1 939 läst · 3 svar
2k läst
3 svar
kurs, byta syllen.. erfarenheter??
Jag hittade en kurs i tenhult, jönköping om hur man byter syllen och utför halvsulning. Då jag och min kille står inför att göra detta på vårat hus så funderade jag på om det kanske skulle vara en bra ide att gå denna kursen. den är på två dagar. Är det nån här som har gått denna kursen eller känner till nått om det? vill gärna hör om den är bra och värd att gå?? visst kan man anlita folk för att göra detta, men vi håller gärna nere kostnaderna om vi kan, och lär oss gärna om reparationer och renovering. jag tycker det är kul att "kunna själv". alla som vet nått om kursen eller var man får tag på material till ny syll....
Gå kursen. Om det bara är vettiga arrangörer så får ni nog ut mycket av det. Även om ni måste ta in en timmerman så kanske ni efter kursen kan hjälpa till en hel del eller förbereda själva...
Annars vet jag att de höll på med syllbyte på Gula huset i Uddebo, nära Tranemo för ett tag sedan. De skulle ha kurs, eventuellt ett par stycken, vet inte när dock. De kanske redan har varit. Men kurserna där var i samarbete med Byggnadsvård Nääs, mycket kunniga människor och säkerligen en möjlighet att lära sig en hel del.
Jag var själv med och gjorde skadeinventering av huset med åtgärdsförslag i höstas.
Annars vet jag att de höll på med syllbyte på Gula huset i Uddebo, nära Tranemo för ett tag sedan. De skulle ha kurs, eventuellt ett par stycken, vet inte när dock. De kanske redan har varit. Men kurserna där var i samarbete med Byggnadsvård Nääs, mycket kunniga människor och säkerligen en möjlighet att lära sig en hel del.
Jag var själv med och gjorde skadeinventering av huset med åtgärdsförslag i höstas.
Detta företag har bytt många meter stock på min stuga.
http://www.bergslagenstimmerhus.se/page_1203798951813.html
Är sugen på att gå kursen men tycker det är för dyrt. Har i övrigt bara gott att säga om dem.
Vill man lära sig är ett alternativ att vara med när de reparerar och lära sig samtidigt. Då kan du ju dessutom få ROT-avdrag, det är ju svårt att dra av en kurs.
http://www.bergslagenstimmerhus.se/page_1203798951813.html
Är sugen på att gå kursen men tycker det är för dyrt. Har i övrigt bara gott att säga om dem.
Vill man lära sig är ett alternativ att vara med när de reparerar och lära sig samtidigt. Då kan du ju dessutom få ROT-avdrag, det är ju svårt att dra av en kurs.
det är byggnadsvård kvarnarp, tror jag dom hette. två dagar 9:00 - 16:00 för 1500:- det kanske kan vara ide att gå kursen, nått måste man ju lära sig. sen är bara problemet att få tag på material när jobbet ska göras på det egna huset... tack för länkarna..