigt köpte all färg och tapet till vårt nybygge av, rekommenderade en speciell grundfärg istället för schellack för att förhindra fula fläckar från kvistar. Det fina var visst att den skulle vara mycket bättre en schellack och dessutom kunde de bryta den till rätt kulör...

Jag strök först panelen en gång innan uppsättning, sedan en gång till efter uppsättning och efter det en färdigstrykning. Allt enligt instruktioner på burkar och från färgaffär...

Redan efter ett halvår, vid juletid, började några enstaka kvistar synas svagt. Nu, ett år efter uppsättning och målning, ser det för ¤%###¤%% ut. Fläckar överallt (på båda väggarna). Panelen har legat lite olika länge innan uppsättning, men det verkar vara lika illa överallt.

Något måste göras! Vad tror ni om:

1) Är detta något man borde bråka med färgaffären om? De ska i alla fall få veta att primern inte verkar funka som avsett, men borde man försöka bråka till sig kompensation (ny färg)?

2) Antar att det blir till att stryka på mer primer (av någon annan sort) och färg eller skrapa bort färgen och ha på schellack och ny färg. Vilket funkar bäst? Med en vass karbidskrapa känns det inte ogörligt att skrapa bort färgen...

Med hopp om goda råd...

Redigerat:
Jag skulle vända mig till färgaffären för kompensation. De kanske kan bjuda på ny färg eller nåt. För din del blir det nog till att måla igen med något mer beprövat.

Kanske kan du skrapa bort färgen på kvistarna och kvistlacka dem, men det beror förstås på hur tätt det är med kvistar.

Jag råkade på ett annat fenomen när jag målade min takpanel. Jag har gammal granpanel i taket från när huset byggdes runt -80 och vi blev tvungna att byta ut tre bräder i kanten för att där var ett gammalt ventilationshål. Jag kvistlackade hela taket för det var så tätt med kvistar, även de tre nya bräderna kvistlackades.

Nu tre år senare så ser man kvistgenomblödning på de tre nya bräderna i kanten men inte i resten av taket. Vad det beror på kan jag bara spekulera i men kanske det behövs mer kvistlack på färskare trä än 30-årigt?

Hoppas du får fason på din panel

niklasc77 skrev:
1) Är detta något man borde bråka med färgaffären om? De ska i alla fall få veta att primern inte verkar funka som avsett, men borde man försöka bråka till sig kompensation (ny färg)?

2) Antar att det blir till att stryka på mer primer (av någon annan sort) och färg eller skrapa bort färgen och ha på schellack och ny färg. Vilket funkar bäst? Med en vass karbidskrapa känns det inte ogörligt att skrapa bort färgen...

Med hopp om goda råd...
Bråka med färghandeln i första hand... vad hette förresten färgen de prackade på dig?

För att få fason på det hela så föreslår jag en betydligt enklare väg än att skrapa och dona - köp Isolerspray och spraya över fläckarna.
Isolersprayen är smått fantastisk tycker jag, döljer allt från nikotin till fett till lättare hartsgenomslag.

Hej
Jag har läst dina inlägg om kvistar, det tackar vi för!
En kontroll fråga så att jag fattat allt korrekt.

Förutsättningar:
35 årigt furutak med ca 2000 drygt på 40m2

Har köpt Jotun grundning 9l + Jotun snickerfärg 15 glans 9l.
Eftersom jag har två småttingar 8mån + 2,5 år hemma så har jag haft lite svårt med hur jag ska få till målningen eftersom detta är allrummet.

Din rekommendation är alltså Sigma Renova eller ska jag använda Sigma Renova Träprimer? Måla 2 ggr. Nu skulle jag vilja ha lite glans på taket då kanske jag ska måla med Sigma Renova Isotop Satin istället?

Är den svår att måla med? Blir det ränder? Har den erfarenheten av vattenbaserad snickerifärg. Men detta kanske inte ska ses som samma sak?

Tack för dina inlägg!
Anders Olsson
Borås

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.