Hej! Någon som vet hur man renoverar/vårdar gamla kullager till min Inca 260 bandsåg?
 
  • Närbild av en människas hand som håller metallkomponenter med cylindriska håligheter, mekanisk eller industriell kontext.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S snickarelund skrev:
Hej! Någon som vet hur man renoverar/vårdar gamla kullager till min Inca 260 bandsåg?
Är bilden från din bandsåg?
Isåfall är det en uppgraderad bladstyrning.
Incas kullager går fint att köpa nya på Biltema.
 
Frustrator Frustrator skrev:
Är bilden från din bandsåg?
Isåfall är det en uppgraderad bladstyrning.
Incas kullager går fint att köpa nya på Biltema.
Hejsan! bilden är från nätet. Jag tvättade mina kullager med rödsprit men efter ett kort tag blev dem sega igen. Hade du smörjat dem med någonting? Ska kolla de på Biltema oavsett, tack för tipset!
 
S snickarelund skrev:
Hejsan! bilden är från nätet. Jag tvättade mina kullager med rödsprit men efter ett kort tag blev dem sega igen. Hade du smörjat dem med någonting? Ska kolla de på Biltema oavsett, tack för tipset!
Sprit löser upp fett/olja. I kullagrena behöver du fett/olja för att minska friktion.
Är de dåliga hade jag bytt. Är ett tag sen jag sålde min Inca men för mig att det är 608zz (står i manualen annars).
 
Frustrator Frustrator skrev:
Sprit löser upp fett/olja. I kullagrena behöver du fett/olja för att minska friktion.
Är de dåliga hade jag bytt. Är ett tag sen jag sålde min Inca men för mig att det är 608zz (står i manualen annars).
Kullagret i bladstyrningen alltså.
Till hjulen är det nållager.
 
Jag bytte till kullager för inlines, det var samma dimension, funkar kalas!
 
Frustrator Frustrator skrev:
Kullagret i bladstyrningen alltså.
Till hjulen är det nållager.
Det är den till bladstyrningen jag menar. Vh Marco
 
Lossa lagrena, känn på dem; tryck hårt och snurra. Är det motstånd, ojämnt, skrapande eller glapp, isåfall byt.

För att smörja, är det plastskyddade (2RS) lager kan skyddet lätt lossas så att man kommer åt för att smörja med tjockt fett. Kan gå med metallskyddade (ZZ) också med risken att man deformerar den. Har du ingen lust med det, droppa tunnflytande olja och arbeta in det.
 
  • Gilla
snickarelund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.