Verktygstokig
· Halland
· 7 547 inlägg
Hejsan! bilden är från nätet. Jag tvättade mina kullager med rödsprit men efter ett kort tag blev dem sega igen. Hade du smörjat dem med någonting? Ska kolla de på Biltema oavsett, tack för tipset!Frustrator skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 7 547 inlägg
Sprit löser upp fett/olja. I kullagrena behöver du fett/olja för att minska friktion.S snickarelund skrev:
Är de dåliga hade jag bytt. Är ett tag sen jag sålde min Inca men för mig att det är 608zz (står i manualen annars).
Verktygstokig
· Halland
· 7 547 inlägg
Lossa lagrena, känn på dem; tryck hårt och snurra. Är det motstånd, ojämnt, skrapande eller glapp, isåfall byt.
För att smörja, är det plastskyddade (2RS) lager kan skyddet lätt lossas så att man kommer åt för att smörja med tjockt fett. Kan gå med metallskyddade (ZZ) också med risken att man deformerar den. Har du ingen lust med det, droppa tunnflytande olja och arbeta in det.
För att smörja, är det plastskyddade (2RS) lager kan skyddet lätt lossas så att man kommer åt för att smörja med tjockt fett. Kan gå med metallskyddade (ZZ) också med risken att man deformerar den. Har du ingen lust med det, droppa tunnflytande olja och arbeta in det.