3 545 läst · 8 svar
4k läst
8 svar
Kuvertskärning och 297 x 297-plattor
Hej!
Snart ska vi låta renovera vårt badrum.Se denna ritning: Visa bilaga kuvertskarning4.pdf.
Planen är att ha stora vita plattor på väggen 600x300 med raka kanter och gråa (297x297) granitkeramikplattor från Bricmate med raka kanter på golvet. Med dessa plattor har jag förstått att rekommendationen är att ha smal fog (1-2 mm). Det vill vi också ha.
Min fundering rör golvbrunnen. Firman kommer flytta golvbrunnen och placera den under badkaret. Jag vill ha en kuvertskärning som framgår av min ritning. Firman rekommenderar att istället gå över till mindre plattor under badkaret.
Vad tycker ni? Kommer det gå att få till en bra lösning med kuvertskärning eller bör jag gå över till mindre plattor runt golvbrunnen?
Observera att renoveringen ska genomföras så att det i framtiden ska vara smidigt att ta bort badkaret och sätta in en dusch.
Snart ska vi låta renovera vårt badrum.Se denna ritning: Visa bilaga kuvertskarning4.pdf.
Planen är att ha stora vita plattor på väggen 600x300 med raka kanter och gråa (297x297) granitkeramikplattor från Bricmate med raka kanter på golvet. Med dessa plattor har jag förstått att rekommendationen är att ha smal fog (1-2 mm). Det vill vi också ha.
Min fundering rör golvbrunnen. Firman kommer flytta golvbrunnen och placera den under badkaret. Jag vill ha en kuvertskärning som framgår av min ritning. Firman rekommenderar att istället gå över till mindre plattor under badkaret.
Vad tycker ni? Kommer det gå att få till en bra lösning med kuvertskärning eller bör jag gå över till mindre plattor runt golvbrunnen?
Observera att renoveringen ska genomföras så att det i framtiden ska vara smidigt att ta bort badkaret och sätta in en dusch.
Renoverare
· Kalmar
· 2 838 inlägg
vill man ha ett bra fall finns det två alternativ antingen som föreslaget av eran plattsättare vilket är en vanlig lösning eller väggnära brunn (ränna) längs hela sträckan tycker nog det är ett dåligt sätt att bränna 10kkr när det inte syns.
uppfylls tillgänglighetskraven med nya planlösningen? eller finns det ett annat badrum?
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Vad jag känner till är det inte krav på att uppfylla tillgänglighetskraven när man renoverar ett befintligt badrum. Bor i en brf med flera hundra lägenheter som är byggt 1980. Många med lika dan planlösning har renoverat sina badrum utan att flytta toaletten.vanhaniemi skrev:
Sen ser det värre ut på ritningen än det är i verkligheten.
Renoverare
· Stockholm
· 18 392 inlägg
Tillgänglighetskraven kan du skita i när du renoverar bef. badrum
Efter mycket om om men har vi bestämt oss för att köra 150x150-plattor i hela badrummet. En stor anledning är att det gör det enklare att i framtiden ta bort badkaret om det är samma golv i hela rummet.
Tack för alla svar.
Tack för alla svar.
Ser lite tveksamt ut att placera stolen så där.
Är måtten på badkaret och rummet riktiga så kanske det inte går att ställa in badkaret så där? Det går inte att vrida karet någonstans så vitt jag kan se.
Kom på att det nog går att vrida karet rätt i och med att nedre delen är mycket mindre när frontplåten är borta men diagonalmåttet borde kollas så det inte blir en otrevlig överraskning.
Är måtten på badkaret och rummet riktiga så kanske det inte går att ställa in badkaret så där? Det går inte att vrida karet någonstans så vitt jag kan se.
Kom på att det nog går att vrida karet rätt i och med att nedre delen är mycket mindre när frontplåten är borta men diagonalmåttet borde kollas så det inte blir en otrevlig överraskning.
Redigerat: