Efter att ha fått min nya Makita (se inlägg i diskussionen "Skruvdragare?) så är jag sugen på att uppdatera mina bits. (Alltså vanliga spår-, phillips och pozidriv i "standardformat").

Är det stor skillnad i kvalitet? (Om man bortser från det absolut värsta skräpet).

Alltså, finns det "evighetsbits" eller ska man betrakta det som en förbrukningsartikel och köpa exempelvis "proffskvalitet" från Biltema, S2-stål (ca 17 spänn för 10 st likadana)?

Tacksam för synpunkter

Mvh/ Gladestone

17:- för 10st... vad är det för sk... ;)

Näe, satsa på Bosch bits eller liknande.

Har ett gäng bits från Bosch som aldrig vill gå sönder trots att man ibland halkar till på skruvskallen och skruvar med fel bits ibland. Däremot förstör man lätt skruvskallen med bra bits om man inte passar in ordentligt innan man drar.

Bra bits fungerar med slagdragare också

just det ja, 17:- för 10 likadana... då låter det som att dom går sönder rätt snabbt och det skulle irritera mig offantligt. Vill inte hålla på och byta. Grejorna skall bara fungera utan knot.

Jag tror att 30:- för 3 likadana är en bättre investering än 17:- för 10 likadana

jureit skrev:
Jag kör med sådana där "10 för 17,-". De är helt ok även om de inte är av den outslitliga varianten precis. Den som sitter i maskinen nu är bra slut. Den har suttit i maskinen i 1 år i a f. Men jag fortsätter att köra med den för att de andra 9 ligger så jäkla dumt till i en låda som är svår att komma åt för tillfället.

3 för 30,- låter helt ok. Har en kompis som köpte 1 för 49,- (på Fredells eller liknande). Kanonbits. Kom ut hit och tappade den i gräset efter 10 min... han kör oxå med 10 för 17,- idag...
Jag köpte en ETC bits sats med gummihållare.. Slängde de bits och det skaft som satt i och satte dit mina Bosch... Aldrig haft problem att hitta dom.

Det var lite osis att han tappade bitsen i gräset... :D så jag har full förståelse om han kör med billigare. Fast köp en gummihållare och sätt dit de fina bitsen.

Det finns ett annat kit från Hitachi, en liten låda med blandade bits och hållare av god kvalitet, även om Boschen är bättre. Är man bara konsekvent och aldrig lägger bits lösa så kommer dom att hålla resten av livet för oss GDS'are.

Jag använder faktiskt nästan bara Biltema bits. Köper en liten låda med 10 bits för 16-17 spänn. Räcker hur länge som helst. Det gör inget att jag tappar bitsen och dom är inte så dåliga att man måste byta hela tiden (inte om man kan hantera en skruvdragare iaf). Håller exakt rätt format också. Är faktiskt helt nöjd med dessa.

Har också en pelare med Boschbits, kan inte säga att dessa funkar speciellt mycket bättre än Biltemas.

Det som falerar med bits är antingen att skärningen inte stämmer överens med standarden (Etc tools) eller att stålet är för mjukt (slits ner i toppen) eller för hårt (går av i flisor). Ett riktigt bra bits passar perfekt utan att fastna.
Jag har ett par gamla SKF-bits som verkar överleva allt.

ClasseClas
Hej!

Själv köpte jag för ganska länge sedan en bit-sats (med gummihållare och bältesclips) av märket Kamasa Tools från Jula.

Det kostade 159 spänn och jag måste säga att jag är mycket nöjd. Inga tendenser till sprickor eller slitage trots rätt mycket skruvande vid det här laget.

"Beskrivning:
Praktisk bits sats från Kamasa med bältesclips, hög kvailite S-2 stål. 22 delar med bits hållare och adapter för hyllsor. Torx T10, 15, 20, 25, 30, 40. Insex-bits 4, 5, 6. Strjärn-bits 1, 2, 3. Philips-bits 1, 2, 3. Spårmäjsel-bits 4, 5, 6, 7. Ett borr 3 mm."

Mvh/Stefan

Kul med lite olika input...

Blev ganska sugen på det där diamantbelagda WERA setet för 200 pix från CO... Skönt också med endast 6 bits. Det är ju dessa i vart fall jag använder mest. Behöver man ett specialbits vid enstaka tillfälle så kan man ju leva med lite enklare kvalitet...

Tycker mig se en tendens där man snart inte kan köpa en hammare utan att den levereras i knottrig plastväska med 300 skitbits och dito borrar...

När vi ändå snackar bits vill jag varna för en produkt som jag köpte häromveckan (och slängde i dag efter att ha dragit två skruvar). Det är en sån här liten bitshållare i glättad aluminium med inställbart stoppdjup. Vad som händer är att bitset succesivt lämnar spåren i skruven tills bitsen inte längre får grepp. Sabbar både bits och skruvspår... Kör hellre med momentinställning och känsligt avtryckarfinger!

Mvh/ Gladestone

Vi kör biltemas i jobbet, tycker dom funkar (ska tilläggas att vi kör mycket med våra MAKITA-dragare ;)) jag har en förmåga att snilla bort bitsen när jag byter mellan olika, så då är det ju bra att dom har ett styckpris på ca 1,50  ;D

Hmmm, jag har provat en "drös" olika bits och oavsett sort tar de slut förr eller senare... :-/

Så undrar om det bara är jag som anser att bits är färskvara ??? När det börjar glappa så i med en ny.

Om det sen är kamasa, biltema, dewalt, bosch eller wera
hänger enligt mig på priset ;)

Har en big pack dewalt ph2 och sliter på nu, kommer iofs att ta ett tag att göra slut på dem, men det går...

Vad gäller bits från biltema, jag har inte haft några problem med dem, och där har man ju råd att ha en ny bits i när det behövs.

• Gilla
Swomie
  • Laddar…
Kör uteslutande på bits från Biltema. Passar mitt ordingssinne. Det faktum att jag är från Knallebygden gör ju att jag ibland köper verktyg och tillbehör bara p.g.a. priset istället för att spara ihop till något av bra kvalitet. Har gått på några minor men inte vad gäller bitsen.

Använder HILTI bits med bitschuck i min makita. Tycker det fungerar mycket bra och bitsen äv av mycket hög kvalitet

Investerade också i en bigpack HILTI (60st) PH2 häromdan.. är ju de som går åt.

När jag sålde byggvaror så var dom populäraste bitsen bland snickarna gunnebo. Dom som provade fortsatte att köpa och enligt dom jag frågade så var det dom bästa bitsen.

Har samma bits som ClasseClas. Har fungerat väldigt bra i 6 månader nu..

jag rekomenderar Hilti, jag kör bara med Hilti bits (och borrar för den delen) mycket bra kvalite.
prisvärt? tja jag tycker det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.