Hej
Vilken kvalitet på trall kan man förvänta sig nu för tiden? Byggde ett antal altaner för 10-20år sedan och kan inte minnas att det fanns fullt så mycket, kvist, blad och hornkvist/knast då.
Beställde så kallad ”premiumtrall” 34x145 men mitt första intryck är inte övertygande. Skulle vara nytryckt men impregnerades i juli förra året. Hur ser vanlig trall ut? I denna leverans sticker flera knastar upp och ger viss skaderisk om man går barfota.
Jag är beredd att betala ganska mycket extra för fin trall men svårt att hitta. Jag ha lagt ned mycket tid och pengar på att få altanen perfekt så synd att nöja sig med tråkig trall. Men jag kanske är för kräsen?
Mvh
///Henrik
Vilken kvalitet på trall kan man förvänta sig nu för tiden? Byggde ett antal altaner för 10-20år sedan och kan inte minnas att det fanns fullt så mycket, kvist, blad och hornkvist/knast då.
Beställde så kallad ”premiumtrall” 34x145 men mitt första intryck är inte övertygande. Skulle vara nytryckt men impregnerades i juli förra året. Hur ser vanlig trall ut? I denna leverans sticker flera knastar upp och ger viss skaderisk om man går barfota.
Jag är beredd att betala ganska mycket extra för fin trall men svårt att hitta. Jag ha lagt ned mycket tid och pengar på att få altanen perfekt så synd att nöja sig med tråkig trall. Men jag kanske är för kräsen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mvh
///Henrik
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 527 inlägg
Det är svårt att få tag i bra 34x145. Att hitta premiumkvalitet är nästan omöjligt utan rätt kontakter.
28x120 är däremot inga problem att få riktigt fin.
28x120 är däremot inga problem att få riktigt fin.
Så har jag gjort många gånger tidigare men orkar inte sortera fram 100st 5,4m längder. Jag räknar med att man blir lite mindre kräsen när man står där med skruvdragaren i ena handen och trallen i andra.H huggan skrev:
Men visst straffar det sig att vara lat
///H
Kan bara instämma. Har hittat mycket 28x120 av bra till väldigt bra kvalitet.hantverkare1 skrev:
Tyvärr vill jag gärna ha 34x145 men svårt med kvaliteten. Har sett skräckexempel på Hornbach till ok kvalitet hos Beijer. Leveransen i bilden var från XL-Bygg och nyleverans blir från Beijer.
Främsta skälet till omleverans är att den var gammal och att det saknades virke.
Dom översta i bunten ser ut att vara från centrum av stocken viket normalt är exelent-kvalité men det skall inte vara svart runt kvistar. Däremot som jag nämt innan skall den vara färsk, men träbolaget får alltid över en del från förra året som dom försöker prångla ut.
Tack för infon! Det var pga ”åldern” som den returnerades. Sedan väl mycket hornkvistar och vissa röt/barkkvistar som jag gissar är det du menar med svart runt.L Leif i Skåne skrev:
Misstänker att firman glömt bort min beställning och levererat det de hade. Därav en leverans där hälften saknades (inte bara trall).
Tack
///H