Hej.
Vi anlitade hantverkare via Byggmax för att byta ut altanen och har nu lite funderingar kring kvalitet då vi själva inte har så mycket erfarenhet av detta. Överlag så är vi hyfsat nöjda, men det är vissa detaljer vi stör oss på.

Rätt mycket trall har småsprickor, trots att vi envisades med att endast felfri trall skulle användas.
Vad är normalt, och kan man kräva av leverantören att trallen inte ska få några sprickor inom den närmaste tiden?

Dessutom så har en hel del trall fått sprickor i ändarna när de har fäst den vid stommen. Felmonterat, dåligt virke, eller är det fullt normalt?
Närbild på altantrall med små sprickor och en större spricka längs kanten av en plankbit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Altan med synliga sprickor i trall nära skruvfästen och hörndetalj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av ny altan med trätrall som visar små sprickor och skarvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på altantrall med sprickor och spikskador, nyinstallerat virke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slutligen den kanske svåraste frågan. Hur ska den behandlas för att den ska hålla sig fin, fri från stickor och inte bli så mörk? Olja, såpa, eller annan behandling?

Tack på förhand!
 
Det där är vad man kan förvänta sig tycker jag (med min minimala erfarenhet, är inte snickare). Möjligtvis att de hade kunnat skruva lite längre in på plankan vid ändarna för att minska risken för sprickbildning.

Det snyggaste, tycker jag, är att inte behandla trät alls. Då blir det silvergrått.
 
Jag håller med Nyfniken och anser att det är helt normalt för trallvirke.
Såpa är enkelt att lägga på och altanen håller sig ljus.
 
Sprickorna beror på att man inte förborrat vid ändträet innan man dragit i skruvarna.
Så det beror på slöhet och inget annat. Jag hade krävt att dom gjort om det, alternativt dragit av på priset. Har själv precis lagt 100kvm altan med virke från byggmax och hos mig finns det inga sprickor. Småsprickorna som inte är där skruvarna sitter är normalt, speciellt om det är trall från byggmax, trallen är tyvärr inte av någon bättre kvalité utan har väldigt mycket kvistar samt småfel. Men priset är ju därefter.
 
  • Gilla
Nevzad och 2 till
  • Laddar…
K
Kan du inte lägga upp en bild på lite mer av altanen för att se vad Byggmax hantverkare tycker är "felfri"-trall.

Det man ser på dina bilder ser ju väldigt bra ut! Inte alls som den trall som man hittar i hyllorna hos Byggmax här...
 
Klart det inte skall vara sådana sprickor i ändarna. Samt att dom slarvat i gersågen är ju inte i vinkel.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Det är normalt, inte alla som borrar i ändarna men det är aå man stort sett måste göra för att minimera spricka.
Handlar väll lite här om ni är beredd att betala den lilla mer tid det tar att vara nogrann.
Anlita hantverkare inte alltid bättre resultat än man gjort det själv.

Tillägger att det kan vara skillnad på trall och trall också.
Har byggt 2 altaner med trall från byggmax.
En öagt enligt konstens alla regler en ungefär som man gör när det ska gå fort.
Den första ser sämre.ut eftet några år, brädor som vridit, sig spricor och dassigt.utseende, dock så.tycker.vissa det ser.finare.och.charmigare ut.så.
 
F
Det där kunde sett mycket sämre ut. Och allvarligt, var hittar man en levererande snickare som förborrar trall? Jag kanske är fel på det men jag påstår att förborrad trall är ett påhitt av privatister som saknar tidsuppfattning eller har obegränat med den.

Däremot så tycker jag trallskruven ser ut att vara lite väl djupt dragen för min smak men det kanske var extremt blöt trall?
 
  • Gilla
CandyManX
  • Laddar…
Hur är denna förläggning rent standardmässigt/fackmannamässigt, om man ser till vad man kan förvänta sig när man anlitar "snickare" för denna typ av jobb?
 
Jag tycker inte det är bra. Skruvat för djupt samt för nära ändskarverna. Slarvigt lagt i gersågen därför glipar skarverna. Men däremot finns det ingen anledning att förvänta sig att hantverkare skall förborra, då blir det nog dyrt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.